• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 31 فروردین 1401
کد مطلب : 158827
+
-

رونق بنادر با بهبود تجارت خارجی

همزمان با بهبود تجارت خارجی در هر دو حوزه صادرات و واردات، آمارهای رسمی از افزایش عملیات بندری حکایت دارد

آمارهای رسمی نشان از افزایش 14درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر دارد؛ اتفاقی که به‌دنبال احیای تدریجی تجارت خارجی و موفقیت در دور زدن تحریم‌ها محقق شده است. به گزارش همشهری، با کاهش تبعات همه‌گیری کووید-19، همچنین بی‌اثرتر شدن تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، بنادر و اسکله‌های کشور فعال‌تر شده‌اند؛ تا جایی که طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی این سازمان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

شتاب در تخلیه کالاهای اساسی
براساس اطلاعات منتشره از  سازمان بنادر و دریانوردی، مجموع عملیات بندری اعم از تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر مالکیتی و حاکمیتی این سازمان در 12ماهه 1400معادل ۲۰۵ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۶۶۷ تن بوده که حدود 14.5درصد بیش از عملکرد سال 1399است. همچنین در سال گذشته، تخلیه و بارگیری صورت‌گرفته در بخش عملیات کانتینری بنادر کشور نیز معادل ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۵۲۴ TEU بوده که در قیاس با عملیات کانتینری یک‌میلیون و ۹۷۲ هزار و ۵۱۷ TEU طی سال 1399حدود ۱۲ درصد بیشتر شده است.
به گزارش همشهری، بررسی آمارها نشان می‌دهد در این دوره زمانی، تخلیه کالا در مجموعه بنادر معادل ۷۴ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۳۱۱ تن بوده که از رشد 14درصدی نسبت به سال 1399حکایت دارد. بررسی وضعیت تخلیه کالا در بنادر به تفکیک جنس کالا نشان می‌دهد در سال گذشته ۲۴ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۱۰۴ تن کالای نفتی تخلیه شده که 6درصد بیش از سال 1399است. ۴۹ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۲۰۷ تن کالای غیرنفتی که بخش عمده آن کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی بوده نیز تخلیه شده که این میزان 19درصد در مقایسه با سال قبل از آن بیشتر است.

جهش در صادرات فراورده نفتی
در سال گذشته، بنادر در بارگیری کالا نیز وضعیت رو به رشدی داشته‌اند به‌گونه‌ای که با بارگیری ۱۳۰ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۳۵۶ تن کالا، عملکرد بنادر این حوزه 15درصد بهتر از سال 1399بوده است. بررسی جزئیات آمار نشان می‌دهد در این دوره زمانی، میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی معادل ۷۳ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۳۱۳ تن بوده که در مقایسه با سال 1399جهش 19درصدی تجربه کرده است. همزمان میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی نیز معادل ۵۷ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۴۳ تن برآورد شده که این میزان 7درصد بیش از بارگیری این کالاها در سال 1399است.

این خبر را به اشتراک بگذارید