• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 31 فروردین 1401
کد مطلب : 158804
+
-

مستعربین؛ جوخه‌های مرگ رژیم صهیونیستی

با شدت گرفتن درگیری‌ها در بیت‌المقدس و کرانه باختری، بار دیگر نقش یگان‌های مخفی «مستعربین» در سرکوب فلسطینی‌ها پررنگ شده است

گزارش
مستعربین؛ جوخه‌های مرگ رژیم صهیونیستی

درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و نیروهای رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس و کرانه باختری طی روزهای اخیر شدت گرفته است. در پی درگیری‌های 2هفته اخیر و حملات نیروهای اسرائیلی به نمازگزاران در مسجد‌الاقصی تاکنون بیش از 40فلسطینی شهید، بیش از 400نفر دستگیر و صدها نفر هم زخمی شده‌اند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برای مقابله با فلسطینی‌ها در واکنش به درگیری‌های اخیر به نیروهای امنیتی خود آزادی عمل کامل داده است. رژیم صهیونیستی برای افزایش تمهیدات امنیتی تاکنون 12گردان نظامی در کرانه باختری و 2گردان در نزدیکی نوار غزه مستقر کرده است. این در حالی است که نیروهای ارتش و پلیس رژیم‌صهیونیستی همواره آزادانه علیه فلسطینیان دست به عملیات سرکوب می‌زده‌اند. در این میان، درگیری‌های اخیر فرصتی دیگر برای افزایش حضور یگان‌های امنیتی مخفی اسرائیل فراهم آورده که به یگان‌های «مستعربین» شهرت دارند؛ یگان‌هایی که فعالان حقوق بشری آنها را با جوخه‌های مرگ مقایسه می‌کنند.

اسرائیلی در لباس فلسطینی
مستعربین واژه‌ای عبری با ریشه‌ای عربی است به معنی افرادی که در میان عرب‌ها زندگی می‌کنند. مستعربین‌ نیروهای مخفی اسرائیل هستند که خود را در پوشش شهروندان فلسطینی پنهان می‌کنند و در زمان مناسب، علیه آنها وارد عمل می‌شوند. دامنه عملیاتی آنها شامل جاسوسی و گردآوری اطلاعات، فعالیت به‌عنوان پلیس مخفی، حضور در عملیات‌های ضد‌شورش، ترور و دیگر عملیات‌ مخفیانه است. تاریخچه فعالیت این یگان‌ها به پیش از دوران معاصر اشغالگری اسرائیل بازمی‌گردد. مستعربین در اصل بخشی از «پالماخ» بوده است؛ شاخه‌ای از شبه‌نظامیان «هاناگا» که در دوران قیمومیت انگلیس بر فلسطین ایجاد شدند و بعد‌ها هسته مرکزی ارتش اسرائیل را تشکیل دادند. تاسیس این یگان‌، نتیجه همکاری میان جنبش صهیونیسم و مقامات انگلیسی در فلسطین دوران جنگ جهانی دوم بود. انگلیس به جاسوسانی نیاز داشت تا بتوانند در میان مردم عادی سرزمین شام نفوذ کرده و روند پیشروی آلمان‌ها را مختل سازند. در این برهه بود که ایده به‌کار گرفتن یهودیان «میزراحی» که از سرزمین‌های عرب به فلسطین مهاجرت کرده بودند، مطرح شد. چندین مأمور از میان این قوم در کشورهای عرب همسایه به‌ویژه سوریه و لبنان مستقر شدند تا گروهی را تشکیل دهند که بعد‌ها به «جوخه سوریه» مشهور شدند.
پس از شکست آلمان، انگلیس دیگر به این جوخه نیازی نداشت و به‌تدریج آن را منحل ساخت. این انحلال با افزایش تنش شبه‌نظامیان صهیونیست و نیروهای انگلیسی با فلسطینیان همزمان شد. از این رو، این جوخه دوباره به‌عنوان یگانی مستقل با نام «سپیده‌دم» تشکیل شد. این بار اما هدف اصلی نفوذ به جوامع فلسطینی به‌منظور جاسوسی و خرابکاری بود. «ایهود باراک» نخست‌وزیر سابق اسرائیل در سال1986 دستور افزایش ظرفیت عملیاتی این یگان را صادر کرد تا نیروهای امنیتی پیچیده‌تر و سازماندهی‌شده‌تری را گرد هم آورد. این یگان جدید مستعربین «یگان دو دیوان» یا «یگان گیلاس» نام گرفت. باراک خود شخصا بر روند استخدام نیروهای این یگان نظارت داشت و به‌دنبال نیروهایی بود که به خوبی با فرهنگ، زبان و سنت‌های عرب سازگاری داشته باشند، تا حدی که شبیه آنها باشند، لباس آنها را به تن کنند و مشابه آنها زندگی کنند.
یگان دودیوان درحال حاضر یکی از فعال‌ترین یگان‌های مخفی در سرزمین‌های اشغالی است که از عملیات ارتش اسرائیل پشتیبانی می‌کند. این یگان همچنین یکی از چند یگان مستعربین در سرتاسر فلسطین است که هریک بر عملیات ویژه‌ و متفاوتی متمرکز هستند. یکی از این یگان‌ها، واحد367 یا «یگان سامسون» است که در جنوب و در نزدیکی نوار غزه فعالیت دارد. «یاماس» یگان دیگری است که با پلیس مرزی رژیم صهیونیستی همکاری دارد و عموما در بیت‌المقدس فعال است. «گیدئونیم» یا واحد 33یگان دیگری متشکل از پلیس‌های اسرائیلی است که در داخل سرزمین‌های اشغالی فعالیت دارد.

نفوذ به تظاهرات
نقش مستعربین در سرزمین‌های اشغالی عموما نفوذ به اعتراضات فلسطینیان است. این نیروها در گروه‌های 5 تا 10نفره فعالیت دارند و از درگیری ایجاد شده میان فلسطینی‌ها و ارتش رژیم صهیونیستی برای نفوذ میان معترضان استفاده می‌کنند. آنها حتی در آتش زدن تایرهای خودرو و پرتاب سنگ به‌سوی اسرائیلی‌ها مشارکت می‌کنند. این نیروها معمولا چفیه به‌صورت می‌بندند و لباس‌هایی می‌پوشند که بتوانند سلاح کمری خود را زیر آنها پنهان کنند. مستعربین معمولا فلسطینیان جوانی که کمترین فاصله را تا خط اول نیروهای ارتش اسرائیل دارند هدف قرار می‌دهند و به محض اینکه ارتش پیشروی به سمت معترضان را آغاز می‌کند، به سمت آنها حمله کرده و با خشن‌ترین شیوه‌های ممکن آنها را دستگیر می‌کنند.
با این همه، دستگیری‌هایی که توسط مستعربین انجام می‌شود، در روند اعتراض فلسطینیان اخلالی ایجاد نکرده است. درواقع حملات منظم ارتش اسرائیل به شهرهای بزرگ و کوچک فلسطین و دستگیری‌های دسته جمعی که در این یورش‌ها انجام می‌شود، ‌از نظر کمیت و ارزش نظامی بسیار فراتر و وسیع‌تر از عملیات مستعربین است. فعالیت مستعربین به لحاظ کمی در مقایسه با عملکرد ارتش اسرائیل و دستگیری‌های گسترده‌ای که به این واسطه انجام می‌شود، کاملا حاشیه‌ای است اما یکی از اهداف اصلی این یگان، تضعیف روحیه مقاومت در میان فلسطینیان است. روزنامه العربی الجدید در گزارشی نوشته است: استفاده از مستعربین علیه معترضان فلسطینی درواقع نوعی عملیات روانی است. هدف اصلی این عملیات ایجاد جو بی‌اعتمادی، بدبینی و ترس و تضعیف اراده و روحیه فلسطینیان است. دراین شرایط افراد نمی‌توانند تشخیص دهند فردی که کنار آنها ایستاده یک معترض است یا یک مامور مخفی که هرلحظه ممکن است اقدام به دستگیری آنها کند.

ابهام در آمار عملیاتی
یگان‌های مستعربین در ترور نیروهای مقاومت نیز دخیل هستند. هیچ آمار رسمی از تعداد فلسطینیانی که تا به امروز به‌دست مستعربین به شهادت رسیده‌اند، وجود ندارد. زیرا ذات عملیات این یگان پنهانی است و عملیات آنها معمولا با عملیات ارتش اسرائیل همپوشانی دارد. با این همه «بتسیلم» بزرگ‌ترین سازمان حقوق بشری اسرائیل تخمین زده است که بین سال‌های 2000 تا 2010 مأموران مخفی نزدیک به 161فلسطینی، ازجمله 19فلسطینی زیر 16سال را به قتل رسانده‌اند. جدید‌ترین مورد قربانیان این یگان احمد فهد از کمپ پناهجویان الامعری در کرانه باختری است که در اردیبهشت سال گذشته به شهادت رسید. در سال‌جاری میلادی هم مأموران مخفی پلیس مرزی اسرائیل، یک شهروند فلسطینی را در منطقه رهط به ضرب گلوله از پای درآوردند.
در بحبوحه درگیری‌هایی که از ابتدای ماه رمضان میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینی‌ها آغاز شده، بیش از 40فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که تعدادی از آنها در شهرهای جنین و سیلواد در نزدیکی رام‌الله به‌دست مستعربین ترور شده‌اند. در این میان اما همزمان با افزایش اتکای ارتش و سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل بر مستعربین، ‌فعالان فلسطینی درحال سازگار کردن خود با نوع عملکرد این نیروهای امنیتی هستند. این فعالان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی آغاز به اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره مأموران مخفی کرده‌اند و دستورالعمل‌هایی را درباره چگونگی جلوگیری از دستگیر شدن توسط این مأموران منتشر می‌کنند.

مکث
حمله مجدد صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی 

نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی صبح دیروز برای چهارمین بار طی هفته جاری به مسجدالاقصی یورش بردند و نمازگزاران فلسطینی را از مسجد بیرون کردند. این حمله با هدف تخلیه مسجد و محوطه آن و آماده کردن فضا برای ورود شهرک‌نشینان اسرائیلی انجام شده است. صهیونیست‌ها طی روزهای اخیر مشغول برگزاری مراسم عید پسح هستند که امسال با ماه رمضان همزمان شده است. تبلیغات گسترده گروه‌های راست افراطی یهودی برای تجمع در مسجدالاقصی همزمان با عید پسح، درگیری‌های شدید دو طرف را به‌دنبال داشته است. نیروهای امنیتی اسرائیل از روز جمعه دائما نمازگزاران فلسطینی را از مسجدالاقصی بیرون کرده‌اند تا شهرک‌نشینان وارد مجموعه شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید