• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 19 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160032
+
-

راهکارهایی برای مدیریت غذای اضافی

قطعا برای شما هم بارها پیش آمده که مواد غذایی یا غذای طبخ‌شده‌تان بیش از میزان نیاز بوده و مقداری غذای دست‌نخورده در یخچال باقی مانده است یا یک ماده غذایی، آنطور که برای مصرفش برنامه‌ریزی کرده بودید، ‌مورد استفاده قرار نگرفته و نگران فاسدشدنش شده‌اید. با راهکارهایی می‌توانیم از هدررفت مواد غذایی و اسراف آن جلوگیری کنیم. اولین راه‌حل، پیشگیری از اضافه‌آمدن این مواد غذایی است که با مدیریت بهتر در خرید و مهیا‌سازی‌ غذا، ‌قابل اجراست. اما با وجود این، اگر غذای طبخ‌شده اضافه آمد، یکی از راه‌حل‌ها، فریزکردن آن است. ‌این راه‌حل مخصوصا در مورد خورش‌ها و انواع کوکو‌ها به‌خوبی جواب می‌دهد و درست در زمانی که ذهنتان درگیر آماده‌کردن فوری غذا به میزان اندک است، ‌به کارتان خواهد آمد. البته شرایط نگهداری غذا در فریزر را رعایت کنید؛ آن را در ظرف‌های مخصوص قرار دهید و در زمان کوتاه، مصرف کنید. اگر غذای طبخ‌شده بیش از این حرف‌هاست و البته کاملا دست‌نخورده است، ‌می‌توانید با قراردادن آن در ظروف یک‌بار مصرف، به نیازمندان و کودکان کار بدهید. یکی از راهکارهایی که معمولا مادربزرگ‌ها برای غذاهای دست‌نخورده به ‌کار می‌بستند، تبدیل آن به یک غذای جدید بود؛ با این کار، هم غذای طبخ‌شده اسراف نمی‌شد و هم اهالی خانه غذای تکراری نمی‌خوردند و خیلی اوقات اصلا متوجه این تغییر ماهیت هم نمی‌شدند! درست‌کردن ته‌چین با برخی از انواع غذاهای زیادآمده یا آماده‌کردن اسنک با غذاهای غیربرنجی، ازجمله این راهکارهاست.
در مورد مواد غذایی طبخ‌نشده نیز باید به تاریخ مصرف آنها توجه کرد. عمر بعضی مواد غذایی را می‌توان با نگهداری در فریزر، کمی بالا برد. میوه‌جات و سبزیجات را نیز می‌توان تغییر وضعیت داد. مثلا گوجه‌فرنگی‌هایی که در معرض خراب‌شدن باشند بهترین گزینه برای تبدیل‌شدن به پوره هستند. آنها را با دمای ملایم بپزید تا له شوند. بعد از سردشدن، آن را در ظرف دربسته بریزید و در فریزر نگهداری کنید. هویج‌ها نیز اگر انتهای سبز آنها را جدا کنید، ‌بیشتر عمر می‌کنند اما باز هم برای جلوگیری از فاسدشدن و اسراف، ‌می‌توانید هویج‌ها را رنده کرده، در فریزر قرار دهید یا آن را با ادویه‌های مخصوص، تفت داده و برای هویج‌پلو، ‌آماده کنید. میوه‌هایی که در شرف خراب‌شدن هستند نیز گزینه‌های خوبی برای مهیاکردن کمپوت یا لواشک هستند اما اگر به هر دلیل، میوه‌های بسیاری در یخچال هست که امکان مصرف آنها را ندارید، ‌بسته‌بندی‌کردن و اهدای آنها به مستمندان و به‌خصوص کودکان نیازمند، گزینه خوبی است.
یادتان باشد غذای اضافی را به هیچ عنوان به سگ‌ها و گربه‌ها ندهید. این اقدام گرچه نشانگر حیوان‌دوستی است اما متخصصان دامپزشک و محیط‌زیست، این کار را منع کرده و آن را موجب افزایش بی‌رویه جمعیت گربه‌ها و سگ‌های ولگرد در شهر و بروز مشکلات متعدد برای انسان‌ها می‌دانند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید