• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
پنج شنبه 29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161132
+
-

دومین‌توله « ایران»در راه پایتخت جان داد

دومین توله یوزپلنگی که در اسارت به دنیا آمده بود، در راه رسیدن به پایتخت جان داد و تنها بازمانده ایران حالا به یکی از بیمارستان‌های تخصصی دامپزشکی تهران آورده شده است تا مگر او زنده بماند و یکی از امیدهای نجات این‌گونه در حال انقراض باشد. پروژه تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی از زمانی که ایران، کوشکی و دلبر 3یوز آسیایی در فروردین سال 99از پردیسان به توران برده شدند تا‌کنون بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی شفاف ادامه یافته است. حالا قرار است پس از مرگ دومین توله ایران در هفته آتی برای نخستین‌بار به سؤالات خبرنگاران پاسخ داده شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، روز گذشته اعلام کرد علت تلف شدن این توله در دست بررسی و نتیجه پس از کالبدشکافی اعلام خواهد شد. البته قرار بود که علی‌سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌زیست یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی علت مرگ توله یوز اول تشکیل دهد و حالا به‌نظر می‌رسد که این کمیته باید به بررسی علت تلف شدن توله دوم و اساسا وضعیت نامناسب نگهداری از توله یوزها بپردازد، اما حالا به‌گفته سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس او احتمالا برای پاسخگویی به مجلس احضار خواهد شد. براساس گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، صبح چهارشنبه دامپزشک تیمارگر توله یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آنها می‌شود که فورا دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوزها منتقل شده و پس از معاینه نسبت به درمان‌شان اقدام می‌کند. پس از بررسی‌، با نظر دامپزشک متخصص، تصمیم بر این شد که توله‌ها، برای بررسی بیشتر به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متأسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد. علیرضا شهرداری‌پناه، متخصص حیات‌وحش که فقط 6روز از یوزهای به دنیا آمده مراقبت کرده است، می‌گوید: توله‌ها در یک اتاق 9متری با 2محیط‌بان نگهداری می‌شدند. در بدو امر از افراد خواستم که دیگر به این اتاق رفت‌وآمد نکنند. شرایط استاندارد نبود و پس از من هم شرایط صددرصد استاندارد نشد. این کار به اتاق ایزوله و تیم متخصص نیاز دارد. آنها باید خود را برای احتمال سزارین ایران هم آماده می‌کردند، ولی شرایط آنجا برای این کار اصلا مناسب نبود. او در مورد تغییراتی که برای توله‌ها فراهم آورده شد، می‌گوید: شرایط شیردهی، استفاده از دستکش، ایجاد فضای نسبتا استریل و تنظیم دقیق دما بخشی از کارهای ما بود و تا زمانی که من برای سفر تحقیقاتی به سیستان و بلوچستان سفر کنم، شرایط وزن‌گیری، تغذیه و دفع توله‌ها مطلوب بود.
علیرضا شهرداری اصلی‌ترین دلیل مرگ توله‌ها را پنهان‌کاری عنوان و تأکید می‌کند که منظور او اطلاع‌رسانی شرایط یوزها و آنچه رخ داده‌‌ به متخصصان است. در مورد این یوزها پس از انتقال به توران
هیچ اطلاعات دقیقی داده نشده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید