• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160919
+
-

فشار را بگیر

فاطمه عباسی- روزنامه‌نگار

برخی بیماری‌ها سر و صدایشان زیاد است، یعنی علائمی دارند که نشان می‌دهند باید هر چه سریع‌تر به دکتر مراجعه کنید. اما بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا یا پایین، بدون هیچ آلارم و علامتی، ناگهانی آدم را گرفتار می‌کنند. برای همین هم به این بیماری لقب قاتل خاموش داده‌اند و سومین عامل کشنده در دنیاست. امروز، 27اردیبهشت، روز جهانی فشارخون است، روزی که قرار است به ما یادآوری شود  بیشتر مراقب سلامتی‌مان باشیم.
آنطور که آمارها نشان می‌دهند، در کشور ما نیمی از جمعیت با رسیدن به سن ۵۵سالگی مبتلا به فشار خون بالا می‌شوند.
 فشار خون بالا هم یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی مزمن کلیوی و همچنین از عوامل اصلی مرگ‌های زودرس است و سهم قابل توجهی از بار بیماری‌ها را به‌خود اختصاص داده است. تغذیه نامناسب بعد از عامل ژنتیک، یکی از عواملی است که می‌تواند هر کسی را دچار فشار خون بالا کند، درحالی‌که استفاده از رژیم غذایی که مملو از غلات کامل سبوس دار، میوه‌ها و سبزی  تازه، فراورده‌های لبنی کم چرب و بدون چربی‌های اشباع شده و کلسترول باشد، می‌تواند به طرز چشمگیری فشار خون را کاهش دهد.
 چاقی، مصرف زیاد نمک، کافی نبودن فعالیت بدنی، استعمال سیگار و عوامل محیطی مثل مواجهه با سرب و آلودگی هوا و همچنین استرس از عوامل دیگری هستند که باعث می‌شوند فشار خونمان بالا برود. از آنجا که همیشه پیشگیری از بیماری بهتر از درمان است، پزشکان و کادر درمان توصیه می‌کنند که علاوه بر تغذیه مناسب، ورزش مداوم و مصرف به اندازه نمک، همه بیماران به هر دلیلی که به مطب‌ها مراجعه می‌کنند، از پزشک خود بخواهند که فشار خونشان را کنترل کند و متقابلا، همه پزشکان نیز خود را ملزم بدانند فشار خون تمام بیماران را فارغ از هر علتی که مراجعه کرده‌اند، اندازه‌گیری کنند تا این عامل خطر بیماری‌های مرگبار در کشور ما تا حدود زیادی کنترل شود. ضمن اینکه همه افراد باید از سن ۳۵سالگی فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند. اندازه‌گیری فشار خون باید هر ماه یا دست‌کم هر 3- 2 ماه یک‌بار انجام شود. در این بین، افراد مشکوک به فشار خون بالا در نخستین فرصت به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید