• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160863
+
-

نیاز به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای ۲۰ میلیون فیبر نوری

مقام‌های شرکت مخابرات می‌گویند برای تحقق وعده ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری به سرمایه‌‌گذاری گسترده نیاز است و باید دولت در این زمینه به کمک اپراتورها بیاید

اینترنت
نیاز به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای ۲۰ میلیون فیبر نوری

در مراسمی که روز گذشته به مناسبت روز جهانی مخابرات برگزار شد شرکت مخابرات ایران ۲۸۰۰ پروژه به ارزش ۳۴۰۰ میلیارد تومان در کشور افتتاح کرد. مدیرعامل این شرکت که اکنون تنها ارائه‌دهنده خدمات اینترنت فیبر نوری در کشور به‌صورت انحصاری است، اعلام کرده در زمینه ارتباطات ثابت، نیاز کشور به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذاری در این زمینه باید ۱۰ برابر شود.
مجید سلطانی همچنین از رشد ۳۷ درصدی ترافیک دیتا در شبکه مخابرات در طول یک سال خبر داد و عنوان کرد این افزایش مصرف، نیاز به توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری دارد. به‌گفته مدیرعامل مخابرات، این شرکت از محل فروش ضایعات، فروش دارایی‌های خود و اخذ تسهیلات تلاش کرده است حرکت توسعه در این کشور متوقف نشود؛ اما این ارقام، هزینه‌های شرکت مخابرات را پوشش نمی‌دهند.
به گزارش همشهری، مدیرعامل مخابرات ایران ابراز امیدواری کرده که رقم سرمایه‌گذاری این شرکت در سال آینده به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان برسد.
براساس آماری که این شرکت اعلام کرده در سال گذشته در بستر مخابرات بیش از ۲۲۰ هزار پورت ADSL و ۶۵ هزار پورت VDSL و ۲۴۲ هزار FFTH راه‌اندازی شده است.
مخابرات در سال ۱۴۰۰ رشد ترافیک روزانه ۳۳ درصد داشته و رشد ۳۰ درصدی نیز در بین مشترکین VDSL و FFTH داشته و افزایش ۴۰۷ هزار مشترک فعال باند پهن را تجربه کرده است. آن طور که سلطانی می‌گوید درآمد حاصل از ارائه خدمات باند پهن، ۲۸۱۰۰ میلیارد تومان بوده که ۳۸ درصد رشد نسبت به سال قبل داشته و ۹ درصد رشد در تعداد مشتریان باند پهن در کل کشور وجود داشته است. همچنین براساس آمار ارائه شده، در اسفند ۱۴۰۰ رشد ۳۷ درصدی مصرف شبکه نسبت به اسفند ۹۹ رخ داده است.
شرکت مخابرات ایران در سال‌های اخیر با مشکلات مالی فراوانی روبه‌رو بوده و خواستار افزایش تعرفه‌ها در بخش تلفن ثابت است.
اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در بیانیه خود به مناسبت بزرگداشت این روز، ابراز امیدواری کرده است که ابتکارات و خلاقیت‌ها با محوریت فناوری‌های دیجیتال به ارتقای کیفیت زندگی افراد سالمند در جهان بینجامد.
این اتحادیه، «فناوری‌های دیجیتال در خدمت سالمندان» را به‌عنوان شعار سال ۲۰۲۲ اعلام کرد.

 ۲۰۰ هزار مشترک فیبر نوری
ابراهیم محمودزاده، رئیس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران هم در مراسم روز گذشته گفت: ما با ارز ۲۵ هزار تومانی تجهیزات خود را تامین می‌کنیم. این صنعت، صادرات ندارد و باید واردات انجام دهد و به همین دلیل باید از سوی دولت حمایت شود که در کشورهای دیگر نیز این حمایت‌ها انجام می‌شود.
این در حالی است که وزارت ارتباطات به تازگی مجوز افزایش قیمت حدود ۶۰ درصدی برای اینترنت ثابت و حدود ۳۰ درصد برای اینترنت موبایل را صادر کرده است. مقام‌های وزارت ارتباطات می‌گویند این کار با هدف افزایش کیفیت شبکه صورت گرفته است. معاون تجاری شرکت مخابرات ایران هم با استقبال از آزادسازی نرخ‌گذاری در حوزه خدمات خرده‌فروشی فیبر نوری، اعتقاد دارد تعرفه فیبر نوری و ADSL بایستی یکسان باشد. او همچنین برآورد کرد برای تحقق پوشش 20میلیونی فیبر نوری در کشور، به حداقل 100هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
وی می‌گوید: قیمت‌گذاری بایستی براساس قیمت تمام‌شده خدمات برای اپراتور و بازگشت بموقع سرمایه باشد. چنین سیاستی در تعرفه‌گذاری به توسعه فیبر نوری نیز کمک خواهد کرد.
به‌گفته وی هم‌اکنون دولت 5درصد از حق‌السهم خود از درآمد اپراتورها را بخشیده است تا به سرمایه‌گذاری در حوزه فیبر نوری کمک کند. اقدامی که از نظر زارعیان حرکت مثبتی بوده و در آینده مبلغ قابل توجهی خواهد بود. او می‌گوید: «هم‌اکنون که 200هزار مشترک فیبر نوری داریم، این معافیت شاید در حدود مبلغی بین 10تا 15میلیارد تومان باشد. حال اگر تعداد مشترکان به 2میلیون کاربر برسد، این مبلغ بیشتر خواهد شد و امکان توسعه را نیز فراهم خواهد کرد.»
به‌گفته وی با کاهش سهم دولت از اپراتورها و سایر گزینه‌های تشویقی، تعرفه‌ها آنچنان زیاد نخواهد بود و به مشترکین نیز فشار وارد نمی‌شود.

رویای اینترنت نامحدود
با استفاده از فیبر نوری سرانجام پس از سال‌ها شاید بتوان رؤیای اینترنت نامحدود و بدون نگرانی از ترافیک دانلود را محقق کرد. اینترنت ثابت در کشور ما اگرچه طی سال‌های اول ورود اینترنت به کشور، کاربران زیادی را جذب کرده، اما با توسعه اینترنت موبایل و مشکلاتی که پیش روی توسعه اینترنت ثابت قرار گرفته، فرایند توسعه پهن باند ثابت به کندی پیش رفته است. درحالی‌که پهن باند ثابت در کشورهای توسعه یافته، مهم‌ترین شبکه اینترنت به شمار می‌رود، اما ایران طی سال‌های گذشته، شاهد روند رو به رشد پوشش اینترنت سیار بوده است. آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات حاکی است، تا پایان سه ماهه چهارم سال1400 تنها 154هزارو265 اشتراک ثابت بیش از سه ماهه سوم همین سال واگذار شده است. درحالی‌که، طی این بازه زمانی، اپراتورهای همراه توانسته‌اند در مجموع 4میلیون‌و24هزارو971 کاربر را به سمت خود جذب کنند.
در زمان نگارش این گزارش و براساس آمار سایت iranfttx.ir تعداد کل پورت‌های منصوبه فیبر نوری به عدد یک میلیون و 440هزارو32 پورت رسیده است. اما نکته‌ای که در این سایت مشاهده می‌شود تعداد سرویس گیرنده‌هاست که در مجموع 360هزارو841 سرویس گیرنده را شامل می‌شود. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی از یک مصوبه مهم برای حمایت از بخش خصوصی و ترغیب آنان به مشارکت فعال در پروژه توسعه فیبر نوری خبر داد.
براساس این مصوبه که در حال رسیدن به مرحله اجرایی است 8درصد حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورهای همراه در اختیار این اپراتورها قرار می‌گیرد تا صرف توسعه شبکه فیبر نوری شود.
وزیر ارتباطات اعلام کرده با ابلاغ این مصوبه، دولت فراخوان عمومی به اپراتورها خواهد داد و پس از تقسیم کار ملی، این پروژه با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید