• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158708
+
-

گرانی یا گرانفروشی؟


محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزارت صمت می‌گوید: افزایش قیمت و دریافت هزینه‌ها از مصرف‌کننده نهایی ناشی از گستردگی نظام توزیع است. او توضیح می‌دهد: نکته بسیار مهم این است که ما یک گرانی و یک گرانفروشی داریم که 2موضوع متفاوت هستند. ناکارآمدی سیستم‌های توزیع و فروش به گرانی منجر می‌شود. سوپرمارکت‌هایی که تعداد آنها به‌شدت در حال افزایش است، هزینه‌های خود را به‌صورت قیمت تمام‌شده از مصرف‌کننده دریافت می‌کنند.
گذشته از درستی یا نادرستی این گزاره، در وهله اول، انتظار بر این است که مفتح به‌عنوان یک مقام مسئول باتجربه، سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانه متبوعش را برای رفع دست‌اندازهای نظام توزیع کالاها بیان کند و بگوید چه زمانی این مشکلات برطرف می‌شود یا دست‌کم کاهش خواهد یافت؟ 
در وهله دوم، باید توجه داشت این مقام مسئول در واقع به‌دلیل تفاوت قیمت یک کالا در مناطق مختلف یک شهر یا بین شهرهای مختلف اشاره دارد، اما آنچه مردم می‌خواهند بدانند این است که ریشه گرانی چیست؟ مثلا آیا درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده باعث شکست قیمت‌ها به نفع مصرف‌کننده نهایی کالاها و خدمات می‌شود؟ 
باید بپذیریم قیمت‌ها ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی، ازجمله کسری بودجه دولت، نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی و همچنین عوامل مؤثر بر قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات است، در نتیجه، در مسیر مبارزه با تورم، دل بستن به راهکارهایی غیر از کنترل این متغیرها، اشتباه است.
مفتح که تجربه سال‌های طولانی مسئولیت در وزارت صنعت، معدن و تجارت را در دولت‌های مختلف داشته، بهتر از هر کسی می‌داند که آزمون و خطا دیگر جواب نمی‌دهد و باید مسیر سیلاب تورم را از سرچشمه بست.

این خبر را به اشتراک بگذارید