• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160555
+
-

احداث موزه علمای مشروطیت در بهشت

مذاکره شهرداری تهران با صنف کفاشان برای تملک خانه شیخ فصل‌الله نوری به نقطه نتیجه‌بخشی رسیده است

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار


خانه‌ای قدیمی که روزگاری محل سکونت شیخ فضل‌الله نوری بود، به موزه تبدیل می‌شود؛ بنایی متروکه که دوره‌های پیشین مدیریت شهری در تملک آن ناموفق بود، اما در این دوره، مذاکره با مالکانش به‌طور جد در دستور کار قرار گرفت و حالا خبر می‌رسد که به‌زودی توافق لازم صورت می‌گیرد. بنابراین یکی از خانه‌های تاریخی قلب تهران با سرگذشتی جالب، تبدیل به موزه مشروطه خواهد شد.
به گزارش همشهری، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران براساس تأکیدات علیرضا زاکانی، شهردار تهران قصد دارد خانه شیخ فضل‌الله نوری (از روحانیون مشهور عصر مشروطه) را که در خیابان بهشت (بن‌بست جوان) قرار دارد، تملک و پس از مرمت و بازسازی آن را به موزه‌ای برای تبیین نقش علما در دوره مشروطیت تبدیل کند. اکنون این ملک متعلق به صنف کفاشان است و چون سال‌ها بلااستفاده رها شده، در معرض تخریب و نابودی قرار دارد. براساس گفته‌های محمد مویدی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران طی روزهای اخیر برای تملک خانه، جلسات متعددی با اعضای هیأت صنف کفاشان برگزار شده که امیدوارکننده بوده است. به‌گفته او مذاکرات برای واگذاری این ملک به شهرداری همچنان ادامه دارد. این در حالی است که شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران قصد دارد با رویکرد مدیریت فرهنگی، علاوه بر بررسی چگونگی تملک خانه‌های دارای ارزش فرهنگی و تاریخی، بناهای تملک شده توسط شهرداری را به‌عنوان سرمایه‌های معنوی شهر، مرمت و پس از آماده‌سازی در اختیار عموم شهروندان قرار دهد. در همین راستا پیش ‌از این، خانه شهیدان آیت‌الله سیدمحمد بهشتی، مرتضی مطهری، مصطفی چمران و ... توسط این شرکت مرمت و بازسازی شده و اکنون قرار است برای جلوگیری از نابودی خانه شیخ فضل‌الله نوری که حدود 110سال قدمت دارد، آن ‌را تملک و بازسازی کند. آن طور که در کتب تاریخ ذکر شده و مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی هم تأیید کرده است، حدود 18ماه مزار شیخ فضل‌الله نوری در داخل این خانه بوده و پس از آن به قم منتقل و در صحن حضرت معصومه(س) به خاک سپرده می‌شود. محمد مویدی با بیان اینکه خانه شیخ فضل‌الله نوری به لحاظ تاریخی و میراثی ارزشمند است، عنوان کرد: «صنف کفاشان باهدف احداث خیریه، این ملک را خریداری کرده، اما گویا به دلایلی ازجمله مشکلات مالی نتوانسته اقدام کند. همچنین براساس فتوای آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله وحید خراسانی، امکان تغییر کاربری این خانه به واحد تجاری وجود ندارد و ازاین‌رو شهرداری تهران هیچ‌گونه نگاه تجاری یا مادی به این ملک ندارد و تملک آن در راستای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی شهر تهران انجام می‌شود. هزینه تملک هم در اختیار خیریه صنف کفاشان قرار می‌گیرد.»

رونق گردشگری ادبی با احیای خانه‌های تاریخی
خانه پدری فروغ فرخزاد (یکی از شعرا و مستندسازان معاصر) نیز مورد دیگری است که البته تملک شده و اکنون در مرحله مرمت قرار دارد؛ بنایی معروف به خانه فروغ (خیابان ولیعصر، نرسیده به تقاطع مولوی، کوچه خادم آزاد) که در سال ۱۳۹۷ توسط وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی ثبت ملی شد. مهر سال گذشته این ملک توسط شهرداری منطقه ۱۱ تملک و طی تفاهمنامه‌ای به شرکت توسعه واگذار شده است تا پس از مرمت، آماده بهره‌برداری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید