• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15988
+
-

انسجام اصلاحات؛ شهرداری‌ افشانی

اعضای شورای شهر تهران با 19رأی، سیدمحمدعلی افشانی را به‌عنوان شهردار جدید پایتخت انتخاب کردند

شورا
انسجام اصلاحات؛ شهرداری‌ افشانی

حامد فوقانی|خبرنگار:

ماراتن انتخاب شهردار جدید تهران سرانجام به خط پایان رسید. 21عضو شورای شهر تهران دیروز پس از مدت‌ها بررسی گزینه‌های مطرح، سیدمحمدعلی افشانی را به‌عنوان شهردار جدید پایتخت انتخاب کردند و او به‌احتمال فراوان کارش را رسما از چند روز آینده آغاز می‌کند. اینطور که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت، مدارک شهردار منتخب بلافاصله به استانداری ارسال شده و به‌نظر می‌رسد که خیلی زود صلاحیت او مورد تأیید قرار بگیرد.
انتخاب شهردار جدید برای تهران از زمانی مطرح شد که محمدعلی نجفی، شهردار سابق، به‌دلیل بیماری، 2بار استعفای خود را تقدیم شورا کرد. اعضای شورا در بار اول با استعفای او مخالفت کردند و بار دوم به ضرورت، استعفای نجفی را پذیرفتند.

پس از این، فرایند انتخاب شهردار در دستور کار قرار گرفت؛ فرایندی که چگونگی آن در نشست هم‌اندیشی اعضای شورا به بحث گذاشته شد تا سرانجامش یک فهرست بلندبالای 28نفره باشد. از این فهرست، تعدادی انصراف دادند. سپس اعضا 7گزینه نهایی را انتخاب کردند تا برنامه‌هایشان را برای اداره شهر و رفع مشکلات موجود به شورا ارائه کنند. از بین این 7نفر نیز 3نفر کنار کشیدند تا در نهایت سیدمحمدعلی افشانی، سمیع‌الله حسنی مکارم، پیروز حناچی و سیدمحمود حسینی باقی بمانند. در ادامه و روز سه‌شنبه هفته گذشته افشانی و حسینی‌مکارم توانستند نظر بیشتر اعضای شورا را جلب کنند تا 2نامزد نهایی تصدی شهرداری در آخرین مرحله شوند. در نهایت دیروز صحن شورای شهر تهران با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران و عکاسان، محلی جذاب شد تا در گام پایانی، نام یک‌نفر از میان 2نامزد به‌عنوان شهردار جدید پایتخت روی مانیتور نقش ببندد.

افشانی با 19رأی

روز گذشته انتخاب شهردار برای پایتخت پس از ارائه صحبت‌های مقدماتی محسن هاشمی و ارائه تذکر از سوی چند عضو در دستور کار قرار گرفت. به همین منظور برگه‌های آرا توزیع شد و در این بین، تعدادی از اعضا برگه‌های‌شان را رو به دوربین‌ها و خبرنگاران گرفتند تا به‌صورت علنی اعلام کنند، انتخاب‌شان چه‌کسی بوده است. حجت‌ نظری، جوان‌ترین عضو شورا ازجمله این افراد بود. سپس گلدان حاوی آرا به بهاره آروین، عضو هیأت رئیسه سپرده شد تا او شروع به خواندن برگه‌ها کند. زمانی که او 11بار نام افشانی را اعلام کرد، خیلی‌ها صلوات فرستادند. آروین باز هم برگه‌ها را خواند تا اینکه نتیجه کامل مشخص شد: «افشانی 19رأی، حسینی مکارم یک‌رأی و یک‌برگه رأی نیز سفید.» بعد از پایان رأی‌گیری ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا صحن را ترک کرد؛ در حالی هم که حاضران در جلسه راجع به شهردار جدید پایتخت صحبت می‌کردند، زهرا نژادبهرام اما خیلی زود، دستور بعدی جلسه را خواند.

3ماه فرصت برای واکنش اضطراری

دستور جلسه‌ای که در همین راستا به بحث گذاشته شد، بررسی طرح الزام شهرداری به تهیه و ارائه لایحه برنامه عملیاتی واکنش اضطراری برای مقابله با زلزله شهر تهران بود که زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری به تشریح آن پرداخت. به گفته او، هدف طرح این است که در زمان وقوع زلزله در شهر، مدیریت شهری برنامه‌ای داشته باشد تا بتواند براساس آن، شرایط مقابله با بحران را در 72ساعت اول بحران فراهم کند. نوری گفت: «از این روی از شهرداری خواستیم تا ظرف مدت 3ماه برنامه‌ای را در چارچوب راهبردهای 13بندی که شورا تنظیم کرده، تدوین و ارائه کند.» در این میان احمد مسجدجامعی، پیشنهاد داد مسیر مدیریت بحران از سطح محله‌ها و شهروندان به سطوح بالاتر مدیریت شهری تغییر کند که مورد موافقت قرار گرفت و به متن لایحه اضافه شد. در نهایت نیز طرح مذکور به تصویب رسید.

دیروز همچنین یک فوریت اصلاحیه مصوبه تقسیط و اخذ مطالبات شهرداری تهران برای سال97 به تصویب رسید. بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تدوین پیوست مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در پروژه‌های بزرگ عمرانی نیز دیگر دستور جلسه بود که کمیسیون سلامت و محیط‌زیست پس از بررسی کارشناسی، این طرح را رد کرد. در این رابطه هاشمی با بیان اینکه اختلاط موضوع پدافند غیرعامل و مدیریت بحران همخوانی ندارد، گفت: «تاکنون در تهران هیچ کاری برای ایجاد پدافند غیرعامل نشده است.»

اعضای شورای شهر تهران درباره شهردار جدید چه گفتند

محسن هاشمی، رئیس شورا:



اعضای شورای شهر تهران در فرایندی شفاف و دمکراتیک، از میان بیش از 20گزینه، به انتخاب گزینه مورد پذیرش اکثریت اقدام کردند و این انتخاب نه به‌معنای فقدان صلاحیت سایر گزینه‌ها و نه به‌منزله اعمال فشار بر اعضای شورا برای انتخاب گزینه خاصی است.

حسن رسولی، خزانه شورا:



هیچ کدام از احزاب و شخصیت‌های تأثیرگــــذار اصلاح‌طلب به‌دنبال دیکته‌کردن نظراتشان به ما نبودند و شورا با استقلال کامل به شهردار رأی داد. از تمام دوستان در جامعه اصلاح‌طلب که کاندیدای دیگری داشتند و توصیه‌هایی به شورا کردند نیز عذرخواهی می‌کنم. به هر حال ما یک شهردار بیشتر نیاز نداشتیم.

سیـدابراهــیم امینی، نایب‌رئیس شورا:



مهم این است که اعضای شورا که از لیست واحدی از غاطبه شهروندان انتخاب شدند، اینها در نهایت با یک رأی اجماعی به گزینه مورد نظر درخصوص شهردار رسیدند و امیدواریم که آقای افشانی بتوانند موفق باشند.

سیـدمحمـــود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا:



از تلاش وافر رسانه‌ها در این ایام که تا همین امروز تعداد زیادی از مقالات و اخبار حول و پیرامون موضوع انتخاب شهردار تهران بود، تشکر می‌کنم. جا دارد از زحمات آقای مکارم نیز تشکر کنم به‌ویژه در این ایام که موضوعاتی نظیر بارش‌های پی‌درپی در شهر اتفاق افتاد و شاهد بودیم مشکل عمده‌ای برای شهر و شهروندان ایجاد نشد.

آشنایی با محمدعلی افشانی

 

سیدمحمدعلی افشانی متولد 1338در استان کهگیلویه و بویراحمد، سیاستمدار اصلاح‌طلب، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و پیش از این استاندار فارس در دولت یازدهم بود. او پیش از این به‌عنوان معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت دوازدهم مشغول بود. او همچنین معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به‌چشم می‌خورد. افشانی دارای مدرک کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) از دانشگاه صنعتی شریف است.

نمایشگاه خودرو برگزار نمی‌شود

موضوع نمایشگاه‌ها هم یکی دیگر از بخش‌های داغ شصت‌ و سومین جلسه شورای شهر تهران بود؛ آنطور که علی اعطا نسبت به برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه مصلای تهران، انتقاد کرد و گفت: «نمایشگاه کتاب به‌جای مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در مصلای بزرگ حضرت امام خمینی‌(ره) برگزار شد که با وجود همه تمهیدات ترافیکی باز هم بروز ترافیک و قفل‌شدن خیابان‌های اطراف مصلی را در پی داشت. از طرفی فضای اختصاص‌یافته به نمایشگاه در مصلی، پاسخگوی خیل عظیم بازدیدکنندگان نبود.»

زهرا نژادبهرام اما گفت که نمایشگاه کتاب باید در داخل شهر برگزار شود. به اعتقاد او، برگزاری رویدادهای فرهنگی در سطح شهر، فرصتی برای نشر فرهنگ است. به عقیده او، افزایش بیش از 16درصد تراکنش مالی در بانک شهر که بانک عامل نمایشگاه کتاب بوده، نوید تأثیر برگزاری خوب نمایشگاه در مرکز شهر را می‌دهد.»  در این بین، محسن هاشمی اما درخصوص برگزاری نمایشگاه‌ها، یک خبر را اعلام کرد. او گفت که با صحبت‌های انجام شده نمایشگاه خودرو که قرار بود از29اردیبهشت تا 3خرداد در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی سئول برپا شود، کنسل شده و برگزار نمی‌شود. مجید فراهانی هم در تذکر پیش از دستور خود، ضمن تبریک قهرمانی تیم فوتسال بانوان ایران در آسیا، گفت: «لازم است تمهیدی اندیشیده شود که در سطوح مختلف مدیریتی سازمان و اماکن ورزشی شهرداری تهران، حداقل یک سوم مدیران این مجموعه‌ها از زنان انتخاب شوند تا بدین‌ترتیب از ظرفیت ورزش زنان در سطح کشور استفاده کنیم.»

وفاق و همدلی؛ تقویت‌کننده موضع ما در چالش برجام

رئیس شورای شهر تهران جلسه روز گذشته را با گرامیداشت هفته آماده‌سازی مساجد برای استقبال از‌ ماه مبارک رمضان آغاز کرد و گفت: «امیدواریم هم با نظافت مساجد و زدودن آلاینده‌ها از خانه‌های خداوند و هم با زدودن کینه‌ها و کدورت‌ها از قلوبمان، مهیای شرکت در ضیافت الهی شویم.»

محسن هاشمی سپس با اشاره به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام خروج یکجانبه این کشور از برجام، گفت: «اشاره به چند نکته در این‌باره ضروری است؛ از یک‌سو باید دانست که معاهدات بین‌المللی، از حضور دولت‌ها اعتبار می‌گیرند و به اعضای آنها اعتبار می‌بخشند و عرصه روابط بین‌الملل نیز حوزه هزینه – فایده است و آنچه مهم است برایند مثبت منافع ملی در این هزینه - فایده است. برجام، مانند هر معاهده دیگری دارای نقاط قوت و ضعفی برای طرفین بوده؛ اینکه دولت ایالات متحده از آن خارج شده، نشان‌دهنده آن است که تصمیم‌سازان این دولت، برایند برجام را دیگر در راستای منافع ملی نمی‌بینند و اینکه جمهوری اسلامی و 5قدرت بین‌المللی دیگر در برجام باقی‌مانده‌اند، نشان‌دهنده آن است که هنوز این معاهده را در مجموع به سود منافع ملی خود ارزیابی می‌کنند. نکته مهم دیگر آنکه امکان موفقیت در یک چالش بین‌المللی و بردن حداکثر سود از آن زمانی فراهم می‌شود که در داخل یک کشور، وفاق و وحدت بر منافع ملی ایجاد شود. تردید، دودلی و درگیری‌های داخلی موجب تضعیف قدرت ملی و بروز بحران در سیاست خارجی هر کشوری است. اگر امروز مشاهده می‌کنیم منطق سیاست خارجی آمریکا توسط متحدان راهبردی و سنتی این کشور مانند اروپا، کانادا و ژاپن به چالش کشیده شده و بخش قابل توجهی از افکارعمومی، کارشناسان و نمایندگان مجلسین ایالات متحده با تصمیم ترامپ مخالف‌اند و آن را به زیان منافع ملی آمریکا می‌دانند، این وضعیت به‌منزله تضعیف موقعیت آمریکا در چالش خروج از برجام خواهد بود. بنابراین اگر ما می‌خواهیم که منافع ملی کشور و اقتدار و ثبات نظام جمهوری اسلامی در این چالش نه‌تنها تضعیف نشود بلکه تقویت شود، باید همگرایی و کاهش اختلافات و تنش‌ها را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.»

او افزود: «افراط و تفریط، تشدید‌کننده اختلافات و تضعیف‌کننده قدرت ملی است و وفاق، همدلی و وحدت، تقویت‌کننده موضع ما در این چالش بین‌المللی است. در اینجا بی‌مناسبت نیست که یادی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کنیم که اگرچه خود از مهم‌ترین موافقان و مدافعان برجام بود، اما نسبت به بدعهدی آمریکا نیز پیش‌بینی و هوشیاری لازم را داشت. ایشان نتیجه برجام را حتی در صورت بدعهدی آمریکا منزوی‌شدن ایالات متحده در جهان می‌دانست چرا که پیش از برجام همه قدرت‌های جهانی حتی روسیه و چین، علیه جمهوری اسلامی اجماع کرده بودند و امروز حتی متحدین استراتژیک آمریکا نیز در کنار ما ایستاده و دولت ترامپ تنها با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی آن‌سوی معرکه باقی مانده‌اند که مصداق آیه کریمه «ومکرو ومکر‌الله والله خیرالماکرین» است. باید باور داشته باشیم با ثبات‌قدم و اراده مصمم می‌توانیم مانند گذشته از این چالش نیز عبور کنیم. در این مسیر وحدت ملی با محوریت رهبر معظم انقلاب و حمایت از سرداران حوزه دیپلماسی نظام، ضامن تحقق وعده الهی در یاری مومنان و پیروزی خواهد بود که اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران همگام با سایر شهروندان در این چالش از منافع ملی ایران اسلامی دفاع خواهند کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید