• یکشنبه 17 تیر 1403
  • الأحَد 30 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 07
دو شنبه 19 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160102
+
-

12نفر به اتهام تهیه و توزیع مشروبات الکلی مسموم در هرمزگان دستگیر شده اند

مشروبات مسموم 10قربانی گرفت

گزارش
مشروبات مسموم 10قربانی گرفت

مسمومیت با مشروبات الکلی بار دیگر به یک بحران در استان هرمزگان تبدیل شده است.  در طول یک هفته دست‌کم 78نفر پس از مصرف مشروبات مسموم دچار مسمومیت شده‌اند. از این تعداد تاکنون 10نفر جان خود را از دست داده و 2نفر دیگر در بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. این سونامی در حالی در بندرعباس و شهرهای اطراف اتفاق افتاده که مسئولان قضایی استان برای مهار آن 12نفر از عاملان توزیع این مشروبات مسموم را بازداشت کرده‌اند.
به گزارش همشهری، مهرماه سال 97بود که توزیع و مصرف گسترده مشروبات الکلی مسموم در استان هرمزگان خبرساز شد. در مدت چند روز مصرف این نوشیدنی‌های مسموم در بندرعباس و شهرهای اطراف موجب مسمومیت دست‌کم 300نفر و جان باختن 24نفر شد. بررسی‌ها نشان می‌داد این مشروبات دست‌ساز از تهران به بندرعباس رفته و بررسی‌های پلیس موجب دستگیری عاملان توزیع مشروبات الکلی مسموم در هرمزگان شد.
سونامی بعدی مسمومیت با مشروبات الکی اواخر سال 98و اوایل سال 99همزمان با اوج‌گیری کرونا در مناطق مختلف کشورمان اتفاق افتاد. آن زمان شایعه شده بود که مشروبات الکلی از مبتلا شدن به کرونا پیشگیری می‌کند و همین شایعه و باور غلط باعث شد در نقاط مختلفی از کشورمان افراد زیادی از ترس کرونا به مشروبات الکلی مسموم پناه برده و تاوان این اشتباه را با جان‌شان بدهد و حتی افراد زیادی دچار کوری چشم و از دست دادن کلیه شدند. هرچند از آن زمان تاکنون در این زمینه اطلاع‌رسانی گسترده ای شده است اما از هفته گذشته بار دیگر موج تازه‌ای از مسمومیت با مشروبات الکلی مسموم در هرمزگان به راه افتاده و موجب نگرانی در این استان شده است. دکتر فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این‌باره به همشهری می‌گوید: پس از مراجعه چند نفر به مراکز درمانی که علائم مسمومیت با مشروبات الکلی داشتند معلوم شد که ماجرا جدی است و افراد زیادی مسموم شده‌اند. او ادامه داد: در همان بررسی‌های اولیه معلوم شد که منشأ مسمومیت مصرف الکل دست‌ساز است و آنطور که مشخص شد این افراد با متانول مسموم شده بودند. نوروزیان درباره شمار افرادی که بر اثر مسمومیت با مشروبات الکلی مسموم به مراکز درمانی هرمزگان منتقل شده‌اند گفت: تا عصر روز یکشنبه (دیروز) در مجموع 78نفر با علائم مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که با وجود اقدامات انجام شده 10نفر از آنها   که بین 15تا 70سال داشتند و یکی از آنها زن بود، جان خود را از دست داده‌اند و 14نفر همچنان در مراکز درمانی بستری هستند که وضعیت 2نفر از آنها که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند نگران‌کننده است.  او درباره نشانه‌ها و عوارض مسمومیت با مشروبات الکلی گفت: نابینایی، کاهش سطح هوشیاری، ایست قلبی و تنفسی و در نهایت مرگ از عوارض خطرناک مصرف مشروبات مسموم است و از شهروندان درخواست می‌شود درصورت بروز علائمی مثل: سرگیجه، تهوع، سردرد و اختلال بینایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه یا از اورژانس درخواست کمک کنند.

دستگیری 12متهم
دور تازه مسمومیت با مشروبات الکلی مسئولان قضایی و انتظامی هرمزگان را برای مقابله با عاملان این حادثه به تکاپو انداخته است و آنطور که مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان می‌گوید تاکنون 12متهم در این پرونده دستگیر شده‌اند. او در این‌باره به همشهری گفت: به دستور دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس، پلیس اطلاعات و امنیت استان در عملیاتی غافلگیرانه چند مرکز بزرگ تهیه، نگهداری و فروش مشروبات الکلی دست‌ساز را در شهرستان بندرعباس شناسایی کرد که در بازرسی از این اماکن بیش از ۱۰ هزار لیتر مشروبات الکلی کشف شد. او ادامه داد: به‌دنبال گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان درخصوص مراجعه چندین نفر به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی، پیگیری این موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار گرفت و با توجه به حساسیت موضوع و جان باختن و مسمومیت چندین نفر از شهروندان، به دستور مقام قضایی تحقیقات فنی و پلیسی برای شناسایی عاملان تهیه و توزیع مشروبات الکلی آغاز شد. قهرمانی در ادامه گفت: با تلاش مأموران انتظامی بندرعباس ۲ نفر از خریداران الکل صنعتی به همراه ۲ نفر از تهیه‌کنندگان مشروبات الکلی دست‌ساز و ۸ نفر از توزیع‌کنندگان این مشروبات، پس از شناسایی و در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند. همچنین یک شرکت باربری که محموله‌های الکل صنعتی را به‌صورت غیرمجاز از یکی از استان‌های همجوار به بندرعباس منتقل کرده بود نیز به دستور مقام قضایی پلمب شد. به‌گفته رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان تحقیقات برای شناسایی و دستگیری سایر متهمان این پرونده همچنان ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید