• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 1 خرداد 1401
کد مطلب : 161377
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z6kXQ
+
-

مجلس یازدهم در نیمه راه

موفقیت 73درصدی مصوبات شاخص نمایندگان

مجلس
موفقیت 73درصدی مصوبات شاخص نمایندگان

مجلس یازدهم در نیمه راه خود این هفته به‌مناسبت شروع سومین سال فعالیتش با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهد داشت. بررسی عملکرد نمایندگان این دوره از مجلس حکایت از حداقل 15طرح و لایحه مهم به‌عنوان محورها و رویکردهای کلی این مجلس در قانونگذاری کشور دارد. عمده این طرح‌ها و لوایح در همین 2سال نخست فعالیت مجلس یازدهم تعیین و تکلیف نهایی و برخی دیگر در شورای نگهبان با ابهام و مغایرت مواجه شده یا با ایرادات هیأت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام روبه‌رو بودند.
 کارنامه کاری این دوره از نمایندگان مجلس به‌وضوح گویای ساماندهی وضعیت صدور مجوزهای کسب‌وکار، شفاف‌سازی عملکرد و مسائل مالی نمایندگان، برنامه جوانی جمعیت، جهش تولید مسکن، ساماندهی وضعیت مالیات‌های خانه‌های خالی و خودروهای لوکس و طرح‌های کنترل بحران آب در کشور است. رفتارشناسی نمایندگان مجلس یازدهم گویای پرهیز حداکثری آنها از درگیر شدن با مسائل حاشیه‌ای و خارج از حیطه کاری آنهاست که جز در مواردی استثنا یک قاعده محسوب می‌شود.
 بررسی همشهری براساس سامانه نظرات شورای نگهبان حکایت از آن دارد که حداقل 73درصد طرح‌های شاخص و اصلی مدنظر این دوره از فعالیت نمایندگان مجلس توانسته راه به مجرای اداری کشور ببرد. از کل حدود 107مورد مصوبات مورد بررسی شورای نگهبان در دوره فعالیت مجلس یازدهم از خردادماه1399تاکنون نیز حدود 67درصد آنها به ثمر رسیده‌اند.
نمایندگان برخی دستورکارهای مهم دیگر همچون لایحه مدیریت تعارض منافع که دولت سیزدهم بانی آن بوده را هم در دست اقدام دارند. یک فوریت این لایحه مهم فروردین‌ماه امسال به تصویب رسید و در دستور کار عادی رسیدگی مجلس قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید