• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158940
+
-

سایه قحطی بر سر 20میلیون نفر در شاخ آفریقا

تغییرات اقلیمی و کاهش شدید بارندگی، زندگی مردم در کشورهای کنیا، سومالی و اتیوپی را در تنگنا قرار داده است

آفریقا
سایه قحطی بر سر 20میلیون نفر در شاخ آفریقا

سازمان ملل روز سه‌شنبه هشدار داد حدود 20میلیون انسان در منطقه شاخ آفریقا در معرض قحطی و گرسنگی شدید هستند. به‌گفته این سازمان، تأخیر در بارش باران در کشورهای کنیا، سومالی و اتیوپی که از قبل درگیر خشکسالی شدیدی بودند، میلیون‌ها انسان را در معرض خطر قحطی قرار داده است. خشکسالی شدید طی ماه‌های اخیر باعث نابودی محصولات کشاورزی، تلف شدن دام‌ها و مهاجرت میلیون‌ها انسان‌ در جست‌وجوی غذا و آب شده؛ روندی که منطقه شاخ آفریقا را در آستانه وقوع فاجعه‌ای انسانی قرار داده است.
براساس گزارش برنامه غذای سازمان ملل متحد، از آنجایی که هنوز بارانی در منطقه شاخ آمریکا نباریده است، ممکن است آمار انسان‌های گرسنه در این منطقه در سال 2022 از حدود 14میلیون نفر به حدود 20میلیون نفر افزایش پیدا کند. براساس گزارش این سازمان، درصورتی که وضعیت کنونی ادامه پیدا کند، 6میلیون سومالیایی، یعنی درحدود نیمی از جمعیت این کشور، در معرض بحران شدید کمبود غذا و قحطی شدید قرار خواهند گرفت. در کنیا هم نیم میلیون نفر در آستانه بحران گرسنگی قرار دارند، به‌ویژه ساکنان اقوام شمالی کنیا که زندگی آنها بر پرورش دام متکی است. آمار کنیایی‌های محتاج به کمک طی 2سال اخیر بیش از 4برابر شده است. همزمان آمار ابتلا به سوءتغذیه در جنوب و جنوب شرق اتیوپی رو به افزایش گذاشته است؛ درحالی‌که شمال این کشور درگیر جنگی 17ماهه میان دولت و شورشیان تیگرای بوده است.
مجموع این وضعیت بحرانی تحت‌ تأثیر جنگ اوکراین و روسیه قرار گرفته است؛ جنگی که منجر به افزایش قیمت غذا و سوخت شده و زنجیره تامین کالا را در سرتاسر جهان مختل ساخته است. برنامه غذای سازمان ملل همچنین هشدار داده است کمبود بودجه می‌تواند در شاخ آفریقا فاجعه به بار آورد و خواستار تامین 473میلیون دلار طی 6ماه آینده شده است. این سازمان در اوایل سال‌ جاری میلادی تنها موفق به جمع‌آوری 4درصد از بودجه مورد نیاز برای مقابله با بحران گرسنگی در شاخ آفریقا شد.
به‌گفته سازمان ملل، اقدام بموقع برای جلوگیری از وقوع فجایع انسانی بسیار حیاتی است و در این شرایط توانایی نهاد‌ها برای واکنش بموقع نشان دادن به‌دلیل کمبود منابع مالی محدود شده است؛ برای مثال اقدام بموقع بشردوستانه در خشکسالی وحشتناکی که در سال 2017در شرق آفریقا رخ داد توانست سومالی را از قحطی نجات دهد. 6سال پیش از این، رویدادی مشابه باعث شد 260هزار نفر که نیمی از آنها کودکان زیر 6سال بودند، در اثر قحطی جان خود را از دست بدهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید