• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158663
+
-

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسش همشهری اعلام کرد

جزئیات مذاکرات ایران و روسیه برای توسعه تجارت

گزارش
جزئیات مذاکرات ایران و روسیه برای توسعه تجارت

رئیس سازمان توسعه تجارت از ایجاد کریدورهای شناسایی تقاضاهای موجود در روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و سایر کشورهای CIS و انتقال اطلاعات آن به تامین‌کننده‌های ایرانی برای حضور بیشتر در بازار روسیه خبر داد.
علیرضا پیمان‌پاک دیروز در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش همشهری درباره اقدامات انجام‌شده برای حضور جدی‌تر ایران در بازار روسیه توضیح داد: از نخستین روزهای بحران، برای رصد همه فرصت‌های تجاری ایران، در روسیه و کشورهای آسیای میانه، تیمی کارشناسی تشکیل شد. این تیم ظرفیت‌های مختلف گروه‌های تجاری و تامین کالا را در داخل کشور بررسی و استخراج کرد و ظرفیت‌های طرف‌های مقابل، در کشورهای هدف نیز شناسایی شد. 
پیمان‌پاک افزود: در نشست‌هایی که به همراه 70نفر از تجار بخش خصوصی ایران در روسیه برگزار شد، توافق‌هایی صورت گرفت. به‌گفته او، تسریع در موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا و به امضا رسیدن آن تا پیش از پایان 2022، از مباحث کلان مطرح‌شده در این نشست‌ها بود. معاون وزیر صمت، رفع موانع صادرات و تطابق استانداردهای طرف روسی با قوانین و محدودیت‌های ایران در زمینه صادرات لبنیات و خدمات دامپزشکی را دیگر دستاورد مهم این سفر اعلام کرد و با اشاره به انعقاد قراردادهایی با اعضای اتاق بازرگانی روسیه، اتاق بازرگانی مسکو و انجمن کارآفرینان روسیه، افزود: در این مذاکرات همه زمینه‌های مورد نیاز روسیه احصا و به مجموعه‌های متناظر در ایران منتقل شد تا با ایجاد کریدورهایی، تقاضا از طرف روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و کشورهای CIS به ایران منتقل و با تامین‌کننده ایرانی در این خصوص توافق شود.

بحران روسیه و اوکراین و ایجاد فرصت احیای صنایع کشور 
رئیس سازمان توسعه تجارت، بحران روسیه و اوکراین را فرصتی برای احیای صنایع ایران خواند و با اشاره به اینکه تاکنون تجارت با روسیه به مسکو محدود بود، از ایجاد ارتباط بین استان‌های روسیه با صنایع ایرانی خبر داد و گفت: کشورهای که تاکنون به‌دلیل تحریم، با صنایع ایران همکاری نمی‌کردند، حالا خودشان برای همکاری با صنایع ایران اعلام آمادگی می‌کنند که با آنها به توافق‌های سریع و کوتاه‌مدت رسیدیم. 
پیمان‌پاک، صنایع خودرو، هوافضا، صنایع دریایی، صنایع معدنی و فولاد و فلزات را ازجمله صنایعی اعلام کرد که توافق‌هایی برای استفاده از توانمندی‌های دوطرف در زمینه آنها انجام شده است. به‌گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیز از حوزه‌هایی بود که توافق‌هایی برای انتقال دانش فنی و صادرات تجهیزات پزشکی از طریق ایران صورت گرفته است.

احیای کریدور شمال به جنوب
احیای کریدور اقتصادی شمال-جنوب موضوع مهم دیگری بود که به‌عنوان توافقی مهم با روسیه از سوی معاون وزیر اقتصاد مورد اشاره قرار گرفت. پیمان‌پاک گفت: توافق چندجانبه ایران با روسیه و بلاروس و کشورهای CIS برای احیای سریع کریدور فوق‌استراتژیک شمال-جنوب از مهم‌ترین موارد مورد بحث با روسیه بود که نه‌تنها زمان انتقال کالا از کشورهای روسیه و دیگر همسایگان شمالی را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تا 40درصد کاهش می‌دهد، بلکه کاهش 20 تا 30درصدی در هزینه انتقال را نیز به همراه دارد. او با اشاره به اینکه از سال74 این توافقنامه امضا شده اما تاکنون اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته بود، از انعقاد 3 تا 4میلیون تن قرارداد بین کشتیرانی ایران با طرف‌های تامین‌کننده روس از مسیر این کریدور در سفر اخیر به روسیه خبر داد. به‌گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، برای صادرات کالا از کشورهای CIS به اروپا از مسیر ایران نیز با این کشورها توافق شد که در مجموع پتانسیل درآمدی چندمیلیارد دلاری از همین کریدورها برای ایران به‌وجود خواهد آمد.

فعال‌سازی مسیر لجستیک خزر
بحث لجستیک فعالسازی حوزه خزر دیگر موضوعی است که به‌گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، مبادلات تجاری ایران با همسایه‌های شمالی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. پیمان‌پاک در این خصوص گفت: سال گذشته این چالش را داشتیم که وقتی حجم صادرات ایران به روسیه از میزان مشخصی بیشتر می‌شد، کل مسیرهای ترانزیت آذربایجان قفل می‌شد، چون زیرساخت مرزهای زمینی برای توسعه صادرات مهیا نبوده و نیست. 
او بهترین مسیر برای تجارت بین ایران و روسیه را مسیر کشتیرانی دریای خزر دانست و افزود: در این حوزه تاکنون براساس ظرفیت‌های 2کشور کار نشده بود که در این سفر مدیریت کشتیرانی خزر و کشتیرانی‌های مرتبط را به همراه بردیم که با حضور در نشست‌ها توانستند با توافق طرف روسی تجهیزات اولیه مناسب را در ناوگان حمل‌ونقل دریایی داشته باشند تا از ظرفیت‌های چندمیلیون تنی بنادر کشور استفاده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید