• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 فروردین 1401
کد مطلب : 158633
+
-

بزرگراه یادگار از بن‌بست خارج می‌شود

پروژه اتصال بخش جنوبی بزرگراه یادگار امام ره به بزرگراه فتح در فاز اجرایی قرار گرفت

گزارش
بزرگراه یادگار از بن‌بست خارج می‌شود

محمود مولایی- روزنامه‌نگار

پروژه امتداد شاخه غربی بزرگراه یادگار امام کم‌کم وارد فاز اجرایی می‌شود. یادگار امام، بزرگراهی با طولی بیشتر از 16کیلومتر در محدوده شمال غرب و غرب تهران است؛ درحالی‌که انتهای این بزرگراه به بن‌بست ختم می‌شود و این موضوع، مشکلات ترافیکی بسیاری را ایجاد کرده است. در دوره مدیریت ششم شهر تهران، یکی از اولویت‌های معاونت فنی و عمرانی شهرداری، خارج کردن بن‌بست انتهای بزرگراه یادگار امام و اتصال آن به میدان فتح و بزرگراه فتح قرار گرفت؛ چنان‌که اتمام این پروژه مهم و اجرای بزرگراه شهید بروجردی و بلوار بهاران، بزرگراه یادگار امام را به جاده ساوه متصل می‌کند تا یکی از مبادی ورودی و خروجی جنوب‌غرب شهر تهران محسوب شود.
البته با امتداد شاخه غربی این بزرگراه بار ترافیکی در این محدوده کاهش خواهد یافت. به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، توسعه بزرگراه یادگار امام، زمینه‌ساز برقراری ارتباط بزرگراهی شمال‌غرب و جنوب‌غرب پایتخت بوده و به این ترتیب پهنه غربی پایتخت همانند آنچه با احداث ادامه بزرگراه امام‌علی در پهنه شرقی پایتخت صورت پذیرفته است، شاهد توسعه یک مسیر بزرگراهی ممتد از شمال تا جنوب خواهد بود. عباس شعبانی در این رابطه گفت:‌ «توسعه بزرگراه یادگار امام گزینه مناسبی را برای دسترسی به بازار آهن شادآباد ایجاد کرده و یک مسیر سریع و ایمن بزرگراهی را برای مراجعه به فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی پیش‌روی شهروندان تهرانی قرار خواهد داد.»‌

تجهیز کارگاه
پروژه توسعه بزرگراه یادگار امام از سال1400 مطرح شد و اکنون در میدان فتح تجهیز کارگاه شده و با تحویل آن به پیمانکار عملیات اجرایی آن شروع شده است. این پروژه به‌عنوان دومین پروژه اولویت‌دار شهر تهران محسوب می‌شود که به‌گفته شهردار منطقه9، با توجه به مطالبات مردمی و در راستای حل مشکل ترافیکی پهنه غربی تهران، عملیات اجرایی پروژه اتصال بزرگراه یادگار امام به میدان فتح آغاز شد.
محمدجواد خسروی به همشهری گفت:‌ «طرح اتصال بزرگراه یادگار امام به میدان فتح یک پروژه بزرگراهی به طول 2کیلومتر با مجموعه‌ای از تقاطع‌های غیرهمسطح است که خیابان هرمزان را به غرب میدان فتح متصل می‌کند.» او ادامه داد: «در شرایطی که پهنه غربی شهر تهران فاقد بزرگراه پیوسته شمالی- جنوبی است، ضرورت داشت تا احداث شاخه غربی بزرگراه یادگار امام به سمت میدان فتح به مرحله اجرایی رسیده و این مسیر بزرگراهی از بن‌بست فعلی خارج شود.»
به‌گفته شهردار منطقه9، با تجهیز کارگاه و آغاز فاز اجرایی این پروژه و بهره‌برداری نهایی در آینده شاهد کاهش بار ترافیکی غرب کلانشهر تهران و تسهیل تردد شهروندان خواهیم بود.

تملک بخشی از پادگان جی
برای شروع عملیات توسعه بزرگراه یادگار امام، بخشی از پادگان جی تملک شده است؛ زیرا این پروژه در راستای مطالبات مردمی قرار دارد تا مهم‌ترین پروژه عمرانی در دست اقدام شهر تهران در غرب پایتخت شروع شود. پیش از شروع عملیات احداث برای فراهم شدن مقدمات اجرای پروژه، امتداد شاخه غربی این بزرگراه از دیوارهای جدا‌کننده بتنی در اطراف مساحت تملک شده از اراضی پادگان جی استفاده شده است. طول دیوار بتنی پیش‌ساخته نصب‌شده در پادگان جی حدفاصل بزرگراه یادگار امام تا بلوار اجتماعی (بدرالزمان قریب) 650متر و ارتفاع آن 4.2متر است.
به‌گفته شهردار منطقه9، پروژه میدان فتح یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تهران است که طی 2سال به سرانجام خواهد رسید. خسروی گفت: «البته به‌دنبال این هستیم که بهره‌برداری از پروژه به‌صورت مرحله‌ای نیز انجام شود. در این راستا از روزی که اجرای کار آغاز شد مشکل موجود در پادگان جی را برطرف کردیم و اجازه ورود شهرداری به این پادگان صادر شد.» اکنون این پروژه بدون معارض و با اقدامات معاونت فنی و عمرانی و شهرداری منطقه9 به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا در بازه زمانی 2ساله مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

مکث
طولانی‌ترین پل شهر تهران

بزرگراه یادگار امام در شمال تهران از خیابان سئول شروع می‌شود و به هرمزان در غرب تهران می‌رسد. البته این بزرگراه ابتدا مسیر شرق به غرب را طی کرده و به دره فرحزاد می‌رسد. پس از آن نیز، مسیر شمالی-جنوبی شده و از دره فرحزاد به خیابان هرمزان ختم می‌شود. بزرگراه یادگار امام با بزرگراه‌های دیگری مانند چمران، بزرگراه نیایش، بزرگراه همت، بزرگراه آیت‌الله حکیم، بزرگراه جلال آل‌احمد، بزرگراه شیخ‌فضل‌الله نوری و خیابان آزادی تقاطع دارد و به وسیله پل‌های روگذر از روی آنها عبور می‌کند. پل بزرگراه یادگار امام با طول تقریبی ۲,۵ کیلومتر بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین پل بتنی موجود در شهر تهران است که از شهرک ژاندارمری آغاز و پس از گذر از بزرگراه جلال آل احمد، خیابان سازمان آب، خیابان ستارخان، بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و خیابان حبیب‌الهی به خیابان زنجان می‌رسد. اکنون قرار است این بزرگراه توسعه یابد و انتهای این بزرگراه در آینده به جاده ساوه خواهد رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید