• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16120
+
-

126 میلیارد تومان برای اشتغال روستایی

معاون اداره کل جهاد کشاورزی لرستان: در مرحله نخست اجرای طرح 57 میلیارد تومان به حوزه کشاورزی تخصیص یافته است

اشتغال
126 میلیارد تومان برای اشتغال روستایی




نسرین صفربیرانوند| خرم آباد- خبرنگار:

کشاورزی به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم لرستان مطرح است. ظرفیتی که در صورت برنامه‌ریزی‌های مدون می‌توانست نقش مهمی در افزایش تولید و اشتغال داشته باشد. دراین میان پرداخت تسهیلات می‌تواند در توسعه این بخش تاثیر بسزایی داشته باشد. طرح حمایت از اشتغال پایدار روستایی و عشایری، یکی از طرح‌هایی است که با هدف ایجاد اشتغال روستاییان اجرا شده است.در این زمینه با «نامدارصیادی» معاون برنامه ریزی اداره کل جهاد کشاورزی استان گفت و گو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید:

 در مورد طرح حمایت از اشتغال پایدار روستایی و عشایری توضیح می‌دهید؟

قانون حمایت از اشتغال پایدار روستایی و عشایری با تاکید بر مناطق مرزی، یکی از طرح‌هایی است که چند ماه از دستور العمل آن می‌گذرد. در مرحله اول این طرح، 126 میلیارد تومان اعتبار به لرستان ابلاغ شده است که سهم بخش کشاورزی 57 میلیارد تومان؛ یعنی معادل 55 درصد از اعتبارات مرحله اول طرح اشتغال روستایی را شامل می‌شود  که 45 درصد اعتبارات اشتغال روستایی برای طرح‌های ایجادی و توسعه‌ای و 10 درصد دیگر برای تامین سرمایه در گردش تخصیص یافته است.این تسهیلات برای شهرهای با جمعیت زیر 10 هزار نفر و نواحی صنعتی تعیین شده است.

 در این طرح اولویت‌هایی وجود دارد؟

یک سری اولویت‌ها اعلام شده که شامل کشت زعفران، گیاهان دارویی، سردخانه و نگهداری محصولات، پرورش دام سبک و سنگین، پرورش و فرآوری طیور غیر از مرغ گوشتی، شیلات و آبزیان، صنایع تبدیلی، کشت نهال و بذر و بسته‌بندی سبزی، میوه، نان، ادویه و خشکبار صادراتی است.
اما طرح‌هایی داریم که برای بخش کشاورزی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که می‌توان به گلخانه، گیاهان دارویی، کشت زعفران و بسته‌بندی و سردخانه محصولات کشاورزی اشاره کرد.با وجود این‌که موضوع پرورش دام و فرآوری محصولات دامی در استان یک ظرفیت محسوب می‌شود  اما شاه بیت اشتغال روستایی، طرح‌هایی است که منجر به اشتغال جدید می‌شوند.

 برخی از احتمال پرداخت نشدن تسهیلات نگرانند. چه راهکاری برای این مشکل احتمالی اندیشیده اید؟

افرادی که از دریافت نکردن تسهیلات ابراز نگرانی می‌کنند جزو کسانی هستند که پروانه بهره برداری داشته اند و در سامانه کارا ثبت نام کرده اند. این درحالی است که این تسهیلات تنها به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که منجر به اشتغال زایی شود.
این طرح‌ها پس از بررسی از سوی گروه کارشناسی که در سازمان جهاد کشاورزی مستقر هستند، به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقال و سپس در کمیته فنی مصوب می‌شوند. بعد از این‌که طرح در کمیته فنی مصوب شد، از طریق سامانه به بانک‌های عامل یعنی بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید معرفی می‌شوند.

 آیا زمان‌بندی خاصی برای این طرح پیش بینی شده است؟

با توجه به این‌که این طرح مورد تاکید ریاست جمهوری و مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی است؛ بنابراین جزو کارهایی است که وقت زیادی برای آن صرف کرده ایم و تا پایان تیرماه 97 باید به اتمام برسد.

 تاکنون چند طرح مصوب شده است؟

44 طرح در کمیته فنی با مبلغ 24 میلیارد تومان مصوب و به بانک‌های عامل معرفی شده است.با توجه به این‌که در دستورالعمل وثیقه روستایی هم ذکر شده،حتی ماشین آلات و طرح‌های صنعتی را هم به عنوان وثیقه تعیین کرده اند. بنابراین از بانک‌های عامل انتظارهمکاری داریم. 

ارزیابی شما از میزان موفقیت این طرح چیست؟

با وجود 2 تجربه بنگاه‌های زودبازده و اعتبارات توسعه بخش کشاورزی به نظر می‌رسد دراین طرح کمترین انحراف را شاهد باشیم. ضمن این که حتما تسهیلات پرداخت شده علاوه بر این‌که به اشتغال منجر می‌شود  در راستای اولویت‌های تعیین شده هم خواهد بود.

 در مورد دیگر تسهیلات بخش کشاورزی توضیح می‌دهید؟

درسال 96 بخش کشاورزی از منابع مختلف، تسهیلاتی را برای افزایش تولید تزریق می‌کند. یکی از این اعتبارات در قالب طرح ویژه مکانیزاسیون است. اعتباراتی که طی چهارسال گذشته تعریف شده که براساس آن 80 درصد بانک کشاورزی مشارکت می‌کند  و 20 درصد آورده کشاورزی است.
از ابتدای سال جاری، سهم استان برای افزایش ضریب و درجه مکانیزاسیون بخش کشاورزی 55 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده که تاکنون 24 ونیم میلیارد تومان آن یعنی حدود 44 درصد جذب شده است.
اگر به سال 92 برگردیم که ضریب مکانیزاسیون یک اسب بخار برهکتار بوده اما اکنون که پنجمین خط ویژه اعتبارات مکانیزاسیون ابلاغ شده این رقم به 34/1 اسب بخار برهکتار افزایش پیدا کرده که بدون شک در افزایش تولید نقش بسزایی خواهد داشت.

 ارزیابی شما از اعتبارات رونق تولید چیست؟

اعتبارات رونق تولید که درقالب سامانه بهین یاب پرداخت می‌شود  هم یکی دیگر از کانال‌های پرداخت تسهیلات دربخش کشاورزی است. این تسهیلات هم در قالب پرداخت به طرح‌هایی است که به سرمایه در گردش نیاز دارند.همچنین طرح‌های با بیش از 60 درصد پیشرفت که از تیر 96 تاکنون دراین زمینه حدود 78 طرح در بانک‌ها عقد قرار داد و درنهایت منجربه پرداخت شده و رقم پرداختی 17میلیارد تومان بوده است.

 استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در استان چه وضعیتی دارد؟

از منابع صندوق توسعه ملی تا کنون حدود 305 طرح با اعتبار 205 میلیارد تومان عقد قرار داد شده، یکی از این طرح‌ها که بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است، گلخانه کشت و صنعت فجر صفای لرستان با 150 میلیارد تومان اعتبار است که قرارداد آن عقد 40 میلیارد تومان هم جذب آن شده است.


اشتغالزایی روستایی و عشایری

معاون برنامه ریزی اداره کل جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به چالش‌های پیش روی اجرای طرح می‌گوید: افرادی که کمیته فنی مصوب را دریافت می‌کنند، با چالشی روبه‌رو نخواهند شد و بیش از 90 درصد طرح‌هایی که در کمیته مصوب شده است، منجر به دریافت وام و ایجاد اشتغال می‌شوند. زیرا این طرح براساس کارشناسی‌های دقیق صورت گرفته است و به دلیل نرخ بهره پایین و چارچوب دستورالعمل، اجرای آن دقیق است. اما مشکلی که دراین میان می‌توان مطرح کرد تعداد ثبت نامی‌ها دراین طرح است. « نامدارصیادی» می‌افزاید: حدود 9 هزار و 823 نفر درسامانه کارا ثبت‌نام کرده اند و این موضوع، کار ما را کمی دشوار کرده است. زیرا تعداد متقاضیان بالاست و خیلی از افراد از دستورالعمل آگاهی ندارند و به رغم داشتن پروانه بهره برداری، ثبت نام کرده اند.این درحالی است که دراین طرح به دنبال ایجاد اشتغال جدید بوده ایم. درواقع حجم بالای ثبت نام‌ها سرعت سامانه را پایین آورده است.
وی بیان می‌کند : یکی دیگر از چالش‌های اساسی طرح کارا این است که به ازای هر 50 میلیون تومان تسهیلات که برای اشتغال پرداخت می‌شود ، دریافت‌کننده وام حتما باید یک نفر را بیمه کند که برای این مهم مکاتباتی شده و درمسیری قرار گرفته که انجام شود. زیرا میانگین سرانه ایجاد یک شغل 150 میلیون تومان است. به جز برای گیاهان دارویی و کشت زعفران که سرانه ایجاد شغل در آنها کمتر از 50میلیون تومان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید