• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 5 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159100
+
-

اپلیکیشنی برای گزارش سرعت غیرمجاز

یک استارت‌آپ انگلیسی اپلیکیشنی ساخته که با استفاده از آن مردم می‌توانند گزارش مستند تخلف راننده‌ها را برای پلیس ارسال کنند

نرم‌افزار
اپلیکیشنی برای گزارش سرعت غیرمجاز

اپلیکیشن Speedcam Anywhere محصول تیمی از دانشمندان هوش مصنوعی است که سابقه فعالیت در شرکت‌های منطقه سیلیکون ولی و دانشگاه‌های برتر بریتانیا را دارند. سازندگان این اپلیکیشن امیدوارند که پلیس را تشویق به جدی‌تر گرفتن تخلف سرعت غیرمجاز کنند. با استفاده از این اپلیکیشن افراد عادی می‌توانند گزارش سرعت غیرمجاز خودروها را به‌صورت مستند برای پلیس ارسال کنند.
با این حال، توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن که از هوش مصنوعی برای تخمین سرعت خودروهای عبوری استفاده می‌کند، می‌گویند که به‌دلیل واکنش شرورانه بعضی رانندگان، ناگزیر شده‌اند  هویت خود را مخفی نگه‌دارند.
به گزارش گاردین، از زمانی که این اپ در ‌ماه مارس راه‌اندازی شد، انتقادات تلخ از این تیم به‌گونه‌ای بوده که آنها از به اشتراک گذاشتن هویت واقعی خود می‌ترسند. سام، بنیانگذار این اپلیکیشن که نخواست نام کاملش فاش شود، گفت: «ما ای‌میل‌های کاملاً توهین‌آمیز دریافت می‌کنیم. این اپلیکیشن محصولی است که برخی از مردم فکر می‌کنند ایده خوبی است و برخی تصور می‌کنند که تیم ما به یک ناظر و مراقب تبدیل شده است».
او با اشاره به اینکه می‌توان هر دو وجه این اپ را درنظر گرفت، می‌گوید: «با این حال فکر می‌کنم اگر می‌خواهید محدودیت سرعت در برخی مناطق داشته باشید، باید از قانون تبعیت و آن را اجرا کرد».
سام با تأکید بر اینکه این اپ برای «انتقام شخصی» علیه کسی درست نشده و فقط برای این توسعه یافته که جاده‌های خود را ایمن کنیم، یادآوری می‌کند که سالانه 20هزار آسیب جدی در جاده‌ها اتفاق می‌افتد. او می‌گوید: «چگونه می‌توانیم این عدد را کاهش دهیم؟ روشی که ما فکر می‌کنیم درست است، این است که مانع از سرعت غیرمجاز می‌شویم».
در یکی از نظرات آنلاین در مورد این اپلیکیشن آمده است که «در آلمان شرقی، شهروندان تشویق می‌شدند که همسایگان خود را حتی برای کوچک‌ترین تخلف اجتماعی به استاسی گزارش دهند. برای توسعه نسخه مدرن این کار به شما تبریک می‌گویم. من دارم طعنه می‌زنم. این برنامه من را بیزار می‌کند».
این برنامه با مشکلاتی روبه‌رو شده است. گوگل به تیم توسعه‌دهنده اجازه انتشار آن را در پلی‌استور نداد و گفت که تخمین سرعت خودروی عبوری تنها با استفاده از هوش مصنوعی، امکان‌پذیر نیست؛ ادعایی که وقتی این شرکت، از این فناوری رونمایی کرد، اشتباه از آب درآمد. نسخه iOS هم توسعه‌یافته اما اپل هنوز آن را برای توزیع تأیید نکرده و دلیلی هم برای تأخیر عنوان نکرده است. سام می‌گوید: «ما نمی‌دانیم که علت ممنوع کردن یک فناوری مفید که می‌تواند جان مردم را نجات دهد چیست».

تشخیص خودکار تخلف
چند سال است که نیروهای پلیس فیلم‌های بارگذاری شده کاربران از جرایم رانندگی را پذیرفته‌اند. این موضوع به برخی از شهروندان، مانند «مایک ون ارپ» که دوچرخه‌سوار است، امکان می‌دهد تا شواهدی را ارائه دهند که منجر به پیگرد قانونی صدها نفر برای رانندگی ناایمن می‌شود. او می‌گوید:  کاری که ما انجام دادیم این است که قابلیت‌های دوربین‌های داش‌کم(دوربین‌هایی که روی داشبورد خودرو یا وسایل نقلیه دیگر نصب می‌شوند و به‌طور دائم تصویربرداری می‌کنند) را گسترش داده‌ایم، به‌طوری که می‌توان آنالیز این ویدئوها را خودکار کرد. بنابراین به‌جای اینکه انسان این ویدئوها را ببیند و تخلف را تشخیص دهد، نرم‌افزاری ساخته‌ایم که این فرایند را خودکار می‌کند. این اپلیکیشن نمی‌تواند منتهی به جریمه رانندگان به‌علت سرعت غیرمجاز شود. از آنجا که الگوریتم اپلیکیشن Speedcam Anywhere  به وسیله وزارت کشور بررسی نشده است، از نظر قانونی یک دوربین کنترل سرعت محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند شواهد کافی برای پیگرد قانونی به‌علت سرعت غیرمجاز به نیروهای پلیس ارائه کند. هرچند ممکن است تخلف گسترده‌تری با عنوان «رانندگی خطرناک» که به اندازه کافی سهل انگاری محسوب می‌شود، درنظر گرفته شود.

کم‌خطر کردن جاده‌ها
سام امیدوار است که استفاده گسترده از این اپلیکیشن به جای هشدار پلیس در نقاط پرخطر، پلیس را تشویق کند که اقدامات بیشتری برای جلوگیری از رانندگی خطرناک انجام دهند.
او می‌گوید: «من فکر می‌کنم این اپ گامی برای ایمن‌تر کردن جاده‌هاست و امیدواریم در دسترس همه قرار بگیرد».
سام می‌گوید: «وجود جاده‌های خطرناک برای بچه‌هایی که با دوچرخه به مدرسه می‌روند و به‌عبارتی جاده‌هایی که برای والدین هم خطرناک است اما به فرزندانشان اجازه عبور از آن می‌دهند، خطایی غیرقابل جبران است. جاده‌ها را ایمن‌تر کنید تا حوادث ناگوار کمتر اتفاق بیفتد». 

Speedcam Anywhere چگونه کار می‌کند؟
 کاربر اپلیکیشن با شنیدن صدای خودرویی که با سرعت بالا به او نزدیک می‌شود، اپ را باز می‌کند و از عبور خودرو فیلم می‌گیرد.
 این اپ از شماره پلاک خودروی عبوری برای جست‌وجو در «پایگاه داده ثبت‌نام عمومی DVLA » برای یافتن مدل خودرو استفاده می‌کند.
 از آنجا فاصله بین محورهای خودرو(axles) را مشخص می‌کند و برای محاسبه سرعت، آن را با فیلم مقایسه می‌کند.
 سپس کاربر می‌تواند ویدئو را ذخیره یا گزارشی از آن تهیه کند تا با مقامات به اشتراک بگذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید