• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158636
+
-

پرتاب ماهواره جاسوسی آمریکا توسط اسپیس ایکس

فضا
پرتاب ماهواره جاسوسی آمریکا توسط اسپیس ایکس

اسپیس‌ایکس یک ماهواره جاسوسی را برای اداره شناسایی ملی ایالات متحده (NRO) به فضا پرتاب کرد. به‌گزارش اسپیس، موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس با فضاپیمای NROL-85 از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا برای رساندن این ماهواره جاسوسی به مدار زمین پرتاب شد.  حدود ۸دقیقه پس از پرتاب مرحله یک موشک فالکون۹ به زمین بازگشت تا برای استفاده مجدد آماده شود. اسپیس ایکس از چند سال قبل با عملیاتی کردن موشک‌های با قابلیت استفاده مجدد هزینه پرتاب‌ ماهواره را به‌شدت کاهش داد. NRO از مجموعه وزارت دفاع آمریکا، ناوگان ماهواره‌های جاسوسی این کشور را اداره می‌کند. فعالیت‌ها و محموله‌های بیشتر این فضاپیماها طبقه‌بندی شده است و NROL-85 نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل اطلاعات بیشتری درخصوص آن منتشر نمی‌شود. اسپیس‌ایکس به‌دلیل ماهیت محرمانه این ماموریت، پخش مستقیم این پرتاب را درست پس از فرود مرحله اول موشک فالکون۹ به درخواست NRO پایان داد.
این پرتاب، چهاردهمین پرتاب اسپیس‌ایکس در سال۲۰۲۲ و دومین پرتاب آن در کمتر از یک هفته اخیر بود. این شرکت در تاریخ ۸ آوریل، با یک موشک فالکون ۹ و کپسول دراگون، ماموریت Ax-2 را که نخستین مأموریت سرنشین‌دار کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، به فضا برد.
همچنین به‌زودی پرتاب‌های بیشتری از سوی اسپیس ایکس انجام خواهد شد. یک موشک فالکون۹ قرار است در تاریخ ۲۱آوریل، دسته بزرگی از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب کند. همچنین در تاریخ ۲۳ آوریل، ماموریت کرو-۴ برای ناسا پرتاب خواهد شد و 4 فضانورد برای اقامت طولانی مدت به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند. کرو-۴ از مرکز فضایی کندی ناسا که در مجاورت ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال است، پرتاب خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید