• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160271
+
-

فرهنگ شهرت

فرهنگ شهرت

فرهنگ شهرت پدیده‌ای است که با وجود آنکه در سال‌های اخیر و تحت‌تأثیر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام اوج گرفته، همزمان در مورد آن کم و زیاد می‌دانیم. گه‌گاهی کلیپ‌های بسیاری از شیفتگی غیرقابل باور افراد به ستاره‌ها منتشر می‌شود که همه را متعجب می‌کند. بسیاری شیفته چهره‌های مشهوری می‌شوند بدون اینکه بدانند دلیل این شیفتگی چیست. آنچه کمتر جالب اما بسیار مهم است، علاقه پیوسته ما به اشخاص مشهوری است که مسیرشان هرگز به ما نمی‌خورد و از ثروت بی‌حسابشان چیزی دستگیر ما نمی‌شود. نکته جالب دیگر ارزش بی‌رویه‌ای است که ما برای زندگی چهره‌های عمومی قائل می‌شویم و با آنکه موفقیت‌های واقعی این چهره‌ها محدود است به‌طور گسترده‌ای در جامعه دیده می‌شوند. عجیب به‌نظر می‌رسد که جالب‌ترین چیز در مورد «فرهنگ شهرت» کم‌اهمیت‌ترین جزء آن یعنی ستارگان هستند. مردمی که شیفته ستارگان می‌شوند می‌دانند که بخشی از فرایند شهرت هستند، اما نمی‌دانند نقش‌شان در آن چیست و این فرایند اصلاً چطور کار می‌کند. همه از فرهنگ شهرت آگاهند اما هیچ‌کس نمی‌داند چه وقت، کجا و چرا این فرهنگ پدید آمده و حفظ این تناقض مطمئناً بزرگ‌ترین پیروزی فرهنگ شهرت است. کتاب «فرهنگ شهرت» اثر الیس کشمور با ترجمه احسان شاه‌قاسمی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به این مهم می‌پردازد. این اثر طی 13 فصل به چگونگی پدید آمدن فرهنگ شهرت و تاریخچه آن می‌پردازد و فرهنگ شهرت و کاربردهای آن را در حوزه‌های مختلف در قالب جستارهایی بررسی می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید