• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160844
+
-

هواردز‌اند

تاریخ ادبیات
هواردز‌اند

ادوارد مورگان فاستر که در مقام منتقد اجتماعی در بسیاری از آثارش به اختلاف طبقاتی، ریاکاری، امپریالیسم تاریخی بریتانیا و مسائل جنسیتی پرداخته است، آثاری نیز درباره داستان‌نویسی و نقد ادبی دارد.
«هواردز اِند» نام دگرشده خانه‌ای است که در عالم واقع نیز وجود دارد؛ تصویر زنده‌ای از زندگانی آغاز قرن بیستم در انگلستان. فاستر 10سال از کودکی تا نوجوانی در این خانه زیست و با رمانش این خانه را به یکی از مشهورترین خانه‌های تاریخ ادبیات تبدیل کرد؛ خانه‌ای که اختلاف بر سر به ارث بردن آن تلاشی نمادین است برای به تصویر کشیدن آینده یک کشور.
این خانه‌، زمانی به خانواده هواردز تعلق داشته. End هم در زبان انگلیسی به‌معنای فرجام و هدف است و هم مکان را به ذهن می‌آورد. فورستر با نام این خانه، بازی کرده‌است. هم نام خانه مطرح است و هم تباهی خانواده هواردز که دهقانانی خرده مالک بوده‌ و در سال‌های نخستین قرن بیستم کم‌کم ریشه‌کن شده بودند. فورستر از 4سالگی تا 14سالگی  (۱۸۸۳–۱۸۹۳) در این خانه که در هرتفوردشر واقع است، زندگی کرد. او در کتاب ماریان ثورنتون نیز از این خانه یاد کرده‌است.
مهارت بی‌نظیر فاستر در کمدی و طنز در «هواردز اند» به‌روشنی مشهود است و نیز قدرت بی‌پیرایه سبک او که گهگاه به مرز شعر می‌رسد. بسیاری از منتقدان ادبی این اثر را شاهکار فاستر می‌دانند.
نشر نو این اثر را با ترجمه، زنده یاد احمد میرعلایی، به بهای 160هزار تومان، منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید