• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 8 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159485
+
-

نقاشی در غزه زیر بمباران‌


ملک مطر ازجمله زنان مطرح نقاش و هنرمند فلسطینی است که در بیشتر آثارش روی تصاویری از زادگاهش غزه تمرکر دارد. فعالیت هنری ملک مطر در سال2014 و در زمان بمباران شهر غزه و درحالی‌که وی از حملات بی‌امان صهیونیست‌ها پناه گرفته بود، در پناهگاه اوج گرفت. او در زمان جنگ غزه 52روز در خانه مانده بود و طی این مدت برای اینکه در برخی از ساعات روز ذهنش نسبت به جنگ منحرف شود، به نقاشی روی آورد. نخستین نقاشی ملک مطر زنی خندان بود که چشمانش را بسته و دستانش را کاملا باز کرده و درحالی‌که لباسی رنگین برتن دارد بر بالای شهری خاکستری مملو از ساختمان‌های زشت قرار گرفته است. او در ابتدا کارهایش را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشت، اما پس از مدتی تعداد پیام‌های زیادی که از سراسر دنیا برایش ارسال شده بود، او را شگفت زده کرد و به فکر واداشت. در نتیجه تصمیم گرفت نخستین نمایشگاه نقاشی‌هایش را در‌‌ 14سالگی برپا کند. 
او تاکنون بیش از 300نقاشی کشیده که در 11کشور نمایش داده شده‌اند. مطر در بیشتر نقاشی‌هایش زنان و زندگی در غزه را به تصویر کشیده است، نقاشی‌های او طرح‌های اکسپرسیونیستی زنده هستند که از عشق نقاش به رنگ‌ها و اشکالی که پیکاسو وماتیز در نقاشی‌هایشان استفاده می‌کردند، پرده بر می‌دارند. در سال‌های اخیر ملک مطر در نقاشی‌های خود بیشتر روی زنان غزه و ترسیم دشواری‌های پیش روی آنها، متمرکز شده است.
مطر همچنین در حال نگارش و نقاشی داستان‌های زندگی خود در یک کتاب مربوط به کودکان است. این نخستین کتاب دو زبانه‌ای خواهد بود که توسط یک فلسطینی از غزه نوشته و به تصویر کشیده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید