• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 26 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160729
+
-

کن هفتادوپنجم فردا استارت می‌خورد

سینمای‌جهان
کن هفتادوپنجم فردا استارت می‌خورد

آرش نهاوندی -  مترجم

هفتادو‌پنجمین دوره جشنواره کن با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا در اغلب نقاط دنیا، امسال از تاریخ17مه تا 28مه (27اردیبهشت تا 7خرداد) برگزار می‌شود. 2دوره قبلی جشنواره کن با حاشیه‌های بسیاری همراه بود، در سال 2020و در دوران اوج شیوع کرونا برگزاری این جشنواره لغو شده بود، در سال 2021نیز به تعویق افتاده بود و هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین برگزار شده بود، اما این دوره از جشنواره به‌صورت کاملا حضوری با فیلمی در ژانر زامبی-کمدی به‌نام «زد» به کارگردانی میشل هازانا ویسوس که در بخش غیررقابتی حضور دارد، در تاریخ 17مه افتتاح خواهد شد. در پی انتخاب آیریس نابلاک به‌عنوان رئیس جشنواره کن این دوره از جشنواره نسبت به سال‌های قبل متفاوت‌تر برگزار خواهد شد. ازجمله این تغییرات می‌توان به حضور فیلم‌‍‌های بیشتری از کارگردانان زن و انتخاب فیلم‌هایی از کشورهایی که کمتر در سال‌های قبل فرصت حضور در این جشنواره جهانی معتبر را داشته‌اند، اشاره کرد. سینمای ایران نیز مانند ادوار گذشته این جشنواره حضور پررنگی در کن خواهد داشت.

اصغر فرهادی، داور بخش رقابتی
اصغر فرهادی که سال گذشته با فیلم «قهرمان» در جشنواره کن حضور داشت و در نهایت جایزه بزرگ این جشنواره را به‌خود اختصاص داد، در جشنواره امسال به‌عنوان یکی از داوران هیأت داوران بخش رقابتی انتخاب شده است.
 ریاست هیأت داوران بخش امسال را ونسان لیندون عهده‌دار خواهد بود. ربکا هال بازیگر، فیلمنامه‌نویس و کارگردان بریتانیایی، دیپیکا پادوکونه تهیه‌کننده و بازیگر هندی، نومی راپاس بازیگر سوئدی، یاسمینه ترینکا بازیگر و کارگردان اهل ایتالیا، جف نیکولز کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی، یواخیم تری‌یر کارگردان و فیلمنامه‌نویس نروژی و لاج لی کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده اهل فرانسه دیگر اعضای هیأت داوران بخش رقابتی هفتادوپنجمین جشنواره کن هستند.

نخستین نمایش برادران لیلا ‌‌
فیلم برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی به‌عنوان نماینده سینمای ایران در میان 18فیلم بخش رقابتی این دوره از جشنواره کن حضور خواهد داشت.
این فیلم قرار است روز 26مه (5خرداد) در ساعت 14:15در سالن آنیس واردا برای نخستین‌بار نمایش داده شود. برادران لیلا بار دوم روز 27مه (6خرداد) در ساعت 17:30در سالن آئورا و برای بار سوم روز 28مه (7خرداد) در ساعت 15در سالن آیمکس جشنواره بر پرده سینما نمایش داده شود. ‌

بازی بزرگان
در این دوره از جشنواره کن در بخش رقابتی آثار مهمی از کارگردانان باسابقه و مطرحی نظیر برادران داردن، هیروکازو کورئدا، کلر دنی و پارک چان ووک حضور دارند. ازجمله فیلم‌های مطرح بخش رقابتی می‌توان به فیلم‌های «جنایت‌های آینده» ساخته دیوید کراننبرگ با بازی ویگو مورتنسن، «ستارگان در ظهر» ساخته کلر دنی، کارگردان زن سینمای فرانسه، «توری و لوکیتا» به کارگردانی برادران داردن از بلژیک، «زمان آرماگادون» به کارگردانی جیمز گری از آمریکا، «کارگزار» فیلم کره‌ای که به کارگردانی هیروکازو کورئدا کارگردان مشهور ژاپنی ساخته شده، «نوستالژی» ساخته ماریو مارتونه از ایتالیا، «آر‌ام ان» به کارگردانی کریستین مونگیو از رومانی و «تصمیم به ترک» ساخته پارک چان ووک از کره‌جنوبی اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید