• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160249
+
-

برگزیدگان نخستین « مهرواره هوای‌نو» 24 اردیبهشت اعلام می‌شوند

به‌دنبال هوای نو برای هیئت‌ها

گزارش
به‌دنبال هوای نو برای هیئت‌ها

فهیمه پناه‌‌آذر  - روزنامه‌نگار

اولین «مهرواره هوای نو» 24اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت با معرفی برگزیدگان به کارش پایان می‌دهد. مهرواره هوای نو بزرگ‌ترین رویداد هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور است. متولیان این رویداد معتقدند که هیئت‌های فرهنگی با ظرفیت‌هایی که دارند، می‌توانند یک ظرفیت بزرگ محسوب شده و اتفاقات بزرگی را هم رقم بزنند. مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی و وحید ملتجی، دبیر این مهرواره در نشست خبری‌ای که دیروز در سالن زنده‌یاد طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد، از اهمیت هیئت‌ها گفتند و اینکه تربیت نوجوانان و نسل‌ها برایشان مهم است و با حضور هیئت‌ها می‌توان دغدغه‌ها و حتی آسیب‌های اجتماعی را حل و فصل کرد.
باباخانی در این نشست عنوان کرد: «اگر هیئت واقعا هیئت باشد و از ظرفیت خود فاصله نگیرد و به یک جلسه سیاسی و اجتماعی یا رویدادمحور و حتی فضای کنسرتی تبدیل نشود می‌تواند اتفاقات مهمی همچون انقلاب اسلامی را رقم بزند، همه می‌دانند مجموعه هیئت‌های مذهبی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش داشتند زیرا از تمام ظرفیت خود استفاده کردند و با حل کردن مشکلات مردم و اتصال با مرجعیت دینی در مسیر انقلاب بازوی کمک‌‌کننده بودند.» وی همچنین افزود:«به‌نظرم اگر در هر منطقه هیئتی وجود داشته باشد اما در همان جا همچنان فقر و دغدغه‌ها و آسیب‌های اجتماعی پررنگ باشد، آن هیئت به وظیفه خود به درستی عمل نکرده است.» در ادامه این نشست، دبیر مهرواره هم از برگزاری نخستین دوره و بخش‌هایش گفت. وی با عنوان این مطلب که در برگزاری مهرواره به‌دنبال رقابت و کارهای کلیشه‌ای نیستیم، به 2هدف اشاره کرد:«هدف اول این است که هیئت‌ها بتوانند افق نگاهشان را بلندتر کنند و دومین هدف تغییر نگاه مردم به هیئت‌هاست.»
وی در توضیح بیشتر گفت:«رسانه ملی تصویری که از هیئت‌ها به عمومی مردم می‌دهد غالبا در زمان‌های عزاداری است؛ درصورتی که هیئت‌ها فقط در مناسبات کار نمی‌کنند و وظایف دیگری هم دارند. نگاه بر این است که هیئت‌ها به تمام تک‌تک افراد جامعه نگاه کنند، البته این نیاز به محتوای درست و نوع انتقال آن دارد اما اینکه امسال به هدف مهرواره رسیده‌ایم یا نه؟ باید گفت ما امسال فقط به‌دنبال طرح موضوعات هستیم.» وی ادامه داد:«یکی از دغدغه‌های ما این است که چرا کل جامعه از فضای هیئت امکان استفاده را ندارند. هیئت باید یکی از محل‌های حل دغدغه‌های مردم باشد.۳۲رشته‌ در نخستین دوره مهرواره مطرح شده است اما ما به‌دنبال رقابت منفی بین هیئت‌ها نیستیم و هرنوع هیئتی با هر تعداد جمعیت مشمول مهرواره خواهد بود. 3رشته اصلی هم هیئت‌ها، کتاب هیئت و ستایشگران اهل‌بیت هستند. تلاش می‌کنیم این رشته‌ها گسترش پیدا کنند. جهاد تبیین، تربیت نوجوانان و تقویت مفهوم هیئت اجتماعی ازجمله اهداف مهم ماست؛ در واقع هیئت شکل گرفتنش براساس دغدغه‌های اجتماعی بسیار امر مهمی است.»
ملتجی در ادامه صحبت‌هایش به استان‌هایی اشاره کرد که بیشترین مشارکت را داشتند. به‌گفته دبیر نخستین دوره، بیش از 29هزار اثر دریافت شده که خوزستان، اردبیل و مازندران بیشترین آثار را داشته‌اند.
 وی در میان صحبت‌هایش از برگزاری یک همایش 3روزه در هتل لاله هم خبر داد که در آن همایش درباره مسائل هیئت‌ها با حضور مدیران و سیاستگذاران کشور بحث و گفت‌وگو می‌شود. در این نشست تأکید شد که شکل‌گیری هیئت‌ها براساس دغدغه‌های اجتماعی باید باشد و همه مردم در این هیئت‌ها حضور داشته باشند. دبیر مهرواره همچنین تأکید کرد که هیئت‌ها ریشه در سنت ما دارند اما باید به‌گونه‌ای رفتار کرد که در عملکردها به روز باشند و البته به سمت شعارزدگی و کلیشه‌ای شدن پیش نروند.
در این نشست همچنین به عملکرد هیئت‌ها اشاره شد و اینکه در داوری‌ها چگونه لحاظ می‌شوند. دبیر جشنواره در این‌باره توضیح داد:«همه هیئت‌های کوچک و بزرگ نزد مهرواره دارای یک جایگاه هستند. مهرواره به‌دنبال قضاوت کمی مخاطبان شرکت‌کننده در هیئت‌ها نیست؛ برای همین در مهرواره به هیئت‌های خانگی کوچک و هیئت‌های بزرگ به یک چشم نگاه می‌شود.» به‌گفته ملتجی، جوایز مهرواره هوای نو در 2بخش هیئت‌ها و افراد اهدا می‌شود. در همین راستا برای برگزیدگان هیئت‌ها در هر رشته‌ای ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان ‌ درنظر گرفته شده و همچنین برای هیئت‌ها وام‌هایی به مبلغ حدود ۱۰۰ و ۲۰۰میلیون پیش‌بینی
شده است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید