• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 1 خرداد 1401
کد مطلب : 161380
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/31kJA
+
-

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران دستورالعمل واگذاری ضوابط ایمنی ساختمان‌ها به دفاتر الکترونیک شهر را تشریح کرد

صدور مجوزهای ایمنی با نظارت عالیه آتش‌نشانی

گزارش2
صدور مجوزهای ایمنی با نظارت عالیه آتش‌نشانی

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

تأییدیه ایمنی ساختمان‌های یک تا 6طبقه پایتخت با نظارت عالیه سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر صادر می‌شود. چند روز پیش معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، دستورالعمل نظارت بر ضوابط ایمنی ساختمان‌ها توسط دفاتر الکترونیک شهر را ابلاغ کرد که واکنش‌های متعددی در پی داشت. عده‌ای گریزی به حادثه ساختمان پلاسکو زدند و در صفحات اجتماعی نوشتند که این تصمیم مدیریت شهری سبب افزایش ساختمان‌های ناایمنی چون پلاسکو در تهران خواهد شد اما رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران به همشهری گفت که مدیریت شهری پایتخت قصد دارد از طریق این دستورالعمل نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها را توسعه دهد. به‌گفته مهدی بابایی براساس دستورالعمل صادر شده فقط صدور مجوز ایمنی ساختمان‌های یک تا 6طبقه به دفاتر الکترونیک شهر واگذار شده و سازمان آتش‌نشانی نظارت عالیه خواهد داشت. به‌گزارش همشهری، بخشنامه صادر شده از سوی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، نتیجه جلسات متعددی است که با حضور معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران و مسئولین حوزه ایمنی و مدیریت بحران پایتخت برگزار شده و به‌گفته رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با این کار فرایند صدور مجوزها (تأییدیه ایمنی) کاهش می‌یابد. مهدی بابایی تأکید کرد: «حداکثر 20نفر از نیروهای آتش‌نشانی وضعیت ایمنی ساختمان‌ها را بررسی و تأییدیه‌ها را صادر می‌کنند که کمبود نیرو در این بخش سبب طولانی شدن فرایند صدور مجوزها می‌شود.»

صدور مجوز ایمنی برای 10هزار ساختمان
ایمنی ساختمان‌ها ازجمله اولویت‌های سازمان آتش‌نشانی شهر تهران است که بابایی با اشاره به این موضوع گفت: «انتظارمان این است آتش‌نشانی به‌صورت ویژه در حوزه ایمنی ورود کند که در ادوار گذشته این سازمان درباره  ایمنی ساختمان‌های در حال ساخت اقدامات ارزشمندی انجام داده است. البته در این میان ایمنی برخی از بناهای ساخته شده را هم بررسی کرده‌اند اما اصلی‌ترین وظیفه سازمان پیگیری ایمنی ساختمان‌های در حال ساخت بوده است.» او با بیان اینکه حدود یک میلیون ساختمان در تهران وجود دارد که برای 10هزار ساختمان مجوز ایمنی صادر شده است، گفت: «سیاست و رویکرد مدیریت شهری کاهش و پیشگیری از حادثه است اما باید پذیرفت نیروهای حوزه پیشگیری سازمان آتش‌نشانی کمتر از نیروهای عملیاتی هستند و به همین دلیل این سازمان نتوانسته در ادوار گذشته به موضوع ایمنی تمام ساختمان‌ها ورود کند؛ بنابراین پیشنهاد تفویض مسئولیت‌های مربوط به تأییدیه ایمنی ساختمان‌های یک تا 6طبقه به دفاتر الکترونیک شهر، مهندسان ناظر و کارشناسان معاونت شهرسازی مناطق 22گانه، بهترین راهکار برای توسعه ایمنی در شهر است. البته این کار با نظارت عالیه سازمان آتش‌نشانی انجام می‌شود و درصورت مشاهده تخلف کارشناسان سازمان می‌توانند متخلفان را به سازمان نظام‌مهندسی و نظارت دفاتر الکترونیک شهر معرفی کنند.»

کارشناسان دفاتر خدمات الکترونیک شهر آموزش‌دیده‌اند
به‌گفته بابایی، کارشناسان دفاتر الکترونیک شهر آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند. او تأکید کرد: «طی سال‌های اخیر سازمان آتش‌نشانی شهر تهران اقداماتی در حوزه آموزش انجام داده است و امروز می‌توان از تجارب کارشناسان دفاتر الکترونیک شهر برای تأیید ایمنی ساختمان‌های یک تا 6طبقه استفاده کرد. همچنین نظارت عالیه کارشناسان سازمان آتش‌نشانی احتمال وقوع خطا را به حداقل می‌رساند.» آنطور که رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران گفته، تأییدیه ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه مسکونی، اداری و تجاری با نظارت مستقیم سازمان آتش‌نشانی صادر می‌شود و دفاتر خدمات الکترونیک شهر به این موضوع ورود نمی‌کنند.

مکث
سازمان آتش‌نشانی به وظیفه‌اش عمل می‌کند

مهدی داوری، مدیرعامل پیشین سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران
در ادوار گذشته تأییدیه ایمنی برای ساختمان‌های بلندمرتبه صادر می‌شد که با درخواست‌های مکرر، ساختمان‌های یک تا 6طبقه هم در این لیست قرار گرفتند و سازمان آتش‌نشانی به موضوع ایمنی آنها ورود کرد. واگذاری نظارت ایمنی ساختمان‌های یک تا 6طبقه به دفاتر الکترونیک شهر به‌معنای این نیست که سازمان آتش‌نشانی مسئولیتی ندارد. چرا که ایمنی شهر و شهروندان مسئولیت اجتماعی و قانونی سازمان است و چنین موضوعاتی را با جدیت پیگیری می‌کنیم. حدود 6هزار مهندس ناظر ساختمان آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند تا فرایند تأییدیه نظارت ایمنی در دفاتر خدمات الکترونیک شهر مطلوب‌تر انجام شود. البته باتوجه‌به ساخت‌وسازهای پایتخت نیاز به آموزش‌های مفصل‌تری است که آمادگی داریم با همکاری مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی، مهندسان ناظر دفاتر خدمات الکترونیک و معاونت شهرسازی مناطق را آموزش دهیم. درهرحال این تصمیم هنوز عملیاتی نشده است و نمی‌توان به‌صراحت درباره خوب یا بد بودن آن اظهارنظر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید