• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161098
+
-

آشنایی با مرباهای بهاری و تابستانی

مربا بده

سعیده مرادی

با از راه رسیدن اردیبهشت و خرداد، میوه‌های تازه و نوبرانه هم روانه بازار می‌شوند؛ میوه‌های خوش آب و رنگی که دهان را آب می‌اندازد و برای هر بیننده‌ای حتی تصویر و تصور خوردن‌شان هم لذتبخش است. البته دوره این میوه‌های‌تر و تازه اغلب کوتاه است و در یک چشم برهم زدن فصل‌شان تمام می‌شود و دیگر نمی‌توان به راحتی آنها را در هر میوه‌فروشی‌ای پیدا کرد. اگر دوست دارید طعم خوب این میوه‌های خوش‌آب‌و‌رنگ برای مدت طولانی‌تری در دهان‌تان مزه کند به شیوه‌های مختلف می‌توان این میوه‌های فصلی را برای مدت طولانی‌تر نگهداری کرد که درست کردن مربا ازجمله آنهاست. اگر دوست دارید با این میوه‌های فصلی مرباهای خوشمزه درست کنید در ادامه این گزارش با ما باشید.

مربای توت‌فرنگی

برای تهیه مربای توت‌فرنگی باید یک کیلو توت‌فرنگی را به خوبی بشویید و دم آنها را جدا کنید. سپس به اندازه 750گرم تا یک کیلو شکر لابه‌لای توت‌فرنگی‌ها بریزید. البته میزان شکر به ذائقه افراد خانواده بستگی دارد و می‌تواند کم یا زیاد شود. حالا باید بگذارید این مواد مدت 24ساعت داخل یخچال بماند و بعد از گذشت این مدت، آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا جوش بیاید. هنگامی که مربا در حال جوشیدن است یکی، دو بار کف مربا را بگیرید. معمولاً 20دقیقه زمان برای قوام آمدن مربا کافی است و اگر بیشتر از این مدت بجوشد، باعث تیره شدن رنگ مربا خواهد شد. در آخر هم یک قاشق غذاخوری آبلیمو درون مربا بریزید و بعد از چند جوش، هنگامی که مربا قوام آمد آن را از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شود. شربت اضافه آن را هم جدا کنید و در شیشه بریزید. مربا را هم جداگانه داخل شیشه ریخته و در جای خنک نگهداری کنید.

مربای بهارنارنج

شکوفه‌های بهارنارنج نه‌تنها عطر بسیار خوبی دارد بلکه می‌توانید به کمک آن مربای خوشمزه‌ای نیز تهیه کنید. البته تهیه و طبخ مربای بهار نارنج کمی با مرباهای دیگر متفاوت است. برای تهیه مربای بهارنارنج باید مقداری بهارنارنج تهیه و خوب تمیز کنید. حالا بهارنارنج‌ها را داخل آب سرد بریزید و به‌مدت نیم ساعت بجوشانید. این کار را باید 3بار تکرار کنید. بعد بهارنارنج‌ها را مدت 24ساعت در آب سرد قرار دهید. در این مدت 2یا 3بار آب آن را عوض کنید و سپس آنها را درون آبکش بریزید. حالا به همان اندازه شکر در ظرفی بریزید و روی حرارت تند بگذارید تا جوش بیاید و بگذارید این شربت 15دقیقه بجوشد. حالا بهارنارنج‌ها را داخل شربت بریزید و مقدار کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. اجازه دهید مربا بجوشد و قوام بیاید. این مربا را هم بعد از سرد شدن درون شیشه بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.
روش دیگری هم برای تهیه مربای بهار نارنج وجود دارد که در آن می‌توانید بهارنارنج‌ها را 3ساعت درون آب آهک قرار دهید و بعد آنها را از آب آهک خارج کرده و بعد از شستن آنها را 2 بار بجوشانید. در آخر هم آنها را داخل آب سرد گذاشته و چندبار آب آنها را عوض کنید و سپس با آنها می‌توانید مربا تهیه کنید.

مربای شا‌توت

برای تهیه مربای شا‌توت در ابتدا شا‌توت‌ها را تمیز کرده و دم آنها را بچینید. آب جوش و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا چند جوش بزند. شا‌توت‌ها را به شکر و آب در حال جوش اضافه کنید. هر چند دقیقه شربت را با قاشق برداشته و از ارتفاع به داخل قابلمه شربت سرازیر کنید تا غلظت آن را ببینید. شربت باید نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد. وقتی شربت غلیظ شد و تا حد ممکن عصاره شاتوت وارد شربت شد، آبلیمو را اضافه کنید. بعد از اینکه چند جوش زد قابلمه را از روی حرارت بردارید. با ملاقه شربت را از سر قابلمه جدا و از صافی رد کنید. شاتوت‌های داخل قابلمه را هم با مقداری از شربت که باقی مانده به‌عنوان مربا کنار بگذارید. بعد از اینکه شربت و مربا سرد شد آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و در یخچال نگهداری کنید. زمان آماده‌سازی‌ این شربت و مربای خوشمزه حدوداً ۳۰ تا ۴۵دقیقه است.

مربای آلبالو

برای تهیه مربای آلبالو دم و هسته آلبالوها را بگیرید و به اندازه آلبالوها، شکر درونش بریزید. حالا بگذارید مخلوط شکر و آلبالو به‌مدت 24ساعت درون یخچال بماند. برای تهیه این مربا هم میزان شکر به سلیقه اعضای خانواده بستگی دارد و می‌تواند تغییر کند؛ مثلاً بعضی افراد مربا را خیلی شیرین دوست دارند که در این صورت برای یک‌کیلو آلبالو باید حدود یک‌و‌نیم کیلو شکر درنظر بگیرید. درحالی‌که گروهی دیگر ترجیح می‌دهند مربا کمی‌ ترش‌مزه باشد و باید شکر کمتری داخل مربا بریزند. بعد از گذشت 24ساعت، ظرف را روی حرارت تند بگذارید تا جوش بیاید و با یک قاشق تمیز، کف روی ظرف را بگیرید. وقتی مربا قوام آمد، آن را از روی آتش بردارید و تمام کف مربا را بگیرید و بگذارید سرد شود. حالا می‌توانید مربا را داخل شیشه ریخته و در یخچال نگه‌دارید.

مربای زردآلو

مربای زردآلو علاوه بر رنگ و ظاهر زیبا، عطر و طعم زردآلوی تازه را مهمان سفره‌های صبحانه می‌کند. برای تهیه این مربای خوشمزه در ابتدا زردآلوها را داخل کاسه‌ای ریخته و روی آن آب می‌ریزیم و خوب می‌شوییم. سپس زردآلوها را همراه با هسته در ته قابلمه‌ای بزرگ می‌چینیم. به‌طوری که خیلی روی هم قرار نگیرند. در ادامه حدود یک لیوان آب داخل قابلمه می‌ریزیم و آن را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم. وقتی زردآلوها شروع به جوشیدن کردند و کمی نرم شدند شکر را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم شربت خوب قوام بیاید؛ یعنی شربت کمی غلیظ شده و حباب بزند. در ادامه جوهرلیمو را درون چند قاشق آب ریخته و خوب مخلوط می‌کنیم و به زردآلوها می‌افزاییم. قابلمه را بارها به این طرف و آن طرف تکان می‌دهیم تا جوهر لیمو به همه جای آن برسد. چند جوش که زد، حرارت را خاموش می‌کنیم. اجازه می‌دهیم کاملاً خنک شود و سپس به ظرف شیشه‌ای دردار تمیز و خشک منتقل می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید