• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159644
+
-

شهادت شیعیان روزه‌دار در مزار شریف

آسیا
شهادت شیعیان روزه‌دار در مزار شریف

شیعیان در افغانستان، دوباره هدف حمله تروریستی قرار گرفته‌اند و 9نفر از آنها، در 2 انفجار با فاصله نزدیک به هم در شمال این کشور، به شهادت رسیده‌اند. به‌گزارش الجزیره، این 2انفجار، پنجشنبه به فاصله چند دقیقه از هم، در مزار شریف مرکز ولایت بلخ روی داده است.  سخنگوی پلیس شهر گفته است که قربانیان این حمله تروریستی، شیعیان روزه‌داری بودند که برای افطار، به منزل خود بازمی‌گشته‌اند. محمد عاصف وزیری گفته است: «به‌نظر می‌رسد هدف حمله، شیعیان بوده‌اند. دشمنان افغانستان، بین مردم تنش و شکاف ایجاد می‌کنند.» 
بعد از انفجار، داعش مسئولیت آن را در یک حساب تلگرامی به‌عهده گرفته است. ساکنان محلی گفته‌اند که شیعیان هزاره، هدف این حمله بوده‌اند. شیعیان در افغانستان، به‌خصوص در هفته‌های اخیر، هدف حملات تروریستی بوده‌اند و تنها چند روز پیش از این در انفجار در مسجد شیعیان در مزار شریف 12نمازگزار شهید و تعداد زیادی مجروح شدند.
در یک انفجار دیگر در هفته گذشته در قندوز در شمال هم نمازجمعه اقلیت صوفیان مورد حمله تروریستی قرار گرفت؛ این انفجار 36قربانی به جا گذاشت. در یک حمله دیگر در کابل که هدف آن هم شیعیان بودند، 6دانش‌آموز در پی انفجار یک بمب در مدرسه، به شهادت رسیدند. داعش مسئولیت حمله به مسجد مزار شریف را به‌عهده گرفته؛ با این حال هنوز هیچ گروهی خود را مسئول انفجار قندوز معرفی نکرده است. 
شاخه محلی داعش در افغانستان که اکثریت آن سلفی هستند، به‌صورت مداوم شیعیان و دیگر اقلیت‌ها از قبیل صوفیان را مورد حمله قرار می‌دهد. شیعیان افغانستان که عموما هزاره هستند، حدود 10 تا 20درصد جمعیت 38میلیون نفری افغانستان را تشکیل می‌دهند. طالبان اصرار دارد که نیروهایش، داعش را شکست داده‌اند اما تحلیلگران می‌گویند‌ این گروه مسلح، بزرگ‌ترین چالش امنیتی طالبان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید