• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 10 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159643
+
-

طنین قدس در جهان

همزمان با بالا گرفتن تنش در سرزمین‌های اشغالی، مسلمانان در کشورهای مختلف جهان در مراسم روز قدس، خواستار پایان اشغا‌لگری صهیونیست‌ها شدند

گزارش
طنین قدس در جهان

جمعه آخر ماه رمضان، طی 4دهه گذشته، فریاد اعتراض به اشغال سرزمین تاریخی فلسطین را‌ در کشورهای مختلف جهان درآورده است. امسال، همزمان با افزایش فشارهای رژیم صهیونیستی به مسلمانان در مسجدالاقصی در ماه رمضان، تجمع‌ها و راهپیمایی‌های روز قدس، پیام اتحاد مسلمانان و آزادی‌ خواهان جهان در برابر صهیونیست‌ها بوده است.
در عراق، مردم بغداد و برخی دیگر شهرهای بزرگ از جمله بصره و ناصریه به خیابان‌ها آمدند و علیه اشغا‌لگری رژیم صهیونیستی شعار دادند. پایگاه خبری العهد نوشته که در راهپیمایی‌های امسال در عراق، در کنار مردم عادی حضور گروه‌های مقاومت شیعه پررنگ بوده است. براساس گزارش وب‌سایت سومریه‌نیوز، شرکت‌کنندگان در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس، تصاویری از امام‌خمینی(ره)، رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله سیستانی، شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را در دست داشتند.
مردم سوریه تجمع بزرگی را در مراسم روز جهانی قدس در دمشق برگزار کردند. رسانه‌های سوریه‌ای حضور مردم در راهپیمایی امسال را پرشور توصیف کردند. راهپیمایی‌کنندگان خواستار پایان دادن به حملات ارتش اسرائیل به بیت‌المقدس و اردوگاه‌های فلسطینیان شده‌اند. خبرگزاری سانا سوریه گزارش داده که بازار الحمیدریه دمشق از نخستین ساعات صبح، نقطه آغاز راهپیمایی و تجمع مردم بوده و راهپیمایی‌کنندگان سپس در مسجدالاموی، نماز جمعه را اقامه کردند. مردم سوریه در راهپیمایی خود همچنین خواستار پایان اشغال بلندی‌های جولان شدند که طی 4دهه گذشته در کنترل ارتش رژیم صهیونیستی بوده است.
 در لبنان، حزب‌الله، مراسم رژه‌ای را در شهر صیدا برگزار کرد. در این مراسم، نمایندگان احزاب ملی و همچنین گروه‌های فلسطینی نیز حضور داشتند. تیم‌های شرکت‌کننده در این رژه، به نام شهدایی که اخیرا در فلسطین و پس از انجام عملیات شهادت‌طلبانه علیه نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به شهادت رسیده بودند، نامگذاری شدند. محمود قماطی، عضو شورای سیاسی حزب‌الله، در سخنانی در این مراسم تأکید کرد: عصر کنونی، عصر آزادسازی فلسطین است. او گفت: محور مقاومت بزرگ شده و توسعه یافته و به کشورها و جنبش‌های آزادی‌خواه و ملت‌های مقاوم تبدیل شده است و در قوی‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد. قماطی گفت: کشورهایی که برای عادی‌سازی‌ روابط با اسرائیل پیشقدم شده‌اند، کشورهایی هستند که علیه فلسطین و مردمش توطئه کرده‌اند. در بحرین، شیعیان پس از نماز صبح راهپیمایی خود را در بزرگداشت روز قدس برگزار کردند. به گزارش شبکه المسیره، بحرینی‌ها به دعوت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور، در مناطق مختلف پس از اقامه نماز صبح راهپیمایی کردند. آنها در خیابان‌ها پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. بحرین جزو کشورهای عربی است که به تازگی عادی‌سازی‌ روابط با تل‌آویو را آغاز کرده است؛ اقدامی که در داخل با مخالفت‌های بسیار همراه بوده است.
راهپیمایی روز جهانی قدس در پاکستان در بیش از 400نقطه برگزار شد. پاکستانی‌ها ویدئوهای بسیاری از تجمع‌های روز قدس امسال در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. راهپیمایی‌های بزرگی در شهرهای کراچی، لاهور، پیشاور، کویته، اسلام‌آباد، گلگیت بلتستان برگزار شد. در راهپیمایی‌های امسال پاکستان، علاوه بر شعارهای ضدصهیونیستی، شعارهای ضدآمریکایی نیز بسیار پررنگ بوده است. راهپیمایی روز قدس چند روز پس از تجمع‌های هواداران عمران‌خان در اعتراض به برکناری او از قدرت برگزار می‌شود و همچنان رنگ‌و‌بوی ضدآمریکایی دارد. آمریکا متهم است که در برکناری عمران‌خان نقش کلیدی داشته است. عمران‌خان دیروز در پستی توییتری نوشت: «امروز به مناسبت روز قدس، همبستگی کامل خود را با مردم فلسطین در برابر ظلم و استثمار نظامیان اشغالگر اسرائیل اعلام می‌کنیم. هر ماه رمضان، ما شاهد مذموم‌ترین حملات نظامیان اسرائیلی به نمازگزاران در مسجدالاقصی، سومین مکان مقدس مسلمانان در قدس هستیم.» برخی راهپیمایی‌کنندگان در پاکستان، تصاویری از شهید سلیمانی با خود داشتند.
راهپیمایی روز قدس امسال در افغانستان به‌صورت خودرویی برگزار شد. خودروها در خیابان‌های کابل پرچم‌های طالبان و فلسطین را حمل می‌کردند. خبرگزاری تسنیم از کابل گزارش داده که روز قدس با نصب بیلبوردهایی از بیت‌المقدس و مسجدالاقصی در خیابان‌ها و میدان‌های اصلی این شهر گرامی داشته شده است. روی این بیلبوردها، سخنانی از سران طالبان در محکومیت رژیم اسرائیل به چشم می‌خورد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اسرائیل را «غده‌ای» در پیکره امت اسلامی دانست و گفت: «قدس، قضیه مشترک میان مسلمانان است و همه مسلمانان باید حول آن متحد شوند.» محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز با تأکید بر اینکه افغانستان هیچ نیازی برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی ندارد، گفت: «هیچ‌چیزی وجود ندارد که ما را به اسرائیل مرتبط کند و نیازی به این رابطه نداریم.»
در یمن، مردم در صنعا و 13استان دیگر این کشور مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس را برگزار کردند.
رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنانی گفت: «هدف امام‌خمینی(ره) از نامیدن آخرین جمعه ماه رمضان به‌عنوان روز قدس، یادآوری مسلمانان نسبت به مسئولیت‌هایشان در قبال قدس و فلسطین بود.» سیدعبدالملک الحوثی گفت: «روز جهانی قدس، روز اعلام موضع حق در قبال فلسطین و مناسبتی جهت افزایش آگاهی به‌عنوان نخستین ضرورت برای مقابله با دشمن صهیونیست است.» محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله هم گفت که اگر بیت‌المقدس با تهدید موجودیتی مواجه شود، یک جنگ منطقه فراگیر در پیش خواهد بود و در آن صورت رژیم صهیونیستی و کشورهای سازشگر بی‌تردید زیان خواهند دید و بازنده هستند. در نیجریه، مردم همراه با مسلمانان جهان با شرکت در تظاهرات روز قدس همبستگی خود را با مردم فلسطین و آرمان‌های قدس اعلام کردند. خبرگزاری مهر گزارش داده که راهپیمایی گسترده‌ای در ایالت کانو واقع در شمال نیجریه برگزار شد. راهپیمایی‌کنندگان با در دست داشتن پرچم فلسطین، شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی سر داده و خواستار آزادی اراضی اشغالی و قدس شدند. تصاویری که از این راهپیمایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که برخی از راهپیمایان عکس‌هایی از شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه، در دست دارند. شیخ زکزاکی طی سال‌های اخیر با فشارهای شدید دولت نیجریه روبه‌رو بوده و بارها زندانی شده است. مسلمانان در لندن، راهپیمایی روز قدس را یک هفته زودتر برگزار کردند. این مراسم به‌دلیل محدودیت‌های کرونا، طی 2سال گذشته متوقف شده بود. شرکت‌کنندگان با تجمع مقابل وزارت کشور انگلیس و در دست داشتن پلاکاردها و بنرهایی با زبان عربی و انگلیسی جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردمان مظلوم فلسطینی را محکوم کردند. در این راهپیمایی‌ها پرچم‌های فلسطین، لبنان و ایران به اهتزار درآمدند. در مراسم امسال نیز خاخام‌های یهودی ارتدوکس، از جنبش ضد‌صهیونیستی«ناتوری کارتا» حضور پررنگ داشتند.

مکث
باز هم نمازجمعه باشکوه مسجدالاقصی

فلسطینی‌ها دیروز با حضور در مسجدالاقصی، مراسم روز قدس را برگزار و نماز جماعت باشکوهی برپا کردند. محوطه مسجد اما از صبح صحنه درگیری میان نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی و نمازگزاران بود. شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده که در این درگیری‌ها دست‌کم 40فلسطینی زخمی شدند. هلال ‌احمر فلسطین اعلام کرده که اغلب این افراد، جراحاتی در قسمت بالایی بدن خود دارند که به‌خاطر اصابت گلوله‌های پلاستیکی ایجاد شده است. ماه رمضان امسال، یکی از پرتنش‌ترین سال‌ها میان فلسطینی‌ها و نیروهای اسرائیلی بوده است. ایجاد محدودیت‌ برای حضور مسلمانان در محوطه مسجدالاقصی، علت اصلی این تنش‌ها بوده است. طی چندین حمله، نیروهای ارتش اسرائیل به مسجد وارد شدند و به شکستن شیشه‌ها و زد و خورد با نمازگزاران پرداختند. طی 2هفته اخیر، بیش از 250فلسطینی زخمی شده‌اند. دیروز اما رفته‌رفته با افزایش شمار نمازگزاران در مسجدالاقصی، نیروهای اسرائیلی مجبور به عقب‌نشینی شدند. وزارت اوقاف اسلامی فلسطین اعلام کرده که ۱۶۰هزار فلسطینی همزمان با روز جهانی قدس، با حضور در مسجدالاقصی نمازجمعه را اقامه کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید