• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159872
+
-

آزموده را آزمودن خطاست

ابراهیم عزیزی ؛ نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس

تصمیم‌سازان آمریکایی در روزهای اخیر با انجام بعضی تحرکات و تصویب برخی طرح‌های ضدایرانی ثابت کردند برخلاف ادعای دولتمردان این کشور، آنها از قاطعیت و اراده کافی برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای برخوردار نیستند و صرفا تلاش می‌کنند با فرافکنی‌های بیهوده، جمهوری‌اسلامی ایران را مقصر جلوه دهند. این درحالی است که تصویب طرح‌های ضد‌ایرانی در مجالس سنا و نمایندگان آمریکا نمود شفافی از ادامه سردرگمی‌های اخیر در سیاست ‌خارجی این کشور بود و به‌وضوح نشان داد مقام‌های ارشد آمریکا در حوزه‌های مختلف، ازجمله گفت‌وگوهای هسته‌ای میان جمهوری‌اسلامی ایران و 1+4 دچار تناقض‌گویی و فرافکنی شده‌اند و از توان لازم برای تصمیم‌گیری در این زمینه برخوردار نیستند.
در بررسی چرایی اتخاذ رویکردهای متناقض اخیر در قبال مذاکرات هسته‌ای در وین می‌توان به موضوع‌های متعدد و متنوعی اشاره کرد، اما آنچه بیش‌از هرچیز به‌چشم‌ می‌آید، حجم زیادی از مشکلات داخلی این کشور است که دولتمردان آمریکایی ناتوان از رفع آنها را وادار به فضاسازی‌های بیهوده کرده ‌است. در واقع اکنون ناظران بین‌المللی نیز تأیید می‌کنند که عجز دولت بایدن در حل مشکلات داخلی و نداشتن پاسخ قانع‌کننده برای مردم این کشور، تأثیر عمیقی حتی بر رویکردهای حوزه سیاست‌خارجی این کشور برجا گذاشته‌است که نمود واضحی از آن را در سردرگمی آمریکا در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای شاهد هستیم. آنچه امروز به‌روشنی مشاهده می‌شود این است که هیأت حاکمه آمریکا نتوانسته پاسخ مناسبی به مطالبات مردم این کشور بدهد و در قبال اجرای تعهدات خویش نیز ناتوان بوده‌؛ موضوعی که دولتمردان و تصمیم‌سازان این کشور را به تناقض‌گویی باهدف فرار از پاسخگویی وادار کرده‌است. گرفتاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر دچار آن شده‌اند را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل اتخاذ چنین رویکردهای متناقضی دانست.‌ چالش‌های اساسی امروز این کشور، به‌ویژه در بحران اوکراین، آمریکایی‌ها را واداشته تا با رو آوردن به فضاسازی و فرافکنی و نادیده انگاشتن ناتوانی‌های خود، به‌دنبال سرپوش‌گذاشتن با مشکلات داخلی و شکست‌های بین‌المللی‌شان باشند. به همین دلیل شاهد بوده‌ایم در روزهای اخیر جریان‌های اصلی حاکم بر سیاست آمریکا، نوعی رفتار مبتنی بر فرافکنی را درپیش گرفته‌اند و می‌کوشند علل ناکامی و شکست‌های خود را در ارتباط با دیگر کشورها تحلیل کنند و برهمین مبنا با انجام اقدام‌های ایذایی و شکست‌خورده، مانند تصویب طرح‌های تحریمی بر ضد‌ایران، قصد سرپوش‌گذاشتن بر چالش‌های پیش روی خود را دارند. در این میان اما به جرأت می‌توان گفت تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، به‌عنوان «کمک ویژه» مجلس به تیم مذاکره‌کننده که زمینه‌ساز دست‌برتر ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای اخیر جمهوری‌اسلامی ایران و 1+4 شد، بر سردرگمی آمریکایی‌ها افزود و اکنون آنان را وادار به برداشتن گام‌های متقابل کرده‌است. براساس قانون اقدام راهبردی، دولت نسبت به غنی‌سازی اورانیوم با هدف رفع نیازهای داخلی و همچنین ارتقای صنعت هسته‌ای کشور مکلف شده؛ موضوعی که سبب شد آمریکایی‌ها به این نتیجه برسند در زمین بازی با ایران شکست خورده‌اند و دست برتر با ایران است. بنابراین ناتوانی از تحمل چنین شرایطی تصمیم‌سازان این کشور را وادار به انجام اقدام‌های تقابلی کرده‌است و این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد اکنون آمریکایی‌ها بیش‌از هر زمان دیگری جرأت تصمیم‌گیری در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای را از دست داده‌اند.
در واقع از شرایط موجود چنین برمی‌آید که دولتمردان آمریکا از اتخاذ رویکردهای تقابلی در برابر سیاست ‌خارجی تعاملی ایران با قدرت‌های جهانی، ازجمله چین و روسیه ناتوان شده‌اند و گیجی حاصل از موفقیت‌های ایران در پیشبرد دیپلماسی منطقه‌ای خود، نمایندگان آمریکایی را به تصویب طرح‌های تحریمی جدیدی واداشته که شکست آنها از هم‌اکنون قطعی است. در این میان شاهدیم دولت آمریکا حتی از تصمیم‌گیری بر مبنای منافع مردم این کشور نیز عاجز بوده و صرفا فرافکنی را در دستورکار خود قرار داده‌است. در مقابل اتخاذ چنین رویه‌های مذبوحانه‌ای ازسوی آمریکا، ما باید همچنان با اقتدار روزافزون بر مواضع اصولی خویش مقاومت کنیم و حرکت دراین مسیر را ادامه دهیم، چراکه در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم در دستورکار قرار گرفتن رویکرد «خنثی‌سازی تحریم‌ها» آثار مثبت خود را آشکار کرده ‌است و به موفقیت‌های قابل‌توجهی دراین عرصه دست یافته‌ایم. به‌کارگیری تلاش مضاعف دراین راه، پاسخ کوبنده‌ای خواهد بود به اقدام‌های دشمنان، ازجمله آمریکا، برای تضعیف ارزش‌های مردم ایران. دولتمردان جمهوری‌اسلامی همواره باید به یاد داشته باشند که شکست دشمنان در طرح‌ریزی‌های ضدایرانی‌شان، به‌دلیل مقاومت و صبوری مثال‌زدنی مردم کشورمان بوده‌است؛ موضوعی که اهمیت رعایت دقیق راهبردهای تعیین شده ازسوی مقام‌معظم‌رهبری و مجلس را برای مسئولان دوچندان می‌کند.
نهایت کلام اینکه دشمنان ملت ایران، ازجمله آمریکایی‌ها، باید با این واقعیت کنار بیایند که درپیش گرفتن راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها ازسوی جمهوری‌اسلامی ایران، زمینه‌ساز بی‌اثر شدن تحریم‌های حداکثری آنان شده‌است؛ امروز شاهدیم با وجود تحریم‌های نفتی، جمهوری‌اسلامی ایران از قدرت فروش و صادرات مناسبی برخوردار است و اذعان وزیر نفت و بررسی‌های میدانی تأیید‌کننده چنین موضوعی است. ازسوی دیگر وضع تحریم‌های جدید، نشان‌دهنده شکست تحریم‌های گذشته بوده ‌است؛ بنابراین خطاب به سیاستگذاران آمریکایی باید گفت که «آزموده را آزمودن خطاست» و نمی‌توان ملت شجاع ایران را از ایستادگی روی اصولی که هزینه‌های سنگینی برای آن پرداخته، ناامید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :