• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15911
+
-

مشارکت پایین در انتخابات عراق

خاورمیانه
مشارکت پایین در انتخابات عراق

پس از ماه‌ها رقابت‌های ائتلافی و آمادگی مستمر نیروهای امنیتی، سرانجام موعد نخستین انتخابات عراق پس از شکست داعش و چهارمین انتخابات این کشور بعد از سقوط نظام صدام فرا رسید؛ انتخاباتی که به گواه بسیاری از تحلیلگران، تأثیر آن به فضای داخلی عراق محدود نبوده و نقش مهمی در معادلات منطقه‌ای سال‌های آینده خاورمیانه خواهد داشت. اگرچه مدت‌زمان قابل توجهی از اعلام نابودی سازمان تروریستی داعش می‌گذرد، اما همچنان آثار ویرانگری که این گروه در عراق از خود به جا گذاشته بر زندگی و معیشت شهروندان این کشور سایه افکنده است؛ آثاری که شاید مهم‌ترین آنها، حضور بیش از 2میلیون نفر از مردم عراق در کمپ‌های پناهجویان باشد.

با وجود این، انتخابات پارلمانی عراق از ساعت 7صبح روز گذشته با حضور بیش از 250ناظر بین‌المللی آغاز شد؛ ناظرانی که براساس توافق وزارت کشور عراق با سازمان ملل با حمایت نیروهای امنیتی این کشور تمام فرایند رأی‌گیری و شمارش آرا را با دقت زیرنظر دارند. درحالی‌که پیش‌‎بینی می‌شد مشارکت مردمی در استان‌های سنی‌مذهب پایین باشد، گزارش‌های اولیه شبکه المیادین حاکی از مشارکت پایین در تقریبا همه شهرهای عراق است. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد مشارکت رأی دهندگان عراقی حدود 40درصد بوده است.

اگرچه نیروهای باقیمانده از گروه تروریستی داعش روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای مردم این کشور را تهدید به حمله به مراکز انتخاباتی کرده بودند اما تا ساعات پایانی انتخابات تنها یک گزارش از حمله به مرکزی دولتی در نزدیکی کرکوک منتشر شد؛ حمله‌ای که در جریان آن 8مأمور پلیس و حشد عشایری عراق کشته شدند.

وضعیت امنیتی عراق تا اندازه‌ای تحت کنترل نیروهای امنیتی این کشور بود که حیدر العبادی، نخست‌وزیر فعلی، با گذشت چند ساعت از آغاز رأی‌گیری برای نمایش اطمینان خود از امنیت کشور، فرمان محدودیت رفت‌وآمد خودروها در استان‌های عراق را لغو کرد. همچنین درحالی‌که بسیاری از مسئولان دولت عراق در همان منطقه سبز بغداد آرای خود را به صندوق‌ها انداختند، العبادی با حضور در منطقه کراده در مرکز بغداد، در حوزه‌ای عمومی شرکت کرد و حتی اجازه داد مأموران بازرسی، او را نیز مانند سایر مردم مورد تفتیش بدنی قرار دهند؛ امری که از سوی شهروندان و رسانه‌های حاضر مورد استقبال واقع شد.

انتخابات پارلمانی عراق در حالی برگزار می‌شود که بعد از شکست داعش، نزاع قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خاورمیانه به اوج خود رسیده است؛ امری که باعث می‌شود انتخابات عراق نیز به‌عنوان بخشی از این نزاع تعریف شود. طی ماه‌های گذشته عربستان سعودی و امارات حمایت‌های مالی گسترده‌ای از جریانات نزدیک به این کشورها در داخل عراق داشته‌اند؛ در مقابل، آمریکا و متحدانش ایران را به دخالت در انتخابات عراق از طریق حمایت از برخی ائتلاف‌های سیاسی متهم کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید