• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 2 خرداد 1401
کد مطلب : 161426
+
-

بخش خارجی سی‌وسومین نمایشگاه کتاب زمینه‌ساز تبادلات میان‌فرهنگی

نمایشگاه کتاب؛ رخدادی ورای مرزهای ایران

بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب روز شنبه به‌کار خود پایان داد و ساعت24 امروز قرار است فعالیت بخش مجازی نمایشگاه هم خاتمه یابد. با اینکه ناشران حاضر در شبستان به‌طور خاص و ناشران داخلی به‌طور عام در ایام برگزاری نمایشگاه مورد توجه رسانه‌ها هستند، اما دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه امسال قصد داشتند بخش خارجی به شکل بهتری برگزار شود. به‌دلیل بالا بودن قیمت ارز و گرانی قیمت کتاب‌های خارجی عملا اغلب خریداران نمایشگاه امکان خرید از این ناشران را ندارند، اما مسئولان سعی داشتند با تعامل با ناشران منطقه‌ای بتوانند بخش ناشران خارجی را از شکل روتین و اداری به رویدادی پویا بدل کنند. به‌گفته حسینعلی سبزه‌، معاون بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب، حضور کشورهای محور مقاومت و پایداری در نمایشگاه امسال چشمگیر بوده است. از سوی دیگر، مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسسکو) نیز در پیامی از برگزاری نمایشگاه کتاب قدردانی کرد.

حضور کشورهای محور مقاومت در نمایشگاه 
در نمایشگاه امسال حضور مهمانان خارجی پررنگ بود. حسینعلی سبزه‌ درباره این موضوع به ایرنا گفت: «اگر بخواهیم یکی از شاخصه‌های مهم بخش بین‌الملل را بیان کنم حضور حداکثری مهمانان خارجی در این دوره بود. طبق هماهنگی‌ها و پیگیر‌هایی که انجام دادیم تلاش ما این بود که در این دوره شاهد حضور پررنگ نمایندگانی از کشورهای محور مقاومت باشیم و ما خوشحالیم که این اتفاق در نمایشگاه کتاب سی‌وسوم رخ داد. در همین راستا نمایندگانی از 7کشور همسایه ایران ازجمله لبنان، یمن، بحرین، سوریه، عراق، افغانستان، ترکیه و حتی یک ناشر هم از کشور روسیه - که در حوزه مقاومت و پایداری فعالیت مستمر دارد - در سی‌‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافتند. هدف از دعوت این کشورها و ناشرانی که در حوزه بین‌الملل و در بحث ترجمه و نشر آثار شاخص محور مقاومت فعالیت دارند، این بود که آثار شاخص آنها درباره شهدای مقاومت و پایداری ازجمله سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سایر شهدای مدافع حرم به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شود و در اختیار مردم این کشورها قرار گیرد.» 
وی ویژگی دیگر بخش خارجی نمایشگاه امسال را حضور مهمانان خارجی غیر از غرفه‌داران و ناشران دانست و افزود: «اگر بخواهم به یکی دیگر از شاخصه‌های بخش بین‌الملل اشاره کنم، حضور پرتعداد مهمانان خارجی در بخش بین‌الملل کتاب تهران است؛ بیش از 50مهمان خارجی از ۳۲کشور در نمایشگاه امسال حضور دارند. تأکید می‌کنم که این مهمانان به‌جز ناشران و غرفه‌داران دعوت شده در بخش ناشران خارجی هستند. در این راستا می‌توان به یک گروه ۲۵نفره از کشور تاجیکستان که شامل معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان، مدیر کتابخانه ملی، ناشران، نویسندگان و... است، اشاره کرد که برنامه‌های مختلفی در مدت زمان حضور این هیأت تدارک دیده شده بود. همچنین در این دوره با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، روسای نمایشگاه‌های کتاب دوحه، مسقط و باکو حضور داشتند که در زمینه تبادلات فرهنگی و ترجمه آثار فاخر ایرانی به زبان‌های عربی و ترکی نیز مذاکراتی انجام شد.»

تبادل تجربیات فرهنگی با مهمانان خارجی 
سبزه درباره حضور شخصیت‌های مهم و برجسته خارجی در نمایشگاه کتاب گفت: «هر سال نمایشگاه کتاب تهران بورسیه‌ای را برای افرادی که در حوزه ترجمه و نشر آثار ایرانی به زبان‌های دیگر در سایر کشورها فعال هستند درنظر می‌گیرد. امسال با توجه به هماهنگی‌های انجام شده و با توجه به زمان محدودی که داشتیم موفق شدیم یکسری از این مهمانان را برای نمایشگاه دعوت کنیم. در این دوره در خدمت پروفسور یلدیریم، استاد دانشگاه، مترجم و ایران‌شناس مطرح از کشور ترکیه، پروفسور الویرموسیچ، استاد دانشگاه و مترجم سرشناس حوزه ایران‌شناسی از کشور بوسنی‌وهرزگوین که ایشان ۳۰عنوان کتاب فارسی را به زبان بوسنیایی ترجمه کرده است، بودیم. همچنین امسال میزبان ظهیر‌الحسن کربلایی از انتشارات دارالولایه از کشور پاکستان بودیم که آثار شاخص دفاع‌مقدس و شهدا را به زبان اردو ترجمه و منتشر کرده است. اوگنی کاپیف، مدیرعامل انتشارات اکسموی روسیه را که یکی از بزرگ‌ترین ناشران توزیع کتاب در کشور روسیه است، دعوت کردیم. بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب میزبان 2نفر از مهمانان ازجمله محمدابراهیم الحورانی، رئیس اتحادیه نویسندگان جهان عرب و هیثم الحافظ، رئیس اتحادیه ناشران سوریه بود. تدبیری که امسال انجام شد این بود که بتوانیم از حضور مهمانان محور مقاومت نهایت استفاده را ببریم. برنامه‌های متعددی در همین راستا در مدت زمان حضورشان در ایام برگزاری نمایشگاه تدارک‌ دیده شد؛ ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به دیدار و ملاقات‌ها، نشست‌ها و برنامه بازدید‌ها از کتابخانه‌های تهران، مراکز فرهنگی مانند موزه‌ها و مراکز توسعه‌یافته شهر تهران اشاره کرد.»

قدردانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام از برگزاری نمایشگاه
سالم المالک، مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسسکو) با صدور پیامی از برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشکر کرد. به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سالم المالک در این پیام با تأکید بر اینکه نمایشگاه‌های کتاب در کشورهای عضو از موفق‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در جهان هستند، گفت: از تلاش برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در جهت نشر دانش و ایجاد فرصتی برای تبادل فرهنگی بین اندیشمندان، نویسندگان، پدیدآورندگان و تمامی مردان و زنان اهل قلم با هدف ایجاد صلح و همکاری بین کشورها تشکر می‌کنم. در بخشی از پیام وی آمده: «نمایشگاه‌های کتاب به افزایش آگاهی، انتشار دانش و تثبیت فرهنگ کتابخوانی در میان جوامع کمک می‌کنند؛ بنابراین مشارکت آگاهانه و فعال شهروندان در امور عمومی و توسعه جامعه را ارتقا می‌بخشند. همه این عناصر می‌توانند به‌طور مؤثری باعث یک رنسانس علمی و توسعه همه‌جانبه در ابعاد اجتماعی، آموزشی، اقتصادی و فرهنگی شوند. نمایشگاه کتاب، علاوه بر انتشار دانش و کاهش جهل و بی‌سوادی، تأثیر اقتصادی مثبتی نیز دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید