• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 31 فروردین 1401
کد مطلب : 158765
+
-

دولت‌ها برنامه‌گریز هستند

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو با اشاره به تأخیر دولت در تدوین برنامه توسعه هفتم گفت: این برنامه در بهار ۱۴۰۱ باید آغاز می‌شد که یک سال نیز فرایند تدوین آن طول می‌کشد. مجلس انتظار داشت دولت این مسئله را در اولویت کاری قرار دهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه آماده شدن سند تحول دولت بخشی از مسیر تدوین برنامه هفتم توسعه است، عنوان کرد: برنامه هفتم براساس سند تحول دولت تنظیم می‌شود. متأسفانه با تأخیر از سوی دولت مواجه شده‌ایم که البته این موضوع مسبوق به سابقه است.
زنگنه پیش‌بینی کرد برنامه هفتم توسعه یک سال دیگر تمدید شود و تا سال ۱۴۰۲ در دستور کار باقی بماند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تا آنجا که اطلاع داریم مجموعه‌ای در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری مأمور تدوین برنامه هفتم هستند و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این رویکردها را تنظیم می‌کند، ولی سرعت آن پایین است.
زنگنه با اشاره به اینکه دولت‌ها اصولاً برنامه‌گریز هستند؛ چراکه اهتمامی بر اجرای برنامه‌ها وجود ندارد، ادامه داد: شاهد بوده‌ایم که درصد کمی از برنامه ششم محقق شده است. اگر یک مدیر مبلغی را در سرفصل‌ها جابه‌جا کند، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، حراست ریاست‌جمهوری و سایر مراجع به موضوع ورود می‌کنند، اما اگر حکم یک برنامه کلان محقق نشود، هیچ‌کس جوابگو نیست. مهم‌ترین عاملی که باعث شده برنامه در کشور جایگاه لازم را نداشته باشد، همین است که به‌نظر می‌رسد هیچ‌کس در برابر عدم‌اجرای برنامه‌ها پاسخگو نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید