• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 5 اسفند 1402
کد مطلب : 219260
+
-

20میلیون مسافر در نوروز 1403

جامعه هتلداران ایران: ضریب اشغال هتل‌های کشور در نوروز 1403 به زیر 50 درصد می‌رسد

20میلیون مسافر در نوروز 1403

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

سه هفته تا آغاز سفرهای نوروزی باقی است تا جاده‌ها مملو از مسافران و شهرهای مسافرپذیر میزبان گردشگران نوروزی شوند. اما ایرانی‌ها چه مبلغی باید صرف پرواز و اقامت کنند و چه تعداد ایرانی در نوروز1403 به سفر خواهند رفت؟ چه تعداد مسافرت خارجی خواهند داشت و قیمت هتل‌ها چگونه است؟ روزنامه همشهری این سؤالات را با انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جامعه هتلداران ایران مطرح کرد و سفرهای نوروزی 1403 را زیر ذره‌بین گذاشت. بررسی همشهری مشخص کردکه هزینه پرواز رفت و برگشت به شهرهای ایران که در روزهای عادی بیش از ۳میلیون تومان است، در نوروز به 5میلیون تومان می‌رسد. اگر قیمت هتل‌ها نیز میانگین 2میلیون تومان برای هر شب اقامت باشد، یک خانواده ۴نفری در نوروز۱۴۰۳ باید حدود 30میلیون تومان برای پرواز و اقامت در یک مقصد داخلی هزینه  کند.

چند میلیون ایرانی نوروز به سفر می‌روند؟
حرمت‌‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران: نوروز1403 هزینه سفر ۳۰درصد گران می‌شود و پرواز رفت و برگشت هر مسافر نوروزی برای سفر به مشهد، قشم، کیش، چابهار، سیستان و بلوچستان و اهواز، ۵میلیون تومان است. پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰میلیون ایرانی در نوروز سفر کنند و از این تعداد تنها ۲میلیون مسافر از هواپیما و قطار استفاده می‌کنند. حدود ۶۰میلیون ایرانی سالانه سفر می‌کنند. اما۳۰درصد این جمعیت به سفر نوروزی می‌روند. ۵۰درصد مسافران نوروزی یعنی 10 میلیون ایرانی نیز به مشهد می‌روند. بعد از کرونا، حدود 5.5 میلیون گردشگر ورودی و همین تعداد گردشگر خروجی در سال ثبت شد. تقریبا ۳میلیون گردشگر خروجی کشور نیز برای زیارت عتبات به عراق سفر کردند. مابقی به ترکیه، دوبی، روسیه، عمان و مالزی رفتند. در ایام نوروز اما به‌طور میانگین 1.5میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند.

50درصد ضریب اشغال هتل‌ها خالی می‌ماند
جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران: هتل‌ها در نوروز۱۴۰۳ افزایش قیمت ندارند. اتاق‌ها براساس قیمت امسال فروخته می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰درصد ضریب اشغال هتل‌ها در نوروز۱۴۰۳ خالی بماند و صنعت هتلداری نوروز آینده نیز متضرر می‌شود. هتل‌های یک تا ۵ستاره هرکدام براساس خدماتی که به مشتری ارائه می‌کنند نرخ‌گذاری می‌شوند. قیمت هتل‌ها در برخی استان‌های گردشگرپذیر بیشتر و در استان‌هایی که گردشگر کمتری به آنها سفر می‌کند ارزان‌تر است. چون سفر هنوز سنتی است، استان‌های شمالی، خراسان رضوی، اصفهان و فارس در نوروز مسافر بیشتری دارند و دیگر استان‌ها همچنان ضعیف مانده‌اند. نوروز۱۴۰۳ به‌دلیل همزمانی با ‌ماه مبارک رمضان، آمار سفر در کشور بالا نیست و به همین دلیل ضریب اشغال هتل‌های کشور به زیر۵۰درصد می‌رسد. تنها در 3روز اول ممکن است هتل‌ها در برخی استان‌های گردشگرپذیر کشور با ضریب اشغال کامل مواجه شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید