• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158904
+
-

توقف رانش زمین در نزدیکی بزرگراه همت

فنی
توقف رانش زمین در نزدیکی بزرگراه همت

رانش زمین در قسمت تپه فضای سبز مجاور بزرگراه همت، منجر به ریخته‌شدن خاک بر سطح بزرگراه شد. به گزارش همشهری، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران از ترافیک سنگین بزرگراه به‌دلیل رانش زمین خبر داد.
سرهنگ علی‌اصغر شریفی گفت: ساعت ۹ صبح چهارشنبه شاهد رانش زمین در مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید همت قبل از پل بزرگراه شهید چمران بودیم. بر اثر این اتفاق ترافیک سنگینی در این محدوده ایجاد شد که عوامل پلیس راهور و شهرداری تهران در محل مشغول رفع آن شدند. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران گفت: مسیر با تلاش عوامل شهرداری محل ایمن‌سازی‌ شد. عوامل پلیس راهور در جهت آسان‌شدن تردد شهروندان در محل حضور داشتند.
شهردار منطقه۳ نیز درباره رانش زمین گفت: به‌ دلیل شیب زیاد و استفاده از ژئوسل زیر خاک، ریشه از خاک بر اثر بارندگی‌های اخیر فاصله گرفته و به‌محض آغاز فصل آبیاری، چمن رانش پیدا کرده و لایه نخستین خاک به سمت اتوبان روان شده است.
حمید جوانی افزود: نیروهای معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه۳ با استقرار بشکه‌های ترافیکی و نوار خطر، رانش دیواره اتوبان همت شرق به غرب قبل از خروجی چمران شمال را رفع خطر کردند. عملیات ایمن‌سازی‌ و بازپیرایی فضای سبز در کارویژه سال۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است تا تمام نواقص فضاهای سبز حاشیه بزرگراه‌ها جمع‌آوری و تراس‌بندی شود. ابراهیم حق‌شناس، عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی نیز در جریان بازدید از رانش فضای سبز بزرگراه همت گفت: به نظر می‌رسد، زیر قسمت لغزیده شده، یک لایه خاک سنگی است. روی این لایه سخت، خاک‌های سست از جنس شن و ماسه وجود دارد که به‌نظر می‌آید به شکل مصنوعی در این نقطه قرار داده شدند تا فضای سبز ایجاد شود. ارتفاع این تپه بیش از ۴متر است و با توجه به شیب تند تپه، باید گفت که این نوع خاک درصورت اشباع از آب می‌تواند منجر به رانش شود. همچنین به‌گفته عضو هیأت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این پدیده یک توده خاکی از دامنه پرشیب مشرف به اتوبان همت به ابعادی حدود ۲۰متر بر ۱۵متر دچار ناپایداری شده و با حرکت رو به پایین، باند کندروی اتوبان را مسدود کرده و این توده خاکی، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰مترمکعب جابه‌جا شده است.   علی بیت‌اللهی گفت: دامنه این منطقه پرشیب است و این دامنه با خاک تحکیم‌نیافته و سست پوشیده شده است و به‌نظر می‌رسد به‌دلیل آبیاری بیش از حد موجب این رخداد شده است. در این حادثه البته ممکن است ارتعاشات ناشی از حرکت خودروها مؤثر بوده باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید