• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 2 خرداد 1401
کد مطلب : 161453
+
-

بازگشت ستاره‌ها

اگر دلتنگ دیدن حسن یزدانی و سایر ستاره‌های کشتی هستید، آنها 10روز دیگر در آلماتی قزاقستان روی تشک می‌روند

بازگشت ستاره‌ها

مسابقات جهانی نروژ نتایج درخشانی برای کشتی ایران داشت. در کشتی آزاد 3مدال طلا به‌دست آمد و در کشتی فرنگی نیز میثم دلخانی، محمدرضا گرایی، محمدهادی‌ ساروی و علی‌اکبر یوسفی روی سکوی نخست قرار گرفتند. در نهایت از نظر تیمی فرنگی‌کاران به‌عنوان نایب‌قهرمانی رسیدند و آزادکاران سوم شدند که نتیجه‌ای درخشان برای کشتی ایران بود.
ستاره‌های طلایی کشتی ایران یعنی حسن یزدانی و زارع و دیگران از آن مسابقات تا‌کنون روی تشک کشتی حاضر نشده‌اند. براساس چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد، طلایی‌های جهانی نروژ باید کار خودشان را از مسابقات رنکینگ قزاقستان آغاز کنند تا شانس حضور در مسابقات جهانی2023 را داشته باشند. حسن یزدانی، کامران قاسمپور و امیرحسین زارع 3کشتی‌گیری هستند که باید در قزاقستان کشتی بگیرند. در کشتی فرنگی شرایط متفاوت است و تقریبا تیم اعزامی به مسابقات جهانی نروژ در مسابقات قزاقستان روی تشک خواهد رفت. تیم اعزامی به مسابقات رنکینگ یک سورپرایز بزرگ دارد و آن هم حضور قهرمان جهان و المپیک در سال2021 در یک وزن بالاتر است. محمدرضا گرایی طی یک سال توانست به طلای جهان و المپیک در وزن 67کیلوگرم برسد اما در قزاقستان قرار است در وزن ۷۲کیلوگرم روی تشک برود. گرایی به یک وزن بالاتر آمده ولی احتمالا کادر فنی برای مسابقات المپیک و بازی‌های آسیایی برنامه دیگری مدنظر خواهد داشت. چراکه وزن ۷۲کیلوگرم وزن المپیکی نیست و گرایی برای اینکه در بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی حضور داشته باشد یا باید به ۷۷کیلوگرم برود که محمدعلی برادر بزرگ‌ترش در آن وزن ملی‌پوش است یا مجددا به ۶۷کیلوگرم بازگردد.

   گرایی: برای بهترین نمایشم آماده هستم
محمدرضا گرایی با تأیید این موضوع که در تورنمنت قزاقستان قرار است در ۷۲کیلوگرم کشتی بگیرد گفت: «سال گذشته سال بسیار خوبی بود و توانستم به مدال‌های باارزشی برسم ولی یک وجه دیگر این موضوع وزن کم کردن‌های پیاپی بود که اذیتم کرد. برای مسابقات کسب سهمیه در قزاقستان 2بار وزن کم کردم، بعد از آن برای بازی‌های المپیک 2بار سر وزن آمدم و در نهایت همین اتفاق برای مسابقات جهانی هم رخ داد. در مجموع 6مرتبه سر وزن ۶۷کیلوگرم رسیدم. بعد از مسابقات جهانی با تصمیم کادر فنی مدتی را استراحت کردم و حالا قرار است در قزاقستان در وزن ۷۲کیلوگرم کشتی بگیرم.»
گرایی درباره اینکه تا مسابقات جهانی در این وزن خواهد ماند یا خیر گفت: «این تصمیم کادر فنی است و من در هر وزنی که باشم سعی می‌کنم بهترین فرم خودم را به نمایش بگذارم. البته این را هم اضافه کنم که در این مدت تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتم. اگر گفتم استراحت صرفا به این معنا بود که روی تشک مسابقه نرفتم و وزن کم نکردم. حالا تصمیم بر این است که فعلا در ۷۲کیلوگرم کشتی بگیرم و بعد از آن باید برای ادامه راه تصمیم بگیریم.»

  قاسمپور: فعلا صربستان، بعدا المپیک
کامران قاسمپور که چند سال پشت سر حسن یزدانی بود بالاخره با تغییر وزن توانست ملی‌پوش ایران در وزن ۹۲کیلوگرم شود. قاسمپور در نخستین حضورش در مسابقات جهانی توانست در نروژ به مدال طلا برسد. او برای رسیدن به فینال جهانی، جیدن کاکس آمریکایی دارنده 2مدال طلای جهان در ۹۲کیلوگرم را شکست داد. قاسمپور هم قرار است در قزاقستان روی تشک برود و این نخستین میدان رسمی او بعد از مسابقات جهانی نروژ است. دارنده مدال طلای جهان درباره رقابت‌های قزاقستان گفت: «پس از مسابقات جهانی نروژ در لیگ کشتی گرفتم ولی قزاقستان میدان رسمی است که بسیاری از رقبای درجه‌یک برای ارتقای رنکینگ خود در این مسابقات به میدان خواهند آمد. برای حضور در این مسابقات آماده‌ام و اگر مشکل خاصی پیش نیاید به‌دنبال کسب مدال طلا هستم.»
قاسمپور که نسبت به رقبایش وزن کمتری دارد در این‌باره گفت: «بله وزنم نسبت به حریفانم کمتر است ولی سعی می‌کنم با فنون کشتی این مشکل را برطرف کنم. افزایش وزن در کشتی باید اصولی باشد و اگر غیراز این باشد می‌تواند به کند شدن حرکاتم روی تشک منجر شود. من طبق برنامه کادر فنی پیش رفته‌ام و شرایطم خدا را شکر خوب است و از لحاظ بدنی هم مشکلی نیست.» قاسمپور در پاسخ به این سؤال که برای المپیک در چه وزنی کشتی خواهد گرفت گفت: «وزن ۹۲کیلوگرم المپیکی نیست ولی هنوز هم زود است درباره المپیک صحبت کنم. مرحله به مرحله جلو می‌روم و در گام نخست باید به مدال طلای جهانی صربستان برسم. تازه پس از آن یک مسابقات جهانی دیگر هم داریم و تا آن موقع ان‌شاءالله بهترین تصمیم را با کمک کادر فنی می‌گیرم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید