• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160910
+
-

گرینویچ / کشف علت سندرم خلیج‌فارس

نیویورک:‌ ده‌ها هزار سرباز بریتانیایی و آمریکایی که در جنگ اول خلیج‌فارس در عراق حضور داشتند، به بیماری مشهور به «سندرم جنگ خلیج‌فارس» دچار شده بودند و  اکنون متخصصان این بیماری را با قرار گرفتن در معرض سلاح‌های شیمیایی و از جمله گاز سارین مرتبط دانسته‌اند. به گزارش یورونیوز،‌ بسیاری از مجروحان جنگ خلیج‌فارس، عنوان می‌کردند که دردهای عضلانی، از دست دادن قدرت تکلم و حافظه، مشکلات گوارشی و علائم دیگری را تجربه کرده‌اند. یک موسسه پزشکی آمریکایی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد ۳۰ درصد مجروحان جنگ اول خلیج‌فارس، به این علائم دچار شدند. به گفته برخی محققان، این بیماری‌ها می‌تواند ناشی از تاثیر سم اعصاب سارین روی این سربازان باشد. به گفته یکی از متخصصان مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس: «گازی که سربازان در عراق در معرض آن قرار گرفتند، رقیق شده بود و کشنده نبود. اگر فردی از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری بوده باشد، این گاز برای بیمار کردنش کافی است.»


نخستین ازدواج در زیردریایی
 کالیفرنیا: یک زیردریایی لوکس جدید که با باتری کار می‌کند، افراد را قادر می‌سازد تا جشن عروسی خود را در زیر آب برگزار کنند.به گزارش ایسنا ، شرکت "U-Boat Worx" شرکتی است که زیردریایی‌های خصوصی تولید می‌کند و اکنون مدل جدیدی را طراحی کرده است که شما را شگفت‌زده می‌کند. این زیردریایی لوکس "UWEP" نامیده می‌شود که مخفف «پلتفرم سرگرمی زیر آب » (Under WaterEntertainment Platform) است و ۳۵ متر طول، ۷.۶ متر عرض و هفت متر ارتفاع دارد و دارای بیش از ۱۴۸ متر مربع فضای داخلی است که می‌تواند برای برپایی جشن و اهداف سرگرمی استفاده شود. این زیردریایی در مجموع می‌تواند ۱۲۰ مسافر را در خود جای دهد که برای یک زیردریایی ظرفیت بسیار زیادی است.


بی‌برقی در تگزاس
 هیوستون: در پی از مدار خارج شدن ناگهانی 6 نیروگاه، مجری (operator) شبکه اصلی برق تگزاس و بزرگترین شهر این ایالت یعنی هیوستون از اهالی این ایالت خواسته است در موج محتمل گرمای آخرهفته، در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. شورای قابلیت اطمینان الکتریکی تگزاس (ERCOT) از اهالی این ایالت خواسته است در بازه ۳ تا ۸ بعدازظهر ‌روزهای شنبه ۱۴ مه و یکشنبه ۱۵ مه (۲۴ و ۲۵ اردیبهشت)، درجه ترموستات‌ها را روی ۷۸ درجه فارنهایت (۲۵.۵ درجه سانتیگراد) یا بالاتر تنظیم کنند و از وسایل برقی پرمصرف‌ استفاده نکنند. به گزارش ایندیپندنت، سازمان ملی هواشناسی آمریکا پیش‌بینی کرده بود که «موج گرمای فصلی زودرس گسترده‌ای باعث شود در منطقه دالاس-فورت وورت، دمای هوای بالقوه در روز شنبه به اوج بی‌سابقه ۳۶.۱ درجه سانتیگراد و در روز یکشنبه به بالای ۳۷.۷ درجه سانتیگراد برسد. طبق پیش‌بینی‌ها، دما در سراسر هفته آینده همچنان بالا خواهد بود.» طبق هشدار سازمان هواشناسی فدرال، «اوج گرما در حد ۹۰ و ۱۰۰ درجه فارنهایت، افرادی را که تجهیزات سرمایشی ضعیف دارند یا به حساسیت‌های فصل گرم دچارند، در معرض خطر قرار می‌دهد.» معلوم نیست چرا نیروگاه‌ها روز جمعه از کار افتادند. به گزارش تگزاس تریبون، این حادثه منجر به تولید نشدن حدود ۲۹۰۰ مگاوات برق شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید