• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 1 خرداد 1401
کد مطلب : 161316
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BBD9Q
+
-

مفهوم سینمای مستقل لوث شده است

سامان سالور در توضیح ماهیت و مفهوم سینمای مستقل و تعارضات تعریف و برداشت از آن در سینمای ایران گفت: ما هنوز در مضمون سینمای مستقل دچار مسئله هستیم.
وقتی بسیاری از عزیزان تهیه‌کننده واژه مستقل را به سخره می‌گیرند و در مجالس و مراسم رسمی منکر سینمای مستقل می‌شوند و می‌گویند اصلا چنین چیزی نداریم، اوضاع چگونه خواهد بود؟ بر این اساس باید تعریف مستقل را بشناسیم؛ یعنی بدانیم که وقتی می‌گوییم مستقل از چه حرف می‌زنیم؛ سینمای مستقل یعنی پول نگرفتن از دولت؟ یعنی مستقل‌بودن در اندیشه و خلاف جریان آب شناکردن؟ یعنی اینکه فیلمی بسازی که بدنه نباشد؟ بنابراین وقتی هنوز تعریف مشخصی از این واژه وجود ندارد، نمی‌توان به نتیجه‌ای واحد بر سر این موضوع رسید.
نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «سه کام حبس» به ایرنا گفت: متأسفانه واژه مستقل به‌نظرم از آن دسته کلماتی است که در این سال‌ها لوث شده و به شخصه از به‌کار بردن آن ابا دارم؛ چراکه بسیاری اوقات می‌بینم که فرد آمده پولی از دولت هم گرفته و در اندیشه و ساختار هم استقلالی ندارد ولی از واژه مستقل استفاده می‌کند و شاید دلیل این موضوع آن است که هنوز در مورد تعاریف این موضوع دچار مشکل و تناقض هستیم.
 هم در مورد خودم و هم در مورد کارگردانان مستقل حقیقی می‌توانم بگویم که فیلم‌هایی که ماندگار شده، موفق بوده و افتخار بین‌المللی به‌دست آورده، فیلم‌های مستقلی هستند که با تلاش کارگردانی که احتمالا تهیه‌کننده هم هست با سختی و بدون هیچ کمک و وام و پشتیبانی، ساخته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید