• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 31 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161256
+
-

تلاش مضاعف برای بهتر شدن حال مترو

شایسته‌اصل: انبارهای خالی تحویل گرفتیم و در حال تکمیل‌شان هستیم

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

اینطور که شهردار تهران اعلام می‌کند خالی بودن انبارهای مترو میراث گذشته بود که به این دوره مدیریت شهری رسیده است. علیرضا زاکانی می‌گوید: «متأسفانه در بخش‌هایی که جزء اقلام حیاتی مترو است مانند چرخ و... موجودی انبارها صفر بود. ما از ماه‌ها قبل شروع به تامین این تجهیزات حیاتی کردیم و نخستین قسمت خرید و تامین چرخ‌های مترو وارد انبارهای مترو شده است. این روند همچنان ادامه دارد تا سایر اقلامی که مورد نیاز است، تامین شود.»
شهرداری از سوی دیگر قراردادهایی را برای تامین قطعات مورد نیاز به امضا رسانده است. برای آگاهی از جزئیات این قراردادها با مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو گفت‌وگو کرده‌ایم. اینطور که او می‌گوید، تلاش مضاعف می‌کنند تا هم سیستم حمل‌ونقل زیرزمینی به شکل مناسبی پاسخگوی مسافران باشد و هم حقوق پرسنل به‌ویژه راهبران قطارها به درستی پرداخت شود. گفت‌وگو با شایسته اصل را در ادامه می‌خوانید.

آیا در مدیریت شهری جدید، شرکت بهره‌برداری مترو انبارهای خالی از قطعات مترو را تحویل گرفته است؟
شرکت بهره‌برداری مترو در دوره جدید مدیریت شهری در شرایطی انبار‌های مترو را تحویل گرفت که به‌طور مطلق از تمامی قطعات راهبردی خالی و موجودی انبارها صفر بود. بسیاری از این قطعات براساس استاندارد‌های کنترل مدیریت انبار، حداقل باید ثبت سفارش می‌شد یا در موردشان اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت، اما متأسفانه هیچ‌کدام از این موارد اتفاق نیفتاده بود و انبارها کاملا خالی و بدون ثبت سفارش و پیش‌بینی هر نوع خریدی به مدیریت جدید شهری تحویل داده شد. با توجه به رویکردی که دکتر زاکانی و شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه داشتند، همکاری‌های لازم صورت گرفت تا موضوع خرید و تهیه تجهیزات و قطعات استراتژیک و راهبردی مورد نیاز شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در اولویت اصلی و اساسی برنامه‌های مدیریت شهری و معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران قرار بگیرد.

ماجرای قرارداد با بانک شهر برای تامین قطعات چیست؟
در راستای تامین قطعات مورد نیاز، قرارداد 8هزار میلیارد ریالی با حمایت و تامین مالی بانک شهر منعقد شد و معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران نیز تضمین کرد که این منابع را تامین کند. در واقع بانک شهر با همکاری شرکت شهر آتیه قرار شد تا لیست خریدها و تجهیزاتی که از طرف شرکت بهره‌برداری مترو اعلام می‌شود را با قیمت مناسب تهیه کند. براساس جدول زمانبندی، نوع قطعه و زمانی که ثبت سفارش و تولید آنها طول می‌کشد، در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل شرکت بهره‌برداری مترو بدهد تا ان‌شاءالله در قطارها مورد استفاده قرار بگیرد.

چه اقداماتی برای تامین قطعات حیاتی مترو صورت گرفته است؟
فقط در یک‌مورد اساسی باید اعلام کنم به تازگی ۲هزار چرخ ثبت سفارش و خریداری شده که در مرحله نخست ۲۰۹عدد از این چرخ‌ها تحویل انبار شرکت شده است. طی هفته‌های آینده مابقی چرخ‌ها به‌صورت مرحله‌ای به انبار شرکت بهره‌برداری مترو منتقل خواهد شد تا در بخش تعمیرات و نگهداری ناوگان استفاده شوند. در سال‌های گذشته به دلایل نامعلوم، برای تأمین قطعات یدکی به‌ویژه چرخ که از مهم‌ترین قطعات مورد نیاز برای نگهداری واگن‌هاست، اقدامی نشده بود. با ورود این ۲هزار چرخ بخش قابل‌توجهی از مشکلات حل خواهد شد و دیگر مجبور نخواهیم شد تعدادی از واگن‌ها را به‌خاطر نبود چرخ از ناوگان خارج کنیم.
تا پایان سال چه تعداد قطار و واگن به‌طور اساسی بازسازی شده و وارد مدار خدمت‌رسانی می‌شوند؟
براساس بررسی انجام شده هم‌اکنون حدود 700دستگاه واگن نیاز به اورهال قطعی دارد و برای اورهال این واگن‌ها قرار شده تا شرکت‌ واگن‌سازی‌ تهران هم ظرفیت کارگاهی و تعمیرگاهی خودش و هم ظرفیت کارخانه خودش را که مدتی است غیرفعال شده در اختیار ما قرار دهد. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده اورهال این 700دستگاه واگن حدود 18ماه زمان می‌برد. همچنین طبق برآوردهای صورت گرفته 2هزار میلیارد تومان اعتبار برای اورهال این 700دستگاه واگن نیاز است.

برای حقوق راهبران قطارها و کارکنان مترو چه برنامه‌هایی دارید تا احیانا خدمات‌رسانی با مشکلاتی روبه‌رو نشود؟
بحث حقوق و مزایا مسئله‌ای کشوری و ملی است و تصمیمات باید از نهاد‌های بالادستی اخذ شود. در مجموع شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه جزو شرکت‌هایی است که تابع قانون کار و عددی است که اداره کار اعلام می‌کند. بر همین اساس ما هرتعیین تکلیفی که از طرف دولت محترم ابلاغ شود را موظف هستیم تا براساس همان درصد اعلام شده افزایش حقوق داشته باشیم. برای اردیبهشت ماه افزایش 40درصدی را به‌صورت علی‌الحساب داشتیم و بر همین اساس حقوق کارکنان شرکت پرداخت شده است. هر زمان که هیأت محترم دولت و شهرداری تهران در رایزنی‌های خودشان در هیأت 6نفره‌ای که تعیین شده است به هر درصد و عدد قطعی‌ای برسند، ملزم به اجرای آن هستیم. امیدواریم هر تصمیمی که گرفته می‌شود هم برای کشور و هم برای کارکنان ما تصمیم مطلوبی باشد و ان‌شاء‌الله شرکت بهره‌برداری مترو بتواند کیفیت ارائه خدمات خودش را بهتر کند تا مسافران و شهروندان عزیز تهران و کلانشهر کرج بیشترین بهره‌برداری و میزان دریافت خدمات را از این حمل‌ونقل عمومی و پاک داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید