• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 31 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161281
+
-

آغاز خروج دولت از سهام خودروسازان

41 درصد از سهام سایپا روی میز فروش رفت

خودرو
41 درصد از سهام سایپا روی میز فروش رفت

در شرایطی‌که رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ از هموار شدن مسیر عرضه سهام خودروسازهای دولتی خبر داد، 4شرکت از زیرمجموعه‌های سایپا با انتشار یک آگهی فروش، از عزم خود برای واگذاری «سهام تودلی» خود در این شرکت خبر داده‌اند.
به گزارش همشهری، زیان انباشته خودروسازان با مشکل نقدینگی و هزینه‌های سنگین مالی به 120هزار میلیارد تومان رسیده است. طبق آمار بخشی از مشکل کمبود نقدینگی در این شرکت‌ها به معاملات درون‌گروهی سهام خودروسازان بازمی‌گردد؛ به این معنا که برخی شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان، برخلاف قانون تجارت، به خرید سهام شرکت مادر اقدام کرده‌اند که این موضوع به تحمیل هزینه‌های مالی به ‌خودروسازها منجر شده است. 
در چنین شرایطی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اواخر پارسال خواستار حل این موضوع و واگذاری باقی مانده سهام دولت در خودروسازها شد حالا قرار است در گام نخست شرکت‌های زیرمجموعه، سهام خود را در 2شرکت بزرگ خودروسازی ایران واگذار کنند. پیش از این رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده بود چون سهام دولت، در وثیقه بانک‌هاست، امکان واگذاری سهام خودروسازان وجود ندارد حالا اما حسین قربان‌زاده تأکید کرده، این موانع رفع شده است.

فروش سهام از زیرمجموعه‌ها
در تازه‌ترین رویداد شرکت‌های سرمایه‌گذاری سایپا، رنا، نیوان ابتکار و سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا، با انتشار یک آگهی اعلام کرده‌اند همه سهام‌شان را در سایپا واگذار می‌کنند. مجموع بلوک سهام این 4شرکت در سایپا 41درصد از کل سهام این شرکت را شامل می‌شود. در هفته‌های اخیر شایعاتی درباره متقاضیان خرید این بلوک سهام منتشر شده و گفته می‌شود مذاکراتی با برخی نهادها و حتی بانک‌ها در جریان است. گفته شده شرایط واگذاری این بلوک کنترلی سهام سایپا ظرف چندماه آینده مشخص خواهد شد. با عرضه این بلوک سهام گام نخست برای اصلاح ساختار مالی یکی از 2خودرو‌ساز بزرگ ایران برداشته می‌شود.

عرضه سهام دولت 
شواهد امر نشان می‌دهد دولت تلاش دارد باقی مانده سهامی را که مستقیم در اختیار دارد در کنار سهامی که به‌طور غیرمستقیم در خودروسازها در اختیار دارد، به‌صورت بلوک‌های یک‌پارچه واگذار کند. هم‌اکنون سازمان گسترش و نوسازی صنایع از طرف دولت 17.3درصد از سهام سایپا و 5.7درصد از سهام ایران‌خودرو را به‌طور مستقیم در اختیار دارد. بخش دیگری از سهام خودروسازها به‌طور غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های فرعی در اختیار دولت است که موجب شده مدیریت خودروسازان همچنان در قبضه دولت باشد.
دیروز رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با اشاره به همین برنامه گفت: وزارت صنعت پیگیر ادغام «سهام تودلی» سایپا و ایران‌خودرو در بلوک‌هایی یک‌پارچه است. سازمان خصوصی‌سازی‌ هم معتقد است باید سهام دولت و نهادهای وابسته در قالب بلوک‌هایی ارزنده عرضه شود تا متقاضیان خرید از انگیزه لازم برخوردار شوند. 
حسین قربان‌زاده همچنین از ارسال نامه سایپا برای تغییر وثایق خبر داد و گفت: این یعنی عملا وزارت صنعت در اجرای دستور رئیس‌جمهور برای جابه‌جایی وثایق اقدام کرده تا امکان واگذاری سهام فراهم شود. او ادامه داد: احتمالا در هفته‌های آینده تفاهمی بین وزارت صنعت و وزارت اقتصاد حاصل می‌شود و در آن میزان سهام مستقیم و تودلی دولت در خودروسازها مشخص می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید