• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158635
+
-

شله‌زرد؛ بهترین دسر ایرانی

ندا احمدلو

من از بچگی، عاشق شله‌زردهای مهین‌خانم بودم؛ همسایه کرمانی و خوش‌اخلاقی که هر پنجشنبه‌ ماه رمضان، شله‌زرد می‌پخت و بین همسایه‌ها پخش می‌کرد. هنوز هم تا صدای ربنا بلند می‌شود، عطر هل و گلاب شله‌زرد مهین‌خانم در سرم می‌پیچد و طعم دارچین و زعفران، زیر زبانم می‌آید.
شله‌زرد جزو آن گروه از دسرهای ایرانی است که درست‌کردن آن کار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد اما اگر مهارت کافی در تهیه آن نداشته باشید یا میزان دقیق مواداولیه را رعایت نکنید، نتیجه خوبی به‌دست نمی‌آورید!

برای درست کردنش چه لازم داریم؟
برنج نیم‌دانه ایرانی: یک لیوان
آب سرد: 8لیوان
زعفران دم‌کرده غلیظ: 4قاشق غذاخوری
شکر: 2لیوان
کره: 20گرم
خلال بادام: یک‌چهارم لیوان
پودر هل: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
گلاب: یک‌چهارم لیوان

چطوری درستش کنیم؟
1. برنج نیم‌دانه‌ای که شسته‌اید را با 4لیوان از آب سرد، داخل قابلمه گودی بریزید و اجازه بدهید تا برنج حدود 12ساعت خیس بخورد.
2. بعد از 12ساعت، 4لیوان باقیمانده از آب سرد را هم به برنج خیس خورده اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید.
3. اجازه بدهید تا برنج و آب به جوش بیایند و حدود 10دقیقه بجوشند. سپس شکر را اضافه کنید.
4. یک ساعت که برنج و شکر با حرارت ملایم جوشیدند، می‌توانید کره و 2قاشق غذاخوری از زعفران دم‌کرده را هم به باقی مواد اضافه کنید.
5. اجازه بدهید تا شله‌زرد شما حدود یک ساعت دیگر بجوشد تا برنج کاملا له و طعم مواد، یکنواخت بشود. در طول این یک‌ساعت، گاهی شله‌زرد را هم بزنید و برنج‌ها را با پشت کفگیر، به دیواره قابلمه فشار بدهید تا دانه‌های برنج به خوبی له بشوند.
6. بعد از یک ساعت که آب شله‌زرد کاملا کشیده شد و شله‌زرد به غلظت دلخواه‌تان رسید، باقی زعفران دم‌کرده را به همراه پودر هل، خلال بادام و گلاب، داخل قابلمه بریزید. اجازه بدهید تا تمام مواد حدود 15دقیقه با یکدیگر بجوشند.
7. حرارت را خاموش کنید. در قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و 15دقیقه دیگر اجازه بدهید تا شله‌زرد در این مرحله استراحت بکند.
8. بعد از 15دقیقه، شله‌زرد شما آماده است. شما می‌توانید شله‌زرد را با پودر دارچین، خلال بادام یا پسته، تزئین و سرو کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید