• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161137
+
-

همزمان با آغاز عرضه محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه و بورس کالا، قیمت خودرو در بازار با کاهش مواجه شد

آغاز به‌کار 2درگاه فروش خودرو

خودرو
آغاز به‌کار 2درگاه فروش خودرو

با آغاز به کار 2درگاه فروش خودرو یکی از طریق سامانه یکپارچه وزارت صنعت و دیگری از طریق سامانه معاملاتی بورس کالا گام نخست افزایش عرضه خودرو برداشته شد و همزمان با این رویداد از روز گذشته قیمت‌ها در بازار خودرو شروع به نزول کرد. انتظار می‌رود با افزایش عرضه و به‌دنبال آن افزایش تولید در ماه‌های آینده قیمت خودرو به ثبات برسد.
به گزارش همشهری، ظرف 2روزگذشته 2درگاه فروش خودرو رسما فعالیتشان را آغاز کردند. قرار است با آغاز فعالیت این 2درگاه عرضه خودرو افزایش یابد. بر همین اساس از روز سه‌شنبه ابتدا سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، متعلق به وزارت صنعت، آغاز به‌کار کرد، دیروز نیز با عرضه خودروی کارا، تولید شده در بهمن‌موتور، عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد.

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو
طبق اعلام وزارت صنعت قرار است در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو هر فصل 200 تا 300هزار خودرو برای قرعه‌کشی عرضه شود. در گذشته حجم عرضه خودرو در هر بار عرضه در حدود چند10هزار دستگاه بود. همچنین قرار است از طریق این سامانه واسطه‌گری خودرو نیز حذف شود، این سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده است که اگر خریداری، خودروی خود را در بازار با قیمت بالاتری فروخت، به راحتی شناسایی و مشمول مالیات شود. مسئولان وزارت صنعت انتظار دارند این موضوع به حذف تقاضاهای کاذب در بازار منجر شود. با این حال، این سامانه، منتقدانی نیز دارد به‌طوری که فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مشکل بازار خودرو در نشانی وب‌سایت اینترنتی نیست که با عوض کردن آن مشکل حل شود، گفت: مشکل در ساختارهای اقتصاد کلان است.

سامانه بورس کالا
دیروز و به فاصله یک‌روز بعد از آغاز به‌کار سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، بهمن‌موتور هم 2محصول خود را در بورس کالا عرضه کرد تا در مجموع ۲۹دستگاه کارای 2کابین با قیمت پایه ۳۰۱میلیون تومان و ۲۶دستگاه کارای تک‌کابین با قیمت پایه ۲۹۱میلیون تومان فروخته شود.
نکته قابل توجه در این معاملات این بود که برای نخستین‌بار یک شرکت خودروساز توانست محصول خود را با قیمت تعادلی در بازار عرضه کند، خریداران نیز حتی با درنظر گرفتن مالیات، مالیات بر‌ ارزش‌افزوده، هزینه پلاک‌گذاری و بیمه شخص ثالث، قیمت پایین‌تری نسبت به بازار برای خرید خودرو پرداخت کردند؛ در نتیجه خرید خودرو از بورس کالا برای آنها ارزان‌تر از بازار بود.
عرضه خودرو در بورس کالا راهکاری است که در یک‌سال گذشته، کارشناسان و نمایندگان مجلس، آن را به‌عنوان جایگزین قانونی و مناسب قرعه‌کشی خودرو مطرح کرده‌اند. به‌تازگی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز گفته است: عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به سازوکار قیمت‌گذاری، شفافیت دسترسی خریداران و زدودن رانت‌ها در بستری رقابتی کمک کند و در فضای تعاملی دولت و مجلس امکان ساماندهی بازار خودرو از طریق بورس کالا وجود دارد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این‌باره گفت: انتظار نمایندگان مجلس از دولت به‌عنوان مجری قانون، استفاده از فضای قانونی و شفاف بورس کالا برای عرضه خودرو است. محمدرضا پورابراهیمی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا به‌دلیل شفاف بودن، درج تمام اطلاعات تخصصی مرتبط با طرف عرضه و تقاضا و نیز شفافیت قیمتی امکان نظارت را در حوزه اقتصادی کشور به‌جای یک بازار کاملا سنتی، غیرمشخص و غیرشفاف همچون سازوکار قرعه‌کشی فراهم می‌کند.
او تأکید کرد: امیدواریم با همراهی وزارت صمت و وزارت اقتصاد و سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس انجام شود که این اتفاق در میان‌مدت و بلندمدت به افزایش کیفیت خودروها، عادلانه شدن قیمت‌ها و نیز شفافیت همه اطلاعات و داده‌ها کمک می‌کند و نتیجه آن، بهبود شرایط خودروسازان و حمایت از مصرف‌کنندگان است.

کاهش قیمت در بازار
همزمان با آغاز به‌کار 2درگاه جدید فروش خودرو، دیروز قیمت انواع خودرو در بازار بین 2 تا 7میلیون تومان کاهش یافت. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت بعضی خودرو‌های خارجی حتی تا 60میلیون تومان هم نزول کرده است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، با تأیید این مطلب گفت: تا پیش از رونمایی از سامانه ثبت‌نام خودرو، قیمت‌ها در بازار با افزایش مواجه شده بود، اما در یکی، 2روز گذشته شاهد افت قیمت‌ها بوده‌ایم. او افزود: در چند روز گذشته قیمت برخی خودروهای داخلی ازجمله دنا و پژو۲۰۷ دنده‌ای بین ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان و برخی خودروهای مونتاژی ازجمله هایما اس۷ بین ۴۰ تا ۶۰میلیون تومان کاهش یافته است. فعالان بازار خودروهای خارجی می‌گویند: به‌دلیل آغاز به کارسامانه یکپارچه تخصیص خودرو و قوت گرفتن احتمال آزادسازی واردات، قیمت برخی خودروهای خارجی با کاهش مواجه شده است. به باور آنان، واردات خودروهای خارجی حتی اگر ۱۰۰درصد هزینه‌های ورودی داشته باشد، قیمت‌های فعلی را خواهد شکست.

این خبر را به اشتراک بگذارید