• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160655
+
-

پاسداشت فردوسی در مشهد آغاز شد

حماسه فردوسی در شاهنامه

مناسبت
حماسه فردوسی در شاهنامه

فردوسی، فقط یک شاعر و شاهنامه تنها یک اثر ملی‌ نیست. شاهنامه میراثی برای نوع بشر است؛ میراثی که بیش از هر چیز، وجه انسانی آن زبان‌زد شده.
 از سوی دیگر خدمت او در پاسداشت زبان فارسی ارج‌نهادنی است، زیرا بسیاری معتقدند اگر فردوسی نبود، شاید زبان ما امروز بدین گونه نمی‌ماند. امروز، 25اردیبهشت، روز بزرگداشت سخن‌سرای ایرانی و سراینده شاهنامه؛ حماسه ملی ایران است که برای هر لحظه از زندگی بشر می‌توان شعری، بیتی، مصرعی از آن یافت که از نیک و بد، راستی و دروغ، نور و ظلمت، شادی و اندوه و نبرد با دیوان و اهریمنان می‌گوید.
25اردیبهشت از 2دهه پیش تاکنون بنابر مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور به نام حکیم توس نام‌گذاری شده؛ سال‌هاست در این تاریخ علاقه‌مندان و شاهنامه‌پژوهان گرد هم جمع می‌شوند تا در بزرگداشت فردوسی سخن‌سرایی کنند، اما در 2سال گذشته این گردهمایی‌ها به جای آرامگاه و دانشگاه فردوسی به فضای مجازی منتقل شد و حالا بعد از 2سال بار دیگر مشهد میزبان علاقه‌مندان به فردوسی است.
برنامه‌های بزرگداشت فردوسی از روز گذشته، شنبه (24اردیبهشت) آغاز شده و تا 3خرداد، روز آزادسازی خرمشهر ادامه دارد.

هماهنگی نهادهای مختلف
برگزاری بزرگداشت فردوسی به‌صورت حضوری و آن هم بعد از 2سال وقفه، شور و هیجان عاشقان زبان و ادبیات فارسی را دوچندان کرده است و نهادهای مختلف هم در مشهد دست به‌دست هم داده‌اند تا امسال برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری را برای این علاقه‌مندان فراهم کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه آیین آغازین بزرگداشت فردوسی روز گذشته در آرامگاه حکیم توس برگزار شده است به همشهری می‌گوید:‌ اختتامیه داستان حماسی، کارگاه سینمایی، شاهنامه‌خوانی در سطح کتابخانه‌های عمومی استان، زنگ پاسداشت در مدارس و نقالی نوجوانان در آرامگاه فردوسی بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در اینمناسبت است.
محمد حسین‌زاده اما با تأکید بر اینکه آرامگاه فردوسی، مرکز حماسه‌سرایان یا قطب حماسه کشور محسوب می‌شود، می‌افزاید: بخشی از ادبیات مقاومت که ریشه مستحکمی در ایران اسلامی دارد به واسطه تلاش‌های فردوسی بزرگ است.

تلاش برای فرهنگسازی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه فردوسی یک شاعر شیعی و حماسه‌سرا بوده و به مفاهیم ادبیات دینی و شیعی توجه کرده است، وجود بارگاه ثامن‌الائمه(ع) و آرامگاه فردوسی را در کنار هم یک فرصت می‌داند که می‌تواند در کنار گردشگری مذهبی قطب حماسه‌سرایی ایران را هم مطرح کند.
حسین‌زاده البته از عقب‌ماندگی‌هایی صحبت می‌کند که اجازه نداده است از فرصت حضور آرامگاه فردوسی در مشهد استفاده شود.
وی می‌گوید: ما باید رمان، داستان، شعر، انیمیشن، فیلم کوتاه و بلند با توجه به ادبیات حماسی و شاهنامه تولید کنیم و برای رسیدن به این اهداف بلندمدت نیاز به اعتبار است.
این مقام مسئول تأکید می‌کند: ساخت آثار مبتنی بر شاهنامه و ادبیات حماسی ابزارهای فرهنگسازی است که باید به آن توجه ویژه کرد.

    
۲۴اردیبهشت تا 3خرداد که روز آزادسازی خرمشهر نام دارد در خراسان رضوی دهه حماسه نام‌گذاری شده که در این ۱۰شب در آرامگاه فردوسی برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود. گلباران آرامگاه فردوسی، نقالی، مرشدخوانی، سخنرانی و اجرای سرودهای‌ افغان، تاجیک و ایرانی، پرده‌خوانی، رونمایی از طرح یادمان میدان سپهبد، اهدای نشان عالی فردوسی، برگزاری همایش علمی پژوهشی پیام شاهنامه و پایندگی زبان فارسی، برگزاری جشنواره شعر از توس تا نیشابور، برگزاری اختتامیه فراخوان داستان حماسی، رویداد کارگاهی و آموزشی سینما حماسه، برگزاری نشست‌ هم‌اندیشی هنر حماسی، برگزاری نمایشگاه تخصصی از نفایس خطی و سنگی شاهنامه‌های موجود در گنیجنه رضوی و ویژه‌برنامه ورزش‌های زورخانه‌ای و آیین‌های پهلوانی از برنامه‌های بزرگداشت فردوسی در آرامگاه حکیم توس
خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید