• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160585
+
-

یادت نره...

زندگی پدیا
یادت نره...

فاطمه عباسی

واکسن کرونا حالا دیگر امتحانش را پس داده و بیشتر کسانی که 3دوز واکسن را زده‌اند، اثرش را هم دیده‌اند، چرا که اثرات کمتری از این ویروس در آنها مشهود بوده و نشان داد که اثربخشی واکسن‌ها زیاد است. 
آمارها هم کاهش مرگ‌ومیرها و تعداد بستری‌های کرونایی را نشان می‌دهد و اینکه پوشش واکسیناسیون به‌طور حتم تأثیر بسزایی در روند کنترل این ویروس داشته است. با این همه مسئولان وزارت بهداشت معتقدند؛ اثر واکسن‌ها بعد از چند ماه کاهش می‌یابد و با توجه به بروز زیرگونه‌های کرونا و پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت، احتمالا در تابستان موج جدید ویروس را تجربه خواهیم کرد. حالا تصور کنید با این پیش‌بینی، هنوز هستند کسانی که نه‌ تنها دوز سوم، بلکه کلا واکسن نزده‌اند. این افراد که حدودا 10درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، اگر تاکنون  از گزند این ویروس قسر در رفته‌اند،  می‌شود گفت شانس آورده‌اند، اما معلوم نیست در آینده باز هم از این شانس‌ها بیاورند، چرا که آمارها نشان می‌دهد ٨٠ تا ٨۵ درصد از کسانی که مرگ و بستری ناشی از ویروس کرونا داشته اند، جزو افرادی بود‌ه‌اند که واکسن نزده اند. اکنون برنامه‌ریزی‌ها برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا انجام شده و به‌احتمال زیاد امسال باید یک دوز دیگر واکسن بزنیم.
 توصیه اکید مسئولان بهداشت و درمان به مردم هم این است که اگر هنوز دوز سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند یا اینکه جزو افرادی هستند که کلا نسبت به واکسن موضع دارند، اول کمی در اخبار و آمارها تامل کرده و بعد به نزدیک‌ترین مرکز واکسیناسیون مراجعه و خودشان را واکسینه کنند. دیگر دوره شایعات عجیب و غریب درباره واکسن‌ها گذشته و تا موج دیگری از این ویروس فراگیر نشده، بهتر است با تزریق واکسن، همچنان آمارها را کاهشی نگه داریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :