• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158978
+
-

گزارشی از یک گروه جهادی که برای تربیت و آموزش نوجوانان و جوانان فعالیت می‌کنند

حلقه صالحین؛ یک دورهمی معنوی و تربیتی

گپ
حلقه صالحین؛ یک دورهمی معنوی و تربیتی

 طرح حلقه‌های صالحین از فعالیت‌های جهادی بسیج است که با هدف تعلیم و تربیت و آموزش جوانان و نوجوان در مساجد و مراکز مذهبی پیگیری و اجرا می‌شود. تقویت اعتقادات و معنویات و معرفت‌افزایی و ارتقای بصیرت، مبنای فعالیت حلقه‌های صالحین به‌شمار می‌آید. به‌گفته پوریا بگری، مسئول گروه جهادی سفیران صالحین، در یک دهه از فعالیت این گروه جهادی، شبکه تربیتی صالحین با راهنمایی‌های فکری و هدفمند علما، روحانیان و مربیان دلسوز هدایت شده و مقام معظم رهبری هم بر گسترش کمی و کیفی و فراگیر کردن این حرکت عظیم تربیتی تأکید داشته‌اند. تجلیل از چهره‌های موفق صالحین، تجلیل از شهدای مدافع حرم مربی صالحین، ترویج گفتمان صالحین میان علما، نخبگان و مسئولان استان‌ها از عمده فعالیت‌های این گروه جهادی است.

هم‌اندیشی با مسئولان محلی
یک‌دهه است طرح حلقه‌های صالحین مجموعه تعلیم و تربیت بسیج با عنوان «شجره طیبه صالحین» براساس منویات مقام معظم رهبری به فعالیت می‌پردازند. هر حلقه تربیتی صالحین با ۱۵ تا ۲۰ عضو تشکیل می‌شود. ۴۳ درصد از مربیان این حلقه‌ها تحصیلات حوزوی و ۵۷درصد دیگر نیز تحصیلات دانشگاهی دارند. مساجد، کانون اصلی فعالیت‌های جهادی این گروه را تشکیل می‌دهد. پوریا بگری درخصوص تعداد حلقه‌های صالحین می‌گوید:«تاکنون بیش از 250هزار حلقه صالحین تشکیل شده که عمده آن در بسیج مساجد و محله‌ها فعالیت می‌کنند و تعداد اعضای این حلقه‌ها برای شرکت در کلاس‌های حضوری تعلیم و تربیت به چندین هزار نفر می‌رسد.»
گروه جهادی سفیران صالحین 5سالی می‌شود که برای همراهی مسئولان و نخبگان محلی شهر به شهر و استان به استان سفر می‌کنند تا بتوانند موانع را برطرف کنند. مسئول گروه جهادی سفیران صالحین، درباره انگیزه راه‌اندازی این گروه جهادی می‌گوید:«بیش از یک دهه است که فعالیت خود را در سطوح مختلف اقشار بسیج آغاز کرده‌ایم اما با این حال، نقص‌هایی در نوع اجرای طرح و نتایج آن دیدیم که تلاش کردیم با سفر به استان‌های مختلف و هم‌اندیشی با مسئولان محلی و نخبگان، این نقایص را برطرف کنیم. مقام معظم رهبری همواره بر اجرای کارهای خودجوش توسط جوانان مؤمن و انقلابی تأکید داشته‌اند و این حرکت صرفاً یک کار بسیجی‌وار در راستای تحقق اهداف والای شجره طیبه صالحین بود که با عنایت و لطف پروردگار توسط نیروهای جهادگر و جوان شکل گرفته است.» طرح تربیتی صالحین در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و... فعال است. عدم‌نوآوری و کارهای خلاقانه در برنامه‌های حلقه صالحین از مشکلات و موانع حرکت رو به جلو این گروه جهادی بود که بگری درباره آن توضیح می‌دهد؛«تصمیم گرفتیم راه‌حلی مناسب برای این مسئله پیدا کنیم. بسیاری از نخبگان، علما و مسئولان استانی اطلاع دقیقی از چگونگی اجرای دقیق حلقه‌های صالحین و ماهیت آن نداشتند و همین سبب می‌شد بسیاری از کارهای مجموعه عظیم صالحین در کشور نادیده باقی بماند و هیچ حمایتی هم از آنان برای تکمیل و تداوم طرح‌ها و برنامه‌های آنها انجام نشود. همین دغدغه سبب شد به فکر راه‌اندازی گروهی جهادی بیفتیم و آتش به اختیار بتوانیم این مشکلات کوچک و بزرگ را برطرف کنیم بنابراین سعی کردیم با تشکیل تیم جهادی سفیران صالحین نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.»

خلاقیت‌های صالحین
سفیران صالحین تاکنون به 28استان کشور سفر داشته و هم‌اکنون آماده سفر به استان خراسان‌جنوبی به‌عنوان بیست‌و‌نهمین سفر استانی است. بگری می‌گوید:«از اهداف اصلی این سفرهای استانی جمع‌آوری اطلاعات درباره کارهای ابتکاری و خلاقیت‌های صالحین در مسجد الگو استان‌هاست.» به‌گفته بگری، تاکنون بیش از 32طرح ابتکاری در این رابطه شناسایی و جمع‌آوری شده که می‌تواند به سایر استان‌ها و حلقه‌های صالحین سراسر کشور تسری یابد. ازجمله این طرح‌ها می‌توان به طرح باشگاه ورزشی صالحین، هسته‌های امداد (برای مقابله با آسیب‌های محله)، مسجد دانش‌آموزی، خانه‌های صالحین (خانواده صالحینی)، سیمای صالحین محله، طرح صدیق (تربیت مسجدی)، فروشگاه اقتصاد مقاومتی، مدرسه صالحین و... اشاره کرد.

تجلیل از شهدای مدافع‌حرم
طرح هسته‌های امداد در خرم‌آباد طرحی بود که با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در مسجد امام‌علی(ع) و در منطقه‌ای کم‌برخوردار انجام شد. بگری می‌گوید:«هسته‌های 3نفره از جوانان بسیجی تشکیل شد که بررسی و شناسایی آسیب‌های اجتماعی هر محله را برعهده داشتند. در واقع هر هسته متولی یک آسیب در محله بود.» حفظ قرآن در فضای مجازی در یاسوج، سیمای صالحین محله در همدان، طرح مسجد دانش‌آموزی (در بوشهر، خرم‌آباد و اهواز)، باشگاه ورزشی صالحین و تجلیل از چهره‌های موفق صالحین از کارهای انجام شده توسط حلقه‌های صالحین در شهرهای مختلف بوده است. بگری تجلیل و میثاق با مربیان شهید را یکی دیگر از طرح‌هایی اجرا شده در حلقه‌های صالحین عنوان می‌کند و می‌افزاید: «شهید حججی، شهید فرهنگی‌والا، شهید احمد الیاسی، شهید صدرزاده، شهید عطایی و... از بسیجیانی بودند که به‌عنوان سرگروه و مربی در بسیج حضوری فعال داشتند. یکی از کارهای تربیتی انجام شده معرفی زندگینامه شهداست. امیدواریم با همراهی مسئولان محلی، نخبگان و بسیجیان هر شهر طرح‌های فرهنگی بیشتری را اجرا کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید