• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15863
+
-

مجوز طرح گردشگری در آشوراده هنوز صادر نشده است

خبر
مجوز طرح گردشگری در آشوراده هنوز صادر نشده است

مسئول واحد طبیعت‌گردی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: مجوز طرح گردشگری در آشوراده هنوز صادر نشده است. ایمان هادی در گفت‌وگو با ایسنا، تأکید کرد: تاکنون مسائل مربوط به حیطه وظایف معاونت طبیعی تأیید شده اما بقیه مسائل مربوط به معاونت انسانی مثل پسماند و پساب باقی مانده است. برای همین براساس صورتجلسه کمیته ماده2، برای اجرای طرح گردشگری آشوراده مجوز مستقیم داده نشد و تأکید شد که رعایت همه مفاد مورد نظر سازمان محیط‌زیست و معاونت طبیعی و ارائه طرح پسماند و پساب الزامی است. پس از ارائه این طرح‌ کمیته ماده 2متعاقبا مجوز اجرای طرح گردشگری آشوراده را صادر می‌کند.

او با اشاره به اینکه گردشگری آشوراده یک موضوع سابقه‌دار است و حداقل از سال 84به بعد کارهای متعددی در این‌باره انجام شده است، تصریح کرد: بعد از همه فرازونشیب‌ها، در سال 92همزمان با دور جدید ریاست خانم ابتکار در سازمان محیط‌زیست، جلسه‌ای در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه تشکیل و تصمیماتی برای آشوراده گرفته شد.

او افزود: طبق ابلاغیه همان جلسه قرار شد سازمان میراث فرهنگی از طریق یک مشاور زیست‌محیطی و با همکاری استانداری گلستان و البته سازمان محیط‌زیست طرحی برای اجرای گردشگری در آشوراده تهیه کند اما ماه‌ها از آنها خبری نبود. به گفته او، 6‌ماه بعد معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی شخصا کتابچه‌ای را به سازمان محیط‌زیست آورد و اعلام کرد؛ این همان طرح گردشگری آشوراده است درحالی‌که قرار بود طرح به‌طور مشترک نوشته شود.

هادی تأکید کرد: متأسفانه کتابچه تهیه شده از سوی میراث فرهنگی به هیچ‌وجه با موازین مدنظر سازمان محیط‌زیست سازگار نبود، چون این منطقه پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیست‌کره است و الزامات بین‌المللی و ملی برای حفاظت دارد؛ ضمن اینکه زون‌بندی‌هایی در آشوراده وجود دارد که نشان می‌دهد تنها در 2زون امکان تفرج و گردشگری وجود دارد و مابقی زون‌ها حفاظتی است. جالب اینکه براساس کتابچه گردشگری آشوراده سازمان میراث، در زون حفاظتی طرح هتل‌سازی طراحی شده بود، برای همین این کتابچه به هیچ وجه مورد تأیید سازمان محیط‌زیست قرار نگرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید