• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158693
+
-

بناهای تاریخی صاحب QR کد می‌شوند


در دنیای هوشمند و مدرن شهری دسترسی به اطلاعات سهل و آسان شده است. برای مرور تاریخ یک مکان و حتی بنای ارزشمند دیگر نیازی به تورق کتب چند صدصفحه‌ای تاریخ نیست و می‌توان با قرار دادن گوشی هوشمند روی QR  کد به‌تمامی اطلاعات دسترسی یافت؛ همان اقدامی که توسط مسئولان بافت‌های تاریخی شهر تهران انجام شده است و به‌گفته نیما نیازمند، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران، پایان اردیبهشت، QR کدها روی بناهای تاریخی پایتخت که ثبت ملی شده‌اند، نصب می‌شود. او در گفت‌وگو با همشهری جزئیات بیشتری از طرح داد که در ادامه می‌خوانید.

در تهران چه تعداد بنای تاریخی ثبت شده وجود دارد؟
اکنون در داخل محدوده شهری پایتخت 342بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور وجود دارد که همواره مقصد گردشگران و توریست‌ها و علاقه‌مندان به تاریخ بوده است. این بناها به‌نوعی با هویت تهران گره‌ خورده‌اند و هر یک بیانگر رویداد و واقعه‌ای مهم هستند که دانستن آنها برای مردم جذاب است.

چرا طرح نصب QR  کدها روی برخی از بناها اجرا می‌شود؟
بناهای تاریخی میراث گذشتگان هستند و باید در حفظ و نگهداری و صیانت از آنها تلاش کنیم. برخی از بناها مالکان خصوصی دارند یا در اختیار سازمان‌ها و نهادها و... هستند و بهره‌بردار تعدادی هم سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری است. به‌طور کلی حدود 342بنای تاریخی ارزشمندی که در تهران ثبت ملی شده‌اند را شناسایی کرده‌ایم که تا پایان اردیبهشت به QR کد تجهیز می‌شوند.

قرار است از طریق QR کدها چه اطلاعاتی در اختیار مردم قرار گیرد؟ 
اطلاعات متناسب‌سازی‌ شده برای استفاده عموم مردم و گردشگران بافت و بناهای تاریخی شهر تهران نظیر تاریخچه، رویداد‌های تاریخی اتفاق افتاده در بنا، تصاویر قبل و بعد از مرمت، امکانات، اطلاعات فضاهای معماری و... در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

گردشگران و توریست‌ها هم از این بناها بازدید می‌کنند. آیا امکان استفاده از QR کد برای آنها هم فراهم شده است؟
بله. اطلاعات مربوط به بناهای ارزشمند علاوه بر زبان فارسی به زبان‌های انگلیسی و عربی هم ترجمه شده تا توریست‌ها هم از این امکان بهره‌مند شوند.

تور مجازی این بناها از چه طریق قابل‌دسترسی است؟
تور مجازی 360درجه از این بناها (خانه مهربان، خانه وثوق، موزه ایران باستان و...) تهیه شده که از طریق سایت مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران به آدرس https://historicalplaces.tehran.ir در دسترس علاقه‌مندان و گردشگران قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید