• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15914
+
-

بله، آنها پناهنده شده‌اند

بله، آنها پناهنده شده‌اند

بازیکنان تیم‌ملی کبدی پناهندگی‌شان در استرالیا را تایید کردند. امیر دهقانی و مجتبی شادکام دو بازیکنی بودند که 28فرودین‌ به‌همراه تیم سرکل کبدی شهرداری تبریز راهی کاپ جهانی ملبورن شدند. آنها با تیم شهرداری نایب قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شده بودند و حضور در جام ملبورن به‌پاداش تعبیری شد که فدراسیون برای این تیم در نظر گرفته بود. یک هفته بعد تیم در حالی که بین‌ تیم‌های هند، پاکستان، نیوزلند، آمریکا، کانادا و استرالیا پنجم شده بود، به ایران برگشت اما خبری از دهقانی و شادکام نبود. 
پیش‌بینی‌ها این بود که این دو در استرالیا مانده‌اند تا پناهندگی این کشور را بگیرند اما عباس خواجه اورسجی، رئیس فدراسیون که همراه این تیم به ملبورن رفته بود، پناهندگی این دو را رد کرد. ادعای او این بود که باشگاهی از هندوستان به این دو بازیکن پیشنهاد داده است و آنها برای تست دادن به ایران بازنگشته‌اند. این توجیه اورسجی عجیب بود چرا باشگاه پیشنهاد دهنده پاکستانی بود ولی دهقانی و شادکام در استرالیا مانده بودند. اورسجی جمله عجیب دیگری هم در پاسخ به خبرنگارانی داشت که تلاش می‌کردند فدراسیون را قانع کنند که ماندن این دو بازیکن در استرالیا دلیل دیگری غیر از گرفتن پناهندگی ندارد: « مثل این است که بگویید می‌خواهم فردا بمیرم! من هنوز نمرده‌ام چطور می‌خواهید بگویید من مرده‌ام! زود است بخواهیم در این‌باره صحبت کنیم؛ باید ۱۵ یا ۲۰ روز بگذرد!» 15روز گذشت و همان اتفاقی افتاد که پیش‌بینی می‌شد؛ دهقانی و شادکام درخواست پناهندگی‌‌شان را به دولت استرالیا ارائه کرده‌اند. 
دهقانی و شادکام از بازیکنان باتجربه و قدیمی تیم‌ملی سرکل کبدی هستند و هر دو آنها با تیم‌ملی مدال برنز جهانی2014 را گرفته‌اند و در آسیا هم روی سکوی سومی رفته‌اند. آنها با رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران صحبت کرده‌اند و دلایلی را برای این کار خود آورده‌اند. شادکام که سابقه حضور در کشتی آزاد و پهلوانی دارد، ادعا کرده به‌خاطر داشتن روحیه پهلوانی نمی‌توانسته شرایط حاکم در فدراسیون و تیم‌ملی را تحمل کند: «من قهرمانی کشتی پهلوانی دارم و با همین روحیه بزرگ شده‌ام و به‌خاطر همین هرگز نتوانسته‌ام مجیزگو باشم. با زحمت به تیم‌ملی رسیدم اما به‌خاطر روحیه منتقدانه‌ام بارها آسیب دیدم و با فدراسیون درگیر بودم.» 
دهقانی گفته‌های شادکام را تایید کرده و حتی اتهاماتی هم به فدراسیون  زده، اتهاماتی که مربوط به مسابقات ملبورن است و دهقانی مدعی است که به خاطر همین اتفاقات آنها حاضر نشده‌اند به ایران برگردند: «همیشه بابت حق‌خوری‌ها و زورگیری‌ها درگیر بودیم. در مسابقات ملبورن با رئیس فدراسیون درگیر شدیم، او تهدید کرد که در تهران به سختی تنبیه‌مان خواهد کرد، به جرم این که به گفته او از خطوط قرمز نظام خارج شده‌ایم.»
فدراسیون کبدی این اتهاماتی را که دهقان و شادکام به آنها وارد کرده، بدون جواب گذاشته‌اند. اورسجی، رئیس فدراسیون به‌همراه مقدم نایب رئیس فدراسیون دیروز در اردوی تیم‌ملی در رامسر بودند و گوشی‌های همراهشان از دسترس خارج بود، فرهمندمهر دبیر فدراسیون در جلسه‌‌ای بود و نتوانست جوابگو باشد، مارکولویی، مدیر روابط عمومی فدراسیون در سفر خارج از ایران به سر می‌برد. مجید بهرامی از مربیان تبریزی تیم‌ملی هم به محض این‌که متوجه شد، سوال همشهری درباره پناهندگی دهقان و شادکام است، گوشی همراهش را از دسترس خارج کرد. در این شرایط جواب این سوال که آیا در ملبورن درگیری بین این دو بازیکن و رئیس فدراسیون اتفاق افتاده یا این که آنها برای توجیه پناهنده‌ شدن این ادعا را مطرح کرده‌اند، بدون جواب ماند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید