• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15862
+
-

قلع و قمع درختان بلوط کهنسال به بهانه تعریض جاده

پیمانکار اداره کل راه و شهرسازی به بهانه تعریض جاده در منطقه جنگلی بی‌سردره در شمال شهر یاسوج، شبانه به تخریب و قطع 300درخت کهنسال بلوط این منطقه اقدام و خسارات فراوانی به رویشگاه‌های بلوط وارد کرد. به گزارش همشهری،پیمانکار اداره کل راه‌و‌شهرسازی درحالی درختان بلوط کهنسال را در منطقه جنگلی بی‌سردره قلع و قمع کرده است که رویشگاه‌های بلوط از 8سال پیش به پدیده خشکیدگی (زوال) بلوط‌ها مبتلا شده‌اند. بنا به آمار تاکنون یک میلیون و 400هزارهکتار از مجموع 6میلیون هکتار رویشگاه بلوط در 12استان زاگرسی بر اثر این پدیده تخریب شده است. جنگل‌های زاگرسی مدت‌هاست با انواع تهدیدات ازجمله خشکیدگی، چرای دام، کشت زیراشکوب (اراضی منتهی به جنگل)، اجرای طرح‌های عمرانی (ساخت جاده، عبور خطوط گاز، نفت و انتقال نیرو)، سدسازی‌های بی‌رویه، تغییر کاربری و ساخت وساز مواجه است. این درحالی است که 42درصد تأمین آب ایران به این جنگل‌ها وابسته است.

ضمن آنکه این رویشگاه‌ها نقشی مهم در تأمین امنیت غذایی نیز دارند. آنطور که کارشناسان اعلام کرده‌اند جنگل‌های زاگرسی به‌دلیل آنکه در مناطق خشک و نیمه‌خشک واقع شده‌اند اکوسیستم بسیار شکننده‌ای دارند و درصورت تخریب، قابلیت جایگزینی ندارند. در سال 88هم در منطقه حفاظت‌شده دنا که یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های زاگرسی است به بهانه احداث کانال برای عبور لوله گاز، در 2روز 14هزار بلوط کهنسال قلع وقمع شد اما در نبود اهرم‌های نظارتی قوی و قوانین بازدارنده این روند همچنان تداوم دارد. عزت‌الله بهشتی فرد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با اعلام خبر قطع درختان بلوط به ایسنا گفت: طبق قانون اداره کل منابع طبیعی نمی‌تواند جلوی پروژه‌های عمرانی را بگیرد اما باید خسارات وارد شده برآورد شود و دستگاهی که خسارت وارد کرده آن را پرداخت کند.

احسان نعمتی، معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بیراحمد هم با اشاره به اینکه اداره راه و شهرسازی، دوم مهرماه سال 96در نامه‌ای، احداث و تعریض جاده منطقه بی‌سردره را به مساحت 1492متر درخواست کرد، گفت: قبل از شروع پروژه، خسارات ناشی از پروژه را 196میلیون تومان برآورد و به پیمانکار و اداره راه و شهرسازی اعلام کردیم تا آن را پرداخت کنند. علاوه براین، مقرر شد بعد از اصلاح نقشه و درنظر گرفتن عرض کمتر برای جاده مورد نظر عملیات راهسازی و تعریض را آغاز کنند تا نسبت به صدور مجوز اقدام شود اما متأسفانه این کار را انجام ندادند.

نعمتی با بیان اینکه اقدامات تعریض و جاده‌سازی‌ در منطقه بی‌سردره بدون مجوز و خودسرانه بود، تأکید کرد: قرار بود 1492متر را تعریض و جاده‌سازی‌ کنند که متأسفانه با وجود نداشتن مجوز حدود 4کیلومتر جاده‌سازی‌ انجام دادند. جواد رحیمیان، مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد هم گفت: منطقه بی‌سردره به‌خصوص جاده در حال تعریض بدون مجوز دارای پوشش جنگلی انبوه بود و برآورد اولیه نشان می‌دهد در پی این اقدام بدون مجوز، 300اصله درخت قطع و تخریب شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید