• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 31 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161258
+
-

توقف اکیداً ممنوع

یادداشت
توقف اکیداً ممنوع

مسعود درستی؛ مدیرعامل شرکت متروی تهران

تجربه رویدادهای تاریخی نشان داده است که اتفاقات مهم و تأثیرگذار در دوران سخت اقتصادی و اجتماعی رخ داده است؛ در واقع به‌نظر می‌رسد در شرایط دشوار و تنگناهای اقتصادی، انسان‌ها بیشتر به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اجرایی خود توجه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود با انرژی و انگیزه بیشتری سراغ تحقق خواسته‌های خود بروند.
در حوزه فعالیت‌های شهری نیز می‌توان مصادیق متعددی از این واقعیت تکرار‌شده را مثال زد. اما یکی از ادوار خاص مدیریت شهری، شاید همین دوره کنونی باشد که تورم را به‌سختی می‌توان کنترل کرد و منابع مالی نیز با زحمت تحقق می‌یابند، با وجود این، تلاش برای وقوع اتفاقات خوب برای مردم تهران، متوقف نشده است. برخی از این رخدادهای امیدوارکننده در عرصه فعالیت‌های توسعه‌ای شبکه متروی پایتخت ان‌شاءالله شکل خواهد گرفت. به‌طور مثال، در سال۱۴۰۱ به تفکیک ۴ایستگاه در خط‌۶ به بهره‌برداری می‌رسد و خط‌۷ نیز از ۳ایستگاه جدید برخوردار می‌شود؛ یک ایستگاه هم در بخش توسعه غربی خط۴ افتتاح خواهد شد. از سوی دیگر، پروژه توسعه جنوبی خط‌۶ به پایان مرحله حفاری مکانیزه خواهد رسید و کار ساخت ایستگاه‌های چهارگانه آن همچنان دنبال خواهد شد. این در حالی است که عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط‌۴ نیز از چندی پیش شروع شده و مطالعات توسعه شرقی خط‌۲ مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد.
از طرف دیگر قول داده‌ایم پروژه خط متروی تهران- پرند در بخش حدفاصل فرودگاه امام خمینی‌(ره) تا شهر جدید پرند به طول ۱۹‌کیلومتر را درصورت تامین بموقع منابع مالی، تا پایان امسال تقدیم مردم کنیم تا جمعیتی بالغ بر نیم‌میلیون نفر از ساکنان این شهر از مواهب آن برخوردار شوند؛ پروژه‌ای که می‌تواند کارکرد اصلی خط ۵۰کیلومتری تهران - پرند را احیا کرده و سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در آن را موجه و منطقی سازد. به این موارد می‌توان بهره‌برداری از فاز نخست بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور را که همان پایانه اکباتان است، افزود‌؛ پروژه‌ای که ۱۴سال از زمان شروع آن می‌گذرد و تأثیرات آن در بهبود کارایی خط ۴ به مرور زمان مشخص می‌شود، این پایانه در خرداد‌ماه افتتاح می‌شود. البته پایانه‌های مترویی آزادگان (خط‌۳)، دولت‌آباد (خط ۶) و فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز (خط‌۴) نیز همچنان به پیشرفت عملیات عمرانی خود ادامه خواهند داد.
در کنار مواردی که به آنها اشاره شد، امسال اتفاق مسرت‌بخش جلب مشارکت بخش خصوصی برای احداث خطوط جدید مترو را بعینه شاهد هستیم که حرکت زیرساختی عظیم و تأثیرگذاری به شمار می‌آید؛ کمااینکه هفته گذشته تفاهمنامه‌ای در ارتباط با ساخت فاز نخست خط‌۱۱ با مشارکت بخش خصوصی منعقد شد تا سرفصل تازه‌ای در احداث خطوط جدید (خط ۸ تا ‌‌۱۱) باز شود.
به جریان افتادن قرارداد فاینانس تولید ۶۳۰دستگاه واگن از سوی شرکت‌های چینی و نیز سفارش ساخت ۱۱۳دستگاه واگن داخلی براساس مدل موفق تولید قطار ملی مترو، اقدام ارزنده دیگری است که البته ورود این واگن‌ها به شبکه متروی تهران، احتمالا اواخر سال‌۱۴۰۲ خواهد بود  اما به هر حال باید اقدامات پیش‌نیاز آن، امسال محقق شود. تمام آنچه گفته شد، با همت و تلاش دست‌اندرکاران امر (کارگران و مهندسان شاغل در شرکت‌‌های کارفرما، پیمانکاران، مشاوران و...) و البته حمایت و پیگیری‌های شورای شهر و مدیریت شهری تهران در حال انجام است و لزوما اینطور نیست که کل منابع مالی مورد نیاز این اقدامات متعدد و پرهزینه، دم‌دست فراهم باشد. اما وقتی عزم عمومی جزم باشد، در شرایط دشوار اقتصادی نیز می‌توان کارهای تأثیرگذار و مهمی انجام داد و هرجا نیت خیر در میان باشد، برکت همراه حرکت درست جمعی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید