قلبهای شکسته «غمگینگرام»
سامان رضایی - روزنامهنگار
هنوز از پایین کشیده شدن کرکره اینستاگرام در برخی کشورها چند روزی نگذشته بود و اشک اینفلوئنسرهای کشورهای یادشده هنوز به پهنای صورتشان نرسیده بود که خبر آمد در گرامیداشت جای خالی این عزیز از دست رفته (اینستاگرام) یک اپلیکیشن جدید به نام (سدگرام) sadgram به معنی غمسنج(بر همان وزن) به بازار فضای مجازی آمد. سدگرام ابتدا فقط یک شوخی بود که توسط طراحانش اشارهای موجز و مختصر به ناراحتی کاربرانی داشت که اینستاگرام را یا وسیله کسبوکارشان یا وسیلهای برای ملاقات مجازی با دوستانشان قرار داده بودند و حالا دیگر اثری از آثار این محل ملاقات مشتری و کاسب یا رفقا با یکدیگر نبود؛ اما ناگهان این شوخی با هجوم کاربرها به آن بسیار جدی شد. در سدگرام که برای نمونه در روسیه طرفداران بسیاری دارد در اینترفیس یا ظاهر اپلیکیشنی که کاملا سیاه و سفید و ابزورد (پوچ) بود از کاربرها خواسته شد تصویری غمگین از خود به اشتراک بگذارند و ناگهان جمعیتی میلیونی در غم نوگلی از دست رفته ناکامی خود را به تصویر کشیدند. برخلاف اینستاگرام که قلبهای قرمزی برای پسندیدن مطالب و محتویات دارد کاربرهای این اپلیکیشن قلب شکستهای را به علامت حزن و اندوهشان پای مطالب میگذارند. این جایگزین مالیخولیایی اپلیکیشن اصلی ابتدا فقط توجه رسانههای زرد و گاسیپنیوزها را بهخود جلب کرد اما اکنون گاردین و حتی رویترز هم سراغ این سوژه داغ رفتهاند. برای نمونه رویترز در اینباره نوشته است: فقط در روسیه بیش از 80میلیون کاربر از اینستاگرام با تصمیم پلتفرم متا محروم شدند و کسی فکرش را هم نمیکرد اپلیکیشنی حاوی طنزی تلخ بتواند جای آن را بگیرد؛ اپلیکیشن یادشده هرچند نه در آن ابعاد اما در حد و اندازه خودش این کار را کرد. یورونیوز هم با ارائه کلیدواژههایی شامل
"Grustnogram، “or “Sadgram” in English به خوانندههایش توصیه کرده است اگر در اینباره شک و شبهه دارند کلیدواژههای یادشده را در اینترنت جستوجو کنند تا از کم و کیف ماجرا باخبر شوند.