• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
شنبه 31 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161253
+
-

حرکت متروی تهران به پرند سرعت گرفت

با پیگیری‌های مدیریت شهری، شرکت مترو، نمایندگان تهران در مجلس و استانداری تهران، بالاخره شرکت عمران شهرهای جدید بعد از ۲ ماه، پای کار آمد و با تامین مالی لازم، متروی پرند امسال به نتیجه خواهد رسید و این شهر به شبکه راه‌آهن شهری تهران متصل می‌شود. برای تامین هزینه‌های بسیار زیاد این پروژه تصمیم گرفته شده بود که زمینی به مساحت 25هکتار در شهر جدید پرند تغییر کاربری پیدا کند و بعد از فروش، درآمد حاصل از آن برای این خط مترو صرف شود. به گزارش همشهری، با رسیدن آخرین روز‌های سال 1400قرار شد که این کار به سال جدید موکول شود. پروژه حدود 80درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عمده ریل‌گذاری‌ها انجام شده است. با تزریق منابع مالی کافی می‌توان به بهره‌برداری از آن امیدوار بود. گویا مشکل اصلی نه در کار عمرانی و فنی، بلکه در بخش مالی است. درصورت توافق کامل هر3 دستگاه استانداری‌تهران، شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی، مزایده برگزار می‌شود و زمین 25هکتاری به مصرف ساخت مترو می‌رسد. قبلا ارقامی بین 600تا هزار میلیارد تومان به‌عنوان نیاز مالی ساخت مترو مطرح شده بود که با توجه به افزایش‌ قیمت‌ها و مشکلات کنونی اقتصادی ممکن است میزان آن افزایش پیدا کرده باشد.
عضو کمیسیون عمران مجلس در‌این‌باره می‌گوید: در ماه بهمن سال گذشته توافقنامه‌ای امضا شد تا در 15اسفند همان سال پول یا زمین را در اختیار مترو قرار دهند که تا‌کنون انجام نشده است. از آن زمان تا‌کنون جلسات دیگری هم برگزار شده، ولی به نتیجه لازم نرسیده است. اقبال شاکری با تأکید بر اینکه تقاضا و نیاز‌های سریع، ولی تصمیم‌گیری‌ها کند پیش می‌رود، گفت: آخرین جلسه برای تحویل زمین یا پرداخت نقدی برای 500میلیارد تومان اول هم برگزار شد و به ما قول دادند که این اتفاق می‌افتد. اگر در این هفته این کار انجام نشود راسا آن را از طریق مجلس دنبال می‌کنیم. او با بیان اینکه زمین مورد بحث متعلق به شرکت عمران پرند است، می‌افزاید: خبر خوب این است که کار ساخت ادامه خط در حال انجام است، اما اگر این پول دیر برسد نمی‌توانند تجهیزات را بخرند و به سال آینده موکول خواهد شد. در آذر سال 1400مسئولان دولتی بار‌ها از پروژه بازدید و جلساتی در این زمینه برگزار کردند. در نشست وزیر راه و شهرسازی و شهرداری تهران مقرر شد که موانع اجرایی پروژه برداشته و زمانبندی جدید طرح مشخص شود. وزیر کشور به اتفاق استاندار نیز از پروژه بازدید کردند و استانداری مکلف شد که تغییر کاربری زمین موردنظر را برای واگذاری دنبال کند. چند جلسه بعد از آن به‌دلیل کامل نبودن مدارک یا به‌دست نیامدن نتیجه نهایی نتوانست کمکی به پروژه کند. برخی از این جلسات با وجود اعلام قبلی تشکیل نشد و با وجود اعلام مسئولان درباره پیگیری موضوع، نتیجه مشخصی به‌دست نیامده است. در سال 1401 افزایش قیمت‌ها از مصالح تا دستمزد کارگران باعث دشواری بیشتر در اجرای عملی پروژه شده است. خط متروی تهران به سمت شهر جدید پرند با طول بیش از ۵۰کیلومتر در امتداد خط یک طراحی شده است. ایستگاه‌هایی همچون شهرآفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) در این خط به بهره‌برداری رسیده است. این خط هم‌اکنون تا فرودگاه امام‌خمینی(ره) را پوشش می‌دهد، اما بخش بین فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر پرند به طول حدود ۲۰ کیلومتر هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید