• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158905
+
-

فعال‌شدن پل‌های مکانیزه تا پایان خرداد

سازمان زیباسازی شهر تهران تلاش می‌کند تا پایان خرداد با رفع نواقص فنی و ایمن‌سازی پل‌های مکانیزه نمره قبولی از شهروندان بگیرد.
به گزارش همشهری، احداث پل‌های عابر پیاده از یک سو سبب ایمنی عابران شده و از سوی دیگر موجب کاهش بار ترافیک در معابر مهم و پرتردد می‌شود. حال مکانیزه شدن این پل‌ها قطعاً عبور و مرور عابران به‌ویژه کودکان، سالمندان و ناتوانان جسمی و حرکتی را تسهیل می‌کند اما خرابی پل‌های مکانیزه که بخشی از امکانات شهری محسوب می‌شوند در کلان شهری چون تهران، قطعاً مشکلات متعدد در عبور و مرور عابران ایجاد می‌کند و گره‌های ترافیکی، به وجود می‌آورد.
 موضوعی که علاوه بر گلایه‌مندی شهروندان سبب اعتراض مهدی عباسی،  رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم شده است. مدتی پیش او در صحن شورا با بیان این که سیاست مدیریت شهری در توسعه شهر، توسعه انسان‌محور است، تاکید کرد: «ایمنی تردد عابران پیاده یکی از نکات مهم است که باتوجه‌به ترافیک معابر تهران احداث پل‌های عابر ایمنی ضرورت دارد و بر اساس مصوبه شورا، شهرداری تهران مکلف به ایمن‌سازی عبور و مرور شهروندان از پل‌های عابر پیاده است.» این عضو شورای شهر تهران، مشخصاً به وضعیت پل‌های مکانیزه اشاره و عنوان کرد: «فعال‌بودن پل‌های مکانیزه برای تردد عابران پیاده به‌ویژه سالمندان و ... ضروری است اما همچنان شاهد خرابی و خاموشی این امکانات شهری هستیم.»

رفع نقص فنی 71 یونیت‌
معاون هماهنگی امور مناطق سازمان زیباسازی شهر تهران با تأیید نقص پل‌های مکانیزه گفت که مسئولیت پل‌های عابر پیاده با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بود و از اوایل فروردین امسال این مسئولیت به سازمان زیباسازی شهر تهران واگذار شده است. به گفته مهدی قربانی 501 یونیت به سازمان زیباسازی تحویل داده شده که حدود 239 یونیت دچار نقص فنی و ایمنی بوده است. او تاکید کرد که ناایمن بودن پل‌ها ممکن است سلامت و جان شهروندان را به خطر بیندازد و ازاین‌رو علاوه بر رفع نواقص فنی، موضوع ایمن‌سازی هم پیگیری می‌شود. به گفته قربانی در مدت کمتر از 30 روز حدود 71 یونیت رفع نقص و ایمن شده و در چرخه خدمت‌رسانی قرار گرفته‌اند. 

تلاش 24 ساعته برای خدمت‌رسانی
مهدی بابایی، عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست و سلامت شورای شهر تهران در آخرین اظهار نظرش گفت که پل‌های مکانیزه تا پایان بهار روشن و فعال می‌شوند اما مهدی قربانی از اعلام زمان دقیق امتناع کرد و گفت: «یونیت‌ها از شرکت‌های مختلف تهیه شده‌اند و ازاین‌رو قطعات را هم باید از شرکت‌های مختلف تهیه کنیم که قطعاً این موضوع فرایند عملیات رفع نواقص فنی و ایمنی را با مشکلاتی مواجه می‌کند اما نیروها 24 ساعته تلاش می‌کنند.»  

ایمن سازی پل های عابرپیاده
براساس مصوبه خرداد 1400 شورای شهر تهران، شهرداری مکلف است اقداماتی در راستای ایمن سازی پل های عابر پیاده انجام دهد که اهم آنها عبارتند از:
  آسیب‌شناسی پل‌های عابر پیاده از ابعاد گوناگون
  تدوین برنامه عملیاتی مناسب‌سازی و مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده
  ایجاد سامانه نظارت و پایش وضعیت استقرار و تعمیر و نگهداری پل‌های عابر پیاده
  حذف زوائد فیزیکی که منجر به ایجاد نقاط کور روی عرشه پل‌ها می‌شود
  رفع فضاهای بی‌دفاع و تأمین روشنایی روی مسیر پل و مسیرهای منتهی به پل‌ها
  نصب آسانسور و احداث رمپ ویژه افراد دارای معلولیت و کالسکه‌رو در تمام پل‌های عابر پیاده

این خبر را به اشتراک بگذارید